epojisteni logo
japonsko-hakone

Vyplatí se havarijní pojištění u ojetého vozidla?

5. 10. 2017
|
Délka čtení: 8 min.

Vyplatí se havarijní pojištění u ojetého vozidla?

V České republice má havarijní pojištění sjednané zhruba třetina řidičů. Zbytek se domnívá, že uzavírat si drahé pojištění u vozidla s pořizovací cenou v řádu pár desítek tisíc korun nemá smysl. Tuzemský pojišťovací trh jim příliš alternativních možností ani nenabízí. Přitom hodně řidičů by mělo zájem alespoň o pojištění auta proti krádeži.

Ať už máte vozidlo za 100 tisíc nebo milion korun, je jeho krádež vždy citelnou ztrátou. Krádež vozidla však zpravidla nejvíce postihne ty osoby, které si pořídí starší ojetý vůz. Drahá havarijní pojistka  jim přijde zbytečná, protože je dělaná na nová vozidla. Ve chvíli, kdy jim vozidlo ukradnou, jim zbudou pouze oči pro pláč. Proto se čeští motoristé ptají, jaké možnosti jim nabízí české pojišťovny?

Zloději mají spadeno na škodovky

Podle policejních statistik bylo v loňském roce ukradeno celkem 4 919 vozidel. Téměř polovinu odcizených vozidel tvořily škodovky (2  107) a jednoznačně “mezi zloději nejoblíbenějším” vozidlem je model Škoda Octavia, jejíž krádež nahlásilo 1 206 majitelů. Za škodovkou následují automobilové značky Volkswagen a Ford.

Objasněnost krádeží v České republice není nijak závratná a pohybuje se okolo 20 procent. Ukradená vozidla je stále těší nalézt. Ojetá vozidla končí pár hodin po krádeži rozebraná a rozřezaná na náhradní díly a nová vozidla velmi rychle mizí za hranicemi.

Nabídka havarijního pojištění pro ojetá vozidla je chabá

Havarijní pojištění nabízí všechny pojišťovny. To problém není. Jedná se však o pojištění určená primárně pro nová vozidla. V případě ojetých vozidel problém spočívá v nižší pořizovací ceně starších vozidel. Platit si drahé havarijní pojištění se jim nevyplatí. Dalším problémem je určení správné hodnoty ukradeného ojetého vozidla. Některé pojišťovny nabízí možnost připojištění krádeže vozidla v rámci povinného ručení. Tato nabídka však nebývá dostačující.

Hlavní problém spočívá u nedostatečných pojistných limitů, které v případě ojetých vozidel nedosahují ani poloviny pořizovací ceny. Většina pojišťoven nabízí možnost pojištění proti krádeži u ojetého vozidla s limitem plnění nejvýše 100 tisíc korun. Výjimkou je pojišťovna AXA, která nabízí limit ve výši 150 tisíc korun. Pojištění proti krádeži pro ojetá vozidla vedle AXY nabízí také pojišťovny Allianz, Direct a Slavia. Ceny pojištění se pohybují od 580 do 890 Kč, přičemž tato suma je reálná u pojištění Škody Octavia Combi s rokem výroby 2013 v hodnotě 260  tisíc korun.

Rozčarování z pojistného plnění

Když už řidič objeví pojištění proti krádeži vozidla, s nímž je spokojený, často jej nemile zaskočí výše pojistného plnění v případě pojistné  události. Standardně hodnotu odcizeného vozidla pojišťovny určují s ohledem na dobu vzniku pojistné události. Hovoří o tzv. obvyklé ceně na trhu, tedy ceně, za níž lze stejné vozidlo v té době koupit. Jenomže tu je v případě ojetého vozidla velmi těžké určit, zvlášť u ukradeného vozidla, kde již není možná prohlídka znalcem. Proto je zcela zásadní určit správnou cenu vozidla v době sjednávání pojištění tak, aby nemohlo dojít ke sporu mezi majitelem vozidla a pojišťovnou v případě pojistné události.

Podobné příběhy řeší den co den web Poradnapoškozeného.cz. „V praxi jsme se setkali s tím, jak pojišťovna klientovi pojistila auto na 400 tisíc korun, a když mu auto po necelém roce od sjednání pojištění ukradli, pojišťovna určila cenu vozidla na 195 tisíc korun. Zarážející je, že totéž vozidlo byla ochotna v době po krádeži podle kalkulace z pobočky pojišťovny pojistit na částku téměř 330 tisíc korun,“ uvedl Lukáš Kaplan z webu Poradnaposkozeneho.cz. Případ se dostal, až k soudu, kdy soudní znalec podle něj nakonec určil cenu auta na 265 tisíc. To byla částka, na níž mělo být vozidlo pojištěno od samého počátku. Bohužel řidič si takto platil pojistné o několik tisíc korun ročně dražší.

Havarijní pojištění doporučujeme i pro starší vozy

Kvůli růstu cen oprav, náhradních dílů i lidské práce se v dnešní době vyplatí sjednat havarijní pojištění i pro starší vozy. Buďte připraveni na všechny možné nástrahy na silnici. Rádi vám pomůžeme s výběrem i sjednáním nejlepší nabídky pro váš ojetý vůz.

Monika ŠaríkováVíce článků autora

Jak se vám tento článek líbil?

Sdílet článek

Související články

  • dalnice-aktualita
    30. června 2024|Petr Pohůdka
    Dálniční známky v ČR a Evropě 2024

    Ve většině evropských zemí je stejně jako v ČR zpoplatněné užívání dálnic a dalších vybraných vozovek. Některé státy využívají dálniční známky, jinde funguje systém mýtného. V několika zemích mohou řidiči jezdit po dálnicích dokonce zadarmo. Jaké jsou ceny dálničních známek v Evropě, jak se dálniční známky kontrolují a kde zjistíte jejich platnost?

  • odtah-vozu
    24. května 2024|Jana Březinová
    Pojištění GAP: Co všechno kryje a komu se vyplatí?

    Jen co nový vůz opustí autosalon, jeho hodnota rychle klesá. Za rok zhruba o 10 %. Pokud dojde k totální škodě nebo krádeži, pojišťovna vám z havarijního pojištění vyplatí pouze aktuální tržní cenu vozidla. A to i přesto, že mělo najeto jen pár kilometrů. Chcete získat plnou pořizovací cenu vozu? S tím pomůže doplňkové pojištění GAP.

  • ilustrační obrázek - muž podepisuje smlouvu
    10. května 2024|Petr Pohůdka
    Novinky: 7 změn zákona v autopojištění 2024

    Rok 2024 přináší pro řidiče celou řadu změn. Řízení je nově možné již od 17 let, končí vydávání velkých technických průkazů a mění se také bodový systém či sazby pokut. Novinky se nevyhnuly ani pojištění vozidel. Jaké změny v autopojištění by vám neměly uniknout?

  • autobazar
    29. dubna 2024|Jana Březinová
    Dovoz auta z Německa: Návod krok za krokem

    Nabídka ojetých vozů v Česku se po nedostatku z minulých let opět vrátila k normálu. Hodně lidí ale přesto preferuje dovoz aut z Německa. Důvodem je širší nabídka specifických modelů, lepší technický stav a někdy i nižší cena. Jak při nákupu auta v Německu správně postupovat?

  • nabourané auto naložené na odtah
    14. února 2024|Monika Šaríková
    4 důvody, proč se vyplatí mít havarijní pojištění

    Na rozdíl od povinného ručení není havarijní pojištění povinné ze zákona. Ve snaze snížit náklady na provoz vozidla jej zhruba dvě třetiny řidičů opomíjí. Neuvědomují si, že se jim ježdění bez kompletního pojištění může naopak prodražit. Stačí jedna větší oprava nebo několik menších.

  • policejni-kontrola-dva
    17. června 2023|Monika Šaríková
    Co je bodový systém a jak funguje?

    Poruší-li řidič pravidla silničního provozu a dopustí se tak přestupku, hrozí mu trest. Způsob trestu se odvíjí od závažnosti prohřešku, případně i jeho následků. Bodový systém představuje preventivní způsob, jak řidiče odnaučit porušování pravidel.

  • kladivko-modely-auticek-nehoda
    27. ledna 2023|Jana Březinová
    Auto bez povinného ručení. Jaké jsou sankce?

    Podle statistik České kanceláře pojistitelů (ČKP) se na silnicích každoročně pohybuje 100 až 200 tisíc vozidel bez platného povinného ručení. Jaké sankce za nepojištění vozidla hrozí?

  • 28. prosince 2022|ePojisteni
    Bude Evropská unie tolerovat propadlé řidičáky a STK?

    Ministerstvo dopravy uvedlo, že platnost řidičských průkazů a STK končících v období mezi 1. únorem a 31. srpnem 2020 bude prodloužena o sedm měsíců. Řidiči, kterých se tato zpráva týká, mohou po tuto dobu jezdit s propadlými doklady. Toto nařízení by mělo údajně platit v rámci celé EU. Podle redakce iROZHLAS to však není tak úplně jednoznačné.

  • 31. srpna 2022|ePojisteni
    Havárie v zahraničí. Jak postupovat v různých státech Evropy

    Čas letních dovolených je doslova za rohem a s nimi se blíží i vyšší riziko dopravní nehody. K té přitom nemusí dojít pouze na českých silnicích, ale také v zahraničí. Řešení takové dopravní nehody bývá komplikovanější a mezi nejčastějšími důvody nesnází a problémy při řešení nehody bývá jazyková bariéra, neznalost místních zákonů a neznalost správného postupu řešení pojistné události.Čas letních dovolených je doslova za rohem a s nimi se blíží i vyšší riziko dopravní nehody. K té přitom nemusí dojít pouze na českých silnicích, ale také v zahraničí. Řešení takové dopravní nehody bývá komplikovanější a mezi nejčastějšími důvody nesnází a problémy při řešení nehody bývá jazyková bariéra, neznalost místních zákonů a neznalost správného postupu řešení pojistné události.

  • 11. července 2022|ePojisteni
    BESIP trvá na nulové toleranci. Alkohol za volant prostě nepatří

    Roky se diskutuje o uvolnění nulové tolerance alkoholu u řidičů podobně, jako je tomu ve vybraných evropských státech. SO BESIP jde tvrdě proti a na pomoc si bere nepříznivé policejní statistiky. Ty potvrzují, že počty smrtelných nehod zaviněných pod vlivem alkoholu rostou.