Falešný VIN kód: Pojišťovna nemá právo nevyplatit pojistné plnění
Falešný VIN kód: Pojišťovna nemá právo nevyplatit pojistné plnění
Oklamaný klient, který si koupil ukradené auto, nesmí být ochuzený o vyplacení pojistného plnění. Takto rozhodl Nejvyšší soud již před třemi lety. To samozřejmě platí pouze tehdy, pokud nový majitel neměl nejmenší tušení, že je auto kradené.
Každé vozidlo je označené specifickým VIN kódem, které je považováno za jakési rodné číslo. Pojišťovna jej požaduje při sjednávání pojištění. Bohužel se stává, že majitel nového vozu zadá falešný VIN kód. Při šetření vzniklé pojistné události může dojít k nepříjemnému odhalení, že se jedná o ukradený vůz. I v takovém případě je pojišťovna povinná plnit. Ve dvou případech tak rozhodl Nejvyšší soud.
Příliš aktivní česká policie
Do choulostivé situace se dostal Petr z Prahy, které si přivezl nové vozidlo z Německa. Stálo jej téměř 900 000 Kč a brzy mu jej zabavila česká policie. Ta jej rovnou předala německé pojišťovně, která zastupovala původního vlastníka. Podle českého kupujícího se policie zachovala protiprávně. Se svou žalobou však uspěl až u Nejvyššího soudu. Městský soud totiž rozhodl, že kvůli falešnému VIN je pojistná smlouva neplatná, a tudíž nemá práva požadovat náhradu škodu.
S tím však Nejvyšší soud odmítl souhlasit: “Vozidlo bylo identifikováno nejen VIN, ale i dalšími znaky (výrobce, rok výroby, barva vozu, obsah motoru, číslo technického průkazu). Smlouva nemohla být kvůli falešnému VIN prohlášena za neplatnou. Uvedení falešného identifikátoru VIN ve smlouvě nezpůsobuje její neplatnost. Pojistná smlouva je v takovém případě uzavřena platně a pojistitel má podle takové smlouvy právo na plnění pojistného," znělo rozhodnutí.
Podstatné jsou vedle VIN kódu i další informace
Podle Nejvyšší soudu není VIN kód jediným údajem, které auto identifikuje. Jsou to také další informace jako rok výroby, výrobce, barva vozidla, obsah a objem motoru či číslo technického průkazu. Pojištěný má na právo na vyplacení pojistného plnění i tehdy, jde-li o kradený vůz. Nejvyšší soud by dovolaní pojišťovny uznal pouze tehdy, pokud by pojištěný věděl, že šlo o kradený vůz a pojišťovně tak poskytl falešný údaj vědomě.
S podobným případem se setkal i Pavel z Brna, která si koupil ukradené Audi A6 opět v Německu. Po roce mu byl vůz ukraden a pojišťovna zjistila, že šlo o již ukradený vůz. Vyplacení pojistného plnění bylo okamžitě zamítnuto. Pavel se nedal a na jednání pojišťovny podal žalobu. Uspěl u Odvolacího Městského soudu, který argumenty pojišťovny neuznal a nařídil pojišťovny vyplatit řádné pojistné plnění dle smluvních podmínek.