epojisteni logo
blg-srt-crush

Eko daň

2. 8. 2012
|
Délka čtení: 8 min.

Eko daň je poměrně efektivní způsob, jak bojovat s příliš starým a neekologickým vozovým parkem. Zejména vozidla nesplňující žádnou z emisních norem se prostě nevyplatí od zavedení daně prodávat, ani kupovat. Ale popořádku:

Co je to eko daň?

Jde o daň za přihlášení vozidla, které nesplňuje některou z emisních norem. Těch je v současné době 5 a nazývají se EURO 1 až EURO 5. V roce 2014 vstoupí v platnosti norma EURO 6. Tyto normy stanovují maximální množství emisí, které nová vozidla mohou vypouštět do vzduchu. Normy se stále zpřísňují a regulují zejména obsah oxidu uhelnatého (CO), oxidů dusíku (NOx), pevných částic a uhlovodíků (HC).

Platí se pouze jednou

Malou útěchou může být, že eko daň se platí na každé auto jen jednou. V některých případech se ale nevyplatí ji platit vůbec: Představme si následující situaci – chcete prodat starou „stodvacítku“ v hodně pár tisíc korun, případně ji i darovat. Protože vozidlo máte už dlouho, nikdy jste za něj eko daň nezaplatili. Pokud ale změní vlastníka, který bude muset vůz znovu přihlásit, evidenční kontrola samozřejmě zjistí, že vůz nesplňuje žádnou z emisních norem a nový majitel bude muset zaplatit 10 000 Kč za eko daň, plus standardních 800 Kč za přihlášení vozidla. A to se samozřejmě vůbec nevyplatí.

EURO 1 a EURO 2

Eko daň však platí i novější vozidla z devadesátých let. Vozidla vyrobená po roce 2000 už musí splňovat normu EURO 3 a tak se jich eko daň zatím netýká. Pokud chcete zakoupit vozidlo vyrobené v roce 1999, kdy platila norma EURO 2, můžete si k ceně připočíst 3 000 Kč (pokud váš vůz není napřed a nesplňuje i EURO 3) za eko daň. Vzhledem k ceně mnoha těchto vozidel (i kolem 15 000 Kč) je to nárůst velmi výrazný. Pokud vozidlo splňuje pouze normu EURO 1, což odpovídá výrobě v první polovině 90.let, musíte k ceně připočíst 5 000 Kč za eko daň. Kromě snahy pojišťoven o zvýšení cen povinného ručení z důvodu nízké výnosnosti tohoto produktu se vynořilo i další nebezpečí, které by mohlo znamenat zdražení.

Dejte stop zdražování povinného ručení

Přišlo vám oznámení od pojišťovny o zdražení vašeho povinného ručení? Žádné obavy, na novou cenu nemusíte kývnout. Smlouvu můžete jednoduše do 6 týdnů vypovědět a přejít k jiné pojišťovně. S výběrem i sjednáním vám rádi pomůžeme. Vše jednoduše z pohodlí domova.

Jak se vám tento článek líbil?

Sdílet článek

Související články

  • dalnice-aktualita
    30. června 2024|Petr Pohůdka
    Dálniční známky v ČR a Evropě 2024

    Ve většině evropských zemí je stejně jako v ČR zpoplatněné užívání dálnic a dalších vybraných vozovek. Některé státy využívají dálniční známky, jinde funguje systém mýtného. V několika zemích mohou řidiči jezdit po dálnicích dokonce zadarmo. Jaké jsou ceny dálničních známek v Evropě, jak se dálniční známky kontrolují a kde zjistíte jejich platnost?

  • odtah-vozu
    24. května 2024|Jana Březinová
    Pojištění GAP: Co všechno kryje a komu se vyplatí?

    Jen co nový vůz opustí autosalon, jeho hodnota rychle klesá. Za rok zhruba o 10 %. Pokud dojde k totální škodě nebo krádeži, pojišťovna vám z havarijního pojištění vyplatí pouze aktuální tržní cenu vozidla. A to i přesto, že mělo najeto jen pár kilometrů. Chcete získat plnou pořizovací cenu vozu? S tím pomůže doplňkové pojištění GAP.

  • ilustrační obrázek - muž podepisuje smlouvu
    10. května 2024|Petr Pohůdka
    Novinky: 7 změn zákona v autopojištění 2024

    Rok 2024 přináší pro řidiče celou řadu změn. Řízení je nově možné již od 17 let, končí vydávání velkých technických průkazů a mění se také bodový systém či sazby pokut. Novinky se nevyhnuly ani pojištění vozidel. Jaké změny v autopojištění by vám neměly uniknout?

  • autobazar
    29. dubna 2024|Jana Březinová
    Dovoz auta z Německa: Návod krok za krokem

    Nabídka ojetých vozů v Česku se po nedostatku z minulých let opět vrátila k normálu. Hodně lidí ale přesto preferuje dovoz aut z Německa. Důvodem je širší nabídka specifických modelů, lepší technický stav a někdy i nižší cena. Jak při nákupu auta v Německu správně postupovat?

  • nabourané auto naložené na odtah
    14. února 2024|Monika Šaríková
    4 důvody, proč se vyplatí mít havarijní pojištění

    Na rozdíl od povinného ručení není havarijní pojištění povinné ze zákona. Ve snaze snížit náklady na provoz vozidla jej zhruba dvě třetiny řidičů opomíjí. Neuvědomují si, že se jim ježdění bez kompletního pojištění může naopak prodražit. Stačí jedna větší oprava nebo několik menších.

  • policejni-kontrola-dva
    17. června 2023|Monika Šaríková
    Co je bodový systém a jak funguje?

    Poruší-li řidič pravidla silničního provozu a dopustí se tak přestupku, hrozí mu trest. Způsob trestu se odvíjí od závažnosti prohřešku, případně i jeho následků. Bodový systém představuje preventivní způsob, jak řidiče odnaučit porušování pravidel.

  • kladivko-modely-auticek-nehoda
    27. ledna 2023|Jana Březinová
    Auto bez povinného ručení. Jaké jsou sankce?

    Podle statistik České kanceláře pojistitelů (ČKP) se na silnicích každoročně pohybuje 100 až 200 tisíc vozidel bez platného povinného ručení. Jaké sankce za nepojištění vozidla hrozí?

  • 28. prosince 2022|ePojisteni
    Bude Evropská unie tolerovat propadlé řidičáky a STK?

    Ministerstvo dopravy uvedlo, že platnost řidičských průkazů a STK končících v období mezi 1. únorem a 31. srpnem 2020 bude prodloužena o sedm měsíců. Řidiči, kterých se tato zpráva týká, mohou po tuto dobu jezdit s propadlými doklady. Toto nařízení by mělo údajně platit v rámci celé EU. Podle redakce iROZHLAS to však není tak úplně jednoznačné.

  • 31. srpna 2022|ePojisteni
    Havárie v zahraničí. Jak postupovat v různých státech Evropy

    Čas letních dovolených je doslova za rohem a s nimi se blíží i vyšší riziko dopravní nehody. K té přitom nemusí dojít pouze na českých silnicích, ale také v zahraničí. Řešení takové dopravní nehody bývá komplikovanější a mezi nejčastějšími důvody nesnází a problémy při řešení nehody bývá jazyková bariéra, neznalost místních zákonů a neznalost správného postupu řešení pojistné události.Čas letních dovolených je doslova za rohem a s nimi se blíží i vyšší riziko dopravní nehody. K té přitom nemusí dojít pouze na českých silnicích, ale také v zahraničí. Řešení takové dopravní nehody bývá komplikovanější a mezi nejčastějšími důvody nesnází a problémy při řešení nehody bývá jazyková bariéra, neznalost místních zákonů a neznalost správného postupu řešení pojistné události.

  • 31. srpna 2022|ePojisteni
    Počet nehod, od kterých ujedou viníci, roste

    Ujet z místa nehody je nezákonné. Nejhorší je však opustit místo vážné dopravní nehody a neposkytnout nebo nezavolat první pomoc poškozeným osobám. Ti mohou kvůli neposkytnuté včasné pomoci i zemřít. Bohužel se nejedná o výjimečné chování. Podle statistik ujede viník v průměru od každé 6 nehody.