Čekají nás čipové karty místo “malých techničáků”?
Čekají nás čipové karty místo “malých techničáků”?
Papírové technické průkazy pravděpodobně čeká revoluce. Státní tiskárna cenin totiž navrhuje místo současné papírové podoby výrobu technických průkazů na plastových kartách. Ministerstvo dopravy potvrdilo, že se návrhem bude zabývat.
S návrhem přišel nový ředitel Státní tiskárny cenin Pavel Novák. Ten by původní malé technické průkazy zaměnil za čipové karty podobné řidičskému průkazu. "S ministerstvem dopravy bychom se měli začít vážně bavit o tom, že by malý technický průkaz byl na čipové kartě," řekl Novák českým médiím.
Ministerstvo dopravy potvrdilo, že návrh přijali a budou o něm jednat. S ředitelem Státní tiskárny cenin se shodují v tom, že k zavedení čipových technických průkazů by mohlo dojít nejdříve v roce 2017. Pro čipové karty je většina poslanců. "Jsem určitě pro, žijeme v 21. století. Ale samozřejmě záleží na tom, kolik by to stálo," říká například Milan Chovanec z ČSSD.
Čipová karta je podrobnější a skladnější
Za hlavní výhody čipové karty jsou uváděny větší možnosti, podrobnější informace a také skladnost. Její výroba a správa je však výrazně náročnější. ”Naproti tomu však vyžaduje vybavit příslušnými čtečkami všechny subjekty, které s ním potřebují pracovat i na úrovni údajů uložených na čipu," připomíná Tomáš Neřold, tiskový mluvčí ministerstva dopravy.
Podle Pavla Nováka by čipová karta mohla zvládat více funkcí. Na kartě by mohlo být zároveň pojištění vozidla či dálniční kupóny. Takové rozšíření funkcí však není možné podle ministerstva dopravy. Alespoň ne v první letech po zavedení čipových karet namísto papírových technických průkazů.
V zemích Evropské unie je čipová karta již standardizovaná, ale obsahuje pouze technické údaje o motorovém vozidle. Rozšíření funkcí by tedy znamenalo právní úpravy. "Toto by vyžadovalo změnu evropské legislativy, současné předpisy stanovují podobu registračního dokladu, kde nelze tyto další aplikace umísťovat," dodává Tomáš Neřold.
Zavedení čipových karet bude drahé
Přesné propočty, na kolik by zavedení čipových karet přišlo, nejsou zatím hotové. Je však jasné, že by šlo o milionové částky. Součástí by totiž muselo být také vytvoření nového a moderního registru vozidel. Změna nás však čeká jistě a to proto, že na čipové karty přechází většina evropských států.
Právě peníze budou pravděpodobně hlavním důvodem, proč bude zavedení čipových karet trvat déle. "Nicméně je minimum zemí, které už takovéto doklady mají. Jednou z překážek je právě výše nákladů v porovnání se současným systémem. Návazně po vyřešení otázky centrálního registru vozidel je možné spustit tento projekt," potvrzuje Tomáš Neřold.