epojisteni logo
dalnice-zelen

Čekají nás čipové karty místo “malých techničáků”?

2. 4. 2018
|
Délka čtení: 6 min.

Čekají nás čipové karty místo “malých techničáků”?

Papírové technické průkazy pravděpodobně čeká revoluce. Státní tiskárna cenin totiž navrhuje místo současné papírové podoby výrobu technických průkazů na plastových kartách. Ministerstvo dopravy potvrdilo, že se návrhem bude zabývat.

S návrhem přišel nový ředitel Státní tiskárny cenin Pavel Novák. Ten by původní malé technické průkazy zaměnil za čipové karty podobné řidičskému průkazu. "S ministerstvem dopravy bychom se měli začít vážně bavit o tom, že by malý technický průkaz byl na čipové kartě," řekl Novák českým médiím.

Ministerstvo dopravy potvrdilo, že návrh přijali a budou o něm jednat. S ředitelem Státní tiskárny cenin se shodují v tom, že k zavedení čipových technických průkazů by mohlo dojít nejdříve v roce 2017. Pro čipové karty je většina poslanců. "Jsem určitě pro, žijeme v 21. století. Ale samozřejmě záleží na tom, kolik by to stálo," říká například Milan Chovanec z ČSSD.

Čipová karta je podrobnější a skladnější

Za hlavní výhody čipové karty jsou uváděny větší možnosti, podrobnější informace a také skladnost. Její výroba a správa je však výrazně náročnější. ”Naproti tomu však vyžaduje vybavit příslušnými čtečkami všechny subjekty, které s ním potřebují pracovat i na úrovni údajů uložených na čipu," připomíná Tomáš Neřold, tiskový mluvčí ministerstva dopravy.

Podle Pavla Nováka by čipová karta mohla zvládat více funkcí. Na kartě by mohlo být zároveň pojištění vozidla či dálniční kupóny. Takové rozšíření funkcí však není možné podle ministerstva dopravy. Alespoň ne v první letech po zavedení čipových karet namísto papírových technických průkazů.

V zemích Evropské unie je čipová karta již standardizovaná, ale obsahuje pouze technické údaje o motorovém vozidle. Rozšíření funkcí by tedy znamenalo právní úpravy. "Toto by vyžadovalo změnu evropské legislativy, současné předpisy stanovují podobu registračního dokladu, kde nelze tyto další aplikace umísťovat," dodává Tomáš Neřold.

Srovnejte si ceny autopojištění a mějte přehled

Díky naší kalkulačce vám srovnáme nejlepší nabídky povinného ručení na trhu. Pojištění, které se vám bude zamlouvat nejvíce, vám naši specialisté pomůžou rovnou i sjednat. A to jednoduše na pár kliků.


Zavedení čipových karet bude drahé

Přesné propočty, na kolik by zavedení čipových karet přišlo, nejsou zatím hotové. Je však jasné, že by šlo o milionové částky. Součástí by totiž muselo být také vytvoření nového a moderního registru vozidel. Změna nás však čeká jistě a to proto, že na čipové karty přechází většina evropských států.

Právě peníze budou pravděpodobně hlavním důvodem, proč bude zavedení čipových karet trvat déle. "Nicméně je minimum zemí, které už takovéto doklady mají. Jednou z překážek je právě výše nákladů v porovnání se současným systémem. Návazně po vyřešení otázky centrálního  registru vozidel  je možné spustit tento projekt," potvrzuje Tomáš Neřold.

Jak se vám tento článek líbil?

Sdílet článek

Související články

  • dalnice-aktualita
    30. června 2024|Petr Pohůdka
    Dálniční známky v ČR a Evropě 2024

    Ve většině evropských zemí je stejně jako v ČR zpoplatněné užívání dálnic a dalších vybraných vozovek. Některé státy využívají dálniční známky, jinde funguje systém mýtného. V několika zemích mohou řidiči jezdit po dálnicích dokonce zadarmo. Jaké jsou ceny dálničních známek v Evropě, jak se dálniční známky kontrolují a kde zjistíte jejich platnost?

  • odtah-vozu
    24. května 2024|Jana Březinová
    Pojištění GAP: Co všechno kryje a komu se vyplatí?

    Jen co nový vůz opustí autosalon, jeho hodnota rychle klesá. Za rok zhruba o 10 %. Pokud dojde k totální škodě nebo krádeži, pojišťovna vám z havarijního pojištění vyplatí pouze aktuální tržní cenu vozidla. A to i přesto, že mělo najeto jen pár kilometrů. Chcete získat plnou pořizovací cenu vozu? S tím pomůže doplňkové pojištění GAP.

  • ilustrační obrázek - muž podepisuje smlouvu
    10. května 2024|Petr Pohůdka
    Novinky: 7 změn zákona v autopojištění 2024

    Rok 2024 přináší pro řidiče celou řadu změn. Řízení je nově možné již od 17 let, končí vydávání velkých technických průkazů a mění se také bodový systém či sazby pokut. Novinky se nevyhnuly ani pojištění vozidel. Jaké změny v autopojištění by vám neměly uniknout?

  • autobazar
    29. dubna 2024|Jana Březinová
    Dovoz auta z Německa: Návod krok za krokem

    Nabídka ojetých vozů v Česku se po nedostatku z minulých let opět vrátila k normálu. Hodně lidí ale přesto preferuje dovoz aut z Německa. Důvodem je širší nabídka specifických modelů, lepší technický stav a někdy i nižší cena. Jak při nákupu auta v Německu správně postupovat?

  • nabourané auto naložené na odtah
    14. února 2024|Monika Šaríková
    4 důvody, proč se vyplatí mít havarijní pojištění

    Na rozdíl od povinného ručení není havarijní pojištění povinné ze zákona. Ve snaze snížit náklady na provoz vozidla jej zhruba dvě třetiny řidičů opomíjí. Neuvědomují si, že se jim ježdění bez kompletního pojištění může naopak prodražit. Stačí jedna větší oprava nebo několik menších.

  • policejni-kontrola-dva
    17. června 2023|Monika Šaríková
    Co je bodový systém a jak funguje?

    Poruší-li řidič pravidla silničního provozu a dopustí se tak přestupku, hrozí mu trest. Způsob trestu se odvíjí od závažnosti prohřešku, případně i jeho následků. Bodový systém představuje preventivní způsob, jak řidiče odnaučit porušování pravidel.

  • kladivko-modely-auticek-nehoda
    27. ledna 2023|Jana Březinová
    Auto bez povinného ručení. Jaké jsou sankce?

    Podle statistik České kanceláře pojistitelů (ČKP) se na silnicích každoročně pohybuje 100 až 200 tisíc vozidel bez platného povinného ručení. Jaké sankce za nepojištění vozidla hrozí?

  • 28. prosince 2022|ePojisteni
    Bude Evropská unie tolerovat propadlé řidičáky a STK?

    Ministerstvo dopravy uvedlo, že platnost řidičských průkazů a STK končících v období mezi 1. únorem a 31. srpnem 2020 bude prodloužena o sedm měsíců. Řidiči, kterých se tato zpráva týká, mohou po tuto dobu jezdit s propadlými doklady. Toto nařízení by mělo údajně platit v rámci celé EU. Podle redakce iROZHLAS to však není tak úplně jednoznačné.

  • 31. srpna 2022|ePojisteni
    Havárie v zahraničí. Jak postupovat v různých státech Evropy

    Čas letních dovolených je doslova za rohem a s nimi se blíží i vyšší riziko dopravní nehody. K té přitom nemusí dojít pouze na českých silnicích, ale také v zahraničí. Řešení takové dopravní nehody bývá komplikovanější a mezi nejčastějšími důvody nesnází a problémy při řešení nehody bývá jazyková bariéra, neznalost místních zákonů a neznalost správného postupu řešení pojistné události.Čas letních dovolených je doslova za rohem a s nimi se blíží i vyšší riziko dopravní nehody. K té přitom nemusí dojít pouze na českých silnicích, ale také v zahraničí. Řešení takové dopravní nehody bývá komplikovanější a mezi nejčastějšími důvody nesnází a problémy při řešení nehody bývá jazyková bariéra, neznalost místních zákonů a neznalost správného postupu řešení pojistné události.

  • 31. srpna 2022|ePojisteni
    Počet nehod, od kterých ujedou viníci, roste

    Ujet z místa nehody je nezákonné. Nejhorší je však opustit místo vážné dopravní nehody a neposkytnout nebo nezavolat první pomoc poškozeným osobám. Ti mohou kvůli neposkytnuté včasné pomoci i zemřít. Bohužel se nejedná o výjimečné chování. Podle statistik ujede viník v průměru od každé 6 nehody.