Čeští řidiči se bojí vysokých pokut. Dodržují dopravní předpisy
Čeští řidiči se bojí vysokých pokut. Dodržují dopravní předpisy
Češi patří v zahraničí ke vzorným řidičům. Za dopravní přestupky jim totiž hrozí výrazně vyšší pokuty, a proto raději dodržují pravidla silničního provozu země, kterou projíždějí nebo tráví dovolenou. Tato informace se týká 43 procent českých řidičů.
Finanční společnost ŠkoFIN uveřejnila výsledky zajímavého červnového průzkumu, který se zabýval cestováním vlastním vozidlem na letní dovolené a postojem českých řidičů k bezpečné jízdě za volantem.
„Obezřetnost a dodržování dopravních předpisů jsou důležité nejen na tuzemských silnicích, ale také v zahraničí, kde může být řešení případného problému komplikovanější. 6 procent respondentů našeho průzkumu přiznalo, že byli někdy na zahraniční dovolené účastníky dopravní nehody. A nejen v těchto situacích ocení řidiči kvalitní pojištění,“ říká k průzkumu Lukáš Cankař, vedoucí marketingu ve ŠkoFINu.
Z výzkumu vyplynulo například, že:
55 % řidičů preferují jako dopravní prostředek na dovolenou vlastní vozidlo
46 % řidičů je ochotno jet vlastním vozidlem až 900 kilometrů
43 % českých řidičů dodržuje dopravní předpisy z obavy před vysokými pokutami
64 % českých řidičů si důslední zjištění pravidla silničního provozu ve všech zemích, kterým plánují projíždět
28 % českých řidičů dopravní předpisy neřeší
91 % řidičů, cestujících vlastním vozidlem, používá vozidla vlastní, 3,6 % jezdí vozidlem služebním a pouze 2,3 % si vozidlo půjčí od rodiny či známých
26 % řidičů nechává vozidla zkontrolovat před dovolenou v servisu
28 % řidičů stav vozidla před dovolenou neřeší vůbec
Podle uvedených čísel se zdá, že čeští řidiči jsou na cestách v zahraničí opatrní a svědomitější. Hlavním důvodem jsou vysoké pokuty za případné dopravní přestupky a také komplikovanější řešení problémů.
„Řidičů, kteří museli někdy na dovolené řešit nejrůznější problémy s vozem, je však zajisté mnohem více. Není proto překvapením, že 61 procent českých řidičů má v rámci havarijního pojištění sjednané i asistenční služby, které řešení případných komplikací na silnici ulehčují. V zahraničí využili řidiči v rámci předplacených asistenčních služeb někdy např. službu odtažení vozu, nechali si uhradit práci mechanika nebo si zapůjčili náhradní vůz,“ dodává Lukáš Cankař.
Znalost dopravních předpisů je základem bezpečné jízdy
Pravidla silničního provozu bývají v rámci zemí Evropské unie velmi podobné. Mohou se však lišit v detailech, které by však zodpovědný řidič měl znát. Proto je vhodné si před odjezdem prostudovat dopravní předpisy všech zemí, kterým plánujete projíždět. Rozdíly totiž nemusí být pouze v maximální povolené rychlosti, ale také povinné výbavě vozidla. Řidiči by rovněž neměli zapomínat na kvalitní pojištění. Povinné ručení je samozřejmě, bez toho žádný řidič do zahraničí vyjíždět vůbec nesmí. Havarijní pojištění je sice dobrovolné, ale rozhodně užitečné.
Pokutu v zahraničí je lepší zaplatit
Mnozí řidiči, kteří se v zahraničí dopustí dopravního přestupku, jej mnohdy odmítnou zaplatit. Od loňského roku však platí směrnice EU o přeshraničním předávání informací o dopravních přestupcích. „Nereagovat na výzvy znamená nesplnit povinnost. Členský stát má informace zaznamenané. Při opakované cestě do této země budou vůči řidiči uplatňovány další sankce, které vyplývají z nesplnění povinnosti,“ upozorňuje Ladislav Kočí z dopravní policie.
Ministerstvo zahraničních věcí uvádí, že pokutu je lepší zaplatit vždy na místě ať už v hotovosti či platební kartou. V případě doručení výzvy do České republiky se obeslaný musí spojit přímo se zahraničním úřadem. Pokud výzvu zahodíte, vystavujete se riziku zahájení správního či soudního řízení v nepřítomností. Výsledkem je navýšení pokuty o další náklady a v krajním případě může “viníkovi” hrozit až trest odnětí svobody.