pneumatiky-celorocni-pneumatiky

Celoroční pneumatiky: Výhody, nevýhody i správná péče

28. 9. 2019
|
Délka čtení: 8 min.

V České republice se v průběhu roku mění povětrnostní podmínky. Zatímco v létě teploty šplhají i přes 30 stupňů, v zimě klesají hluboko pod bod mrazu. Stejně jako člověk nosí odlišnou obuv v létě a zimě, i auta vyžadují odlišné “obutí”. Většina motoristů vzorně střídá letní a zimní pneu, jednodušší možnost nabízí celoroční pneumatiky.

Přezouvání pneumatiky dvakrát do roka nepatří zrovna k oblíbeným činnostem motoristů. Stojí to nejen čas, ale zejména peníze. Navíc musí řešit, kde druhou sadu pneumatik na těch pár měsíců uskladní. Proto se poměrně velká část motoristů uchyluje k alternativě v podobě celoročních pneumatik. 

Letní versus zimní pneu

V čem vůbec spočívá rozdíl mezi letními a zimními pneu a proč by se měly střídat? Rozdílné jsou 3 kritéria - struktura, hloubka dezénu a složení. 

Letní pneumatiky jsou tvrdší, obsahují méně kaučuku, mají nižší hloubku dezénu a navrch proužky minimalizující tzv. aquaplaning. Jsou dělané tak, aby se lépe přizpůsobily vyšším teplotám od 7 stupňů nad nulou a výše a držely dobře i na mokré vozovce za deště. Za nižších teploty však tvrdnou, hůře držší na sněhu a ledu a mají delší brzdnou dráhu.

Naproti tomu zimní pneumatiky obsahují více kaučuku a jsou měkčí a pružnější. Zimní pneumatiky jsou přilnavější, lépe drží na zasněžené a zamrzlé ploše a díky drobným drážkám dobře odvádí vodu i sníh. Díky hlubšímu dezénu, který by měl být dle zákona nejméně 4 mm, drží dobře na sněhu.

Dejte stop zdražování povinného ručení

Přišlo vám oznámení od pojišťovny o zdražení vašeho povinného ručení? Žádné obavy, na novou cenu nemusíte kývnout. Smlouvu můžete jednoduše do 6 týdnů vypovědět a přejít k jiné pojišťovně. S výběrem i sjednáním vám rádi pomůžeme. Vše jednoduše z pohodlí domova.

Celoroční pneumatiky nabízí polovičaté řešení

Někteří motoristé se výměnou pneumatik nechtějí zabývat, a proto raději sáhnou po celoroční variantě. Celoroční pneumatiky však nejsou ideální volbou pro každého. Jejich hlavní a jedinou výhodou je to, že motoristům odpadne nutnost každoroční výměny. 

Jenomže je třeba počítat s tím, že to nejsou ani letní, ani zimní pneumatiky. Je to prostě pouhý kompromis a tomu odpovídají vlastnosti celoročních pneumatik. Většina odborníků a servisů proto raději vidí průměrné letní nebo zimní pneu než sebelepší celoroční pneumatiky. 

Celoroční pneumatiky jsou vhodné pouze pro motoristy, kteří jezdí relativně málo a v pohybují se hlavně v oblastech, kde jsou menší výkyvy počasí. To platí například pro oblasti v nižších nadmořských výškách, kde je i během zimy daleko tepleji a riziko napadnutí sněhové pokrývky nebo vzniku namrzlého povrchu je výrazně nižší. 

Kdo by se měl celoročním pneumatikám vyhnout

Naopak motoristé, kteří řídí denně a pohybují se v různých nadmořských výškách, by se měli celoročním pneumatikám vyhýbat velkým obloukem. Platí to zejména pro motoristy, kteří se pohybují na dálnicích a často vyráží do horského prostředí, kde je sníh a náledí přece jenom přirozenějším jevem. Za těchto podmínek jsou celoroční pneumatiky absolutně nedostačující.

Jak uskladnit pneumatiky

Pokud patříte do skupiny zodpovědných řidičů, kteří rok co rok mění letní pneu za zimní a naopak, pak byste měli vědět, že správným uskladněním ovlivníte životnost pneu.

Aby vaše pneumatiky vydržely co nejdéle ve skvělém stavu, hlídejte si správné nahuštění (tlak v pneumatice) a čas od času nechte v servisu seřídit geometrii kol, aby se všechny čtyři pneumatiky opotřebovávaly stejně. Smysl má také nechat občas přehodit pneumatiky, čímž se docílí toho, že se budou sjíždět stejně. Důležité je také správné skladování pneumatik na chladném a suchém místě.

Pneumatikám rovněž nesvědčí neopatrná a agresivní jízda, časté překračování rychlostních limitů a váhových limitů uvedených na pneumatikách, prudké brždění, bezohledné přejíždění překážek či obrubníků na silnici. Chcete-li, aby vám pneumatiky vydržely celkový nájezd až 100 000 kilometrů, jezděte šetrně, plynule a opatrně.

Nepodceňujte havarijní pojištění

I ti nejlepší řidiči se někdy mohou dostat do potíží. Naštěstí havarijní pojištění vám pomůže s vyrovnáním škod i na vašem vozidle. Sjednejte si jej dříve, než bude pozdě. Pomůžeme vám s výběrem i sjednáním.

Sdílet článek

Související články

  • výlet na motorce v horách
    04. prosince 2024|Petr Pohůdka
    Povinná výbava auta a motorky 2025

    Ani v roce 2025 nesmíte na české silnice vyrazit bez povinné výbavy. Jak se povinná výbava motorového vozidla v ČR změnila, co k ní musíte doplnit při cestě do zahraničí a jaké další prvky obsahuje doporučená výbava do auta a na motorku?

  • zvire-na-silnici
    25. listopadu 2024|Jana Březinová
    Srážka se zvěří: Jak postupovat a jak se pojistit?

    Každý den se na českých silnicích stane 40–50 nehod se zvěří. Největší riziko číhá na lesních úsecích silnic v brzkých ranních a večerních hodinách. Průměrná škoda na vozidle dosahuje 40 000 Kč, ale povinné ručení ji nepokryje. Jak se srážce se zvěří vyhnout a jak se na takové situace pojistit?

  • ridic
    22. listopadu 2024|Jana Březinová
    Výměna řidičského průkazu: Jak ji vyřídit na úřadu nebo online

    Ať už vám končí platnost, změnili jste osobní údaje, nebo jste řidičský průkaz ztratili, poradíme, jak postupovat při jeho výměně. Dozvíte se, jak na výměnu řidičáku na úřadu i online, jaké doklady potřebujete i kolik zaplatíte.

  • auto-v-zime
    15. listopadu 2024|Jana Březinová
    Sněhové řetězy: Kdy je potřebujete a jak je správně používat?

    Sněhové řetězy pomůžou s vyjetím kopců na silné vrstvě sněhu nebo ledu. Postarají se o lepší záběr pneumatik a zkracují brzdnou dráhu. V označených úsecích je musíte použít povinně. Jak sněhové řetězy vybrat, jak je nasadit a jak s nimi správně jezdit?

  • autem na hory
    11. listopadu 2024|Petr Pohůdka
    Autem na hory: Jak připravit vůz na cestu?

    Chystáte se autem na hory? Dovolená na horách vyžaduje pečlivou přípravu, a to i na samotnou cestu. Co s sebou na hory vzít, jak vypadá zimní výbava do auta a jaký typ pojištění si před cestou sjednat?

  • Přezutí pneumatik v servisu
    31. října 2024|Petr Pohůdka
    Zimní pneumatiky: Od kdy jsou povinné, na co si dát pozor a jak ovlivňují bezpečnost

    Od listopadu do března jsou na českých silnicích povinné zimní pneumatiky. Povinnost sice neplatí za všech okolností, ale pokud v zimě jezdíte pravidelně, zimní či alespoň celoroční pneumatiky by měly být samozřejmostí. Kdy přezout letní gumy a proč jsou zimní pneumatiky důležité?

  • rozbité čelné sklo na aute
    30. října 2024|Jana Březinová
    Prasklé čelní sklo: Kolik stojí oprava, výměna či pojištění?

    Rozbité čelní sklo patří u autopojištění k nejčastějším pojistným událostem. Přestože na vině je typicky jen malý kamínek, škody se v průměru pohybují přes 10 tisíc Kč. Jak se pojistit, abyste tuto částku neplatili z vlastní kapsy a jakým způsobem prasklé čelní sklo řešit?

  • 28. října 2024|Petr Pohůdka
    Reflexní vesta do auta: Kdy a kde vám nesmí chybět?

    Reflexní vesta byla po dlouhou dobu součástí povinné výbavy motorových vozidel. V roce 2018 došlo k novelizaci příslušné vyhlášky a výstražná vesta byla ze seznamu vyškrtnuta. Jak to s reflexní vestou v ČR aktuálně je? Musíte ji mít, či nikoliv?

  • ruka-muze-v-saku-predava-klice-od-auta
    24. října 2024|Jana Březinová
    Krok za krokem: Přepis vozidla na nového majitele

    Koupi auta dokončíte až ve chvíli, kdy na registru vozidel provedete změnu vlastníka. Kupující obdrží nové osvědčení o registraci – malý techničák, a tím se oficiálně stává novým majitelem vozidla. Jak přepis probíhá, kolik stojí a na co si dát pozor?

  • autoskola
    22. října 2024|Jana Březinová
    Jak hravě zvládnout testy do autoškoly

    Chystáte se do autoškoly a děsí vás představa teoretické zkoušky? Nemusíte se bát! Testy do autoškoly jsou sice výzva, ale s dobře zvolenou strategií a správnými zdroji je hravě zvládnete. Připravili jsme pro vás důležité informace, jak testy probíhají, z jakých materiálů se učit i na jaké chytáky si dát pozor.