Celoroční pneumatiky: Výhody, nevýhody i správná péče
V České republice se v průběhu roku mění povětrnostní podmínky. Zatímco v létě teploty šplhají i přes 30 stupňů, v zimě klesají hluboko pod bod mrazu. Stejně jako člověk nosí odlišnou obuv v létě a zimě, i auta vyžadují odlišné “obutí”. Většina motoristů vzorně střídá letní a zimní pneu, jednodušší možnost nabízí celoroční pneumatiky.
Přezouvání pneumatiky dvakrát do roka nepatří zrovna k oblíbeným činnostem motoristů. Stojí to nejen čas, ale zejména peníze. Navíc musí řešit, kde druhou sadu pneumatik na těch pár měsíců uskladní. Proto se poměrně velká část motoristů uchyluje k alternativě v podobě celoročních pneumatik.
Letní versus zimní pneu
V čem vůbec spočívá rozdíl mezi letními a zimními pneu a proč by se měly střídat? Rozdílné jsou 3 kritéria - struktura, hloubka dezénu a složení.
Letní pneumatiky jsou tvrdší, obsahují méně kaučuku, mají nižší hloubku dezénu a navrch proužky minimalizující tzv. aquaplaning. Jsou dělané tak, aby se lépe přizpůsobily vyšším teplotám od 7 stupňů nad nulou a výše a držely dobře i na mokré vozovce za deště. Za nižších teploty však tvrdnou, hůře držší na sněhu a ledu a mají delší brzdnou dráhu.
Naproti tomu zimní pneumatiky obsahují více kaučuku a jsou měkčí a pružnější. Zimní pneumatiky jsou přilnavější, lépe drží na zasněžené a zamrzlé ploše a díky drobným drážkám dobře odvádí vodu i sníh. Díky hlubšímu dezénu, který by měl být dle zákona nejméně 4 mm, drží dobře na sněhu.
Celoroční pneumatiky nabízí polovičaté řešení
Někteří motoristé se výměnou pneumatik nechtějí zabývat, a proto raději sáhnou po celoroční variantě. Celoroční pneumatiky však nejsou ideální volbou pro každého. Jejich hlavní a jedinou výhodou je to, že motoristům odpadne nutnost každoroční výměny.
Jenomže je třeba počítat s tím, že to nejsou ani letní, ani zimní pneumatiky. Je to prostě pouhý kompromis a tomu odpovídají vlastnosti celoročních pneumatik. Většina odborníků a servisů proto raději vidí průměrné letní nebo zimní pneu než sebelepší celoroční pneumatiky.
Celoroční pneumatiky jsou vhodné pouze pro motoristy, kteří jezdí relativně málo a v pohybují se hlavně v oblastech, kde jsou menší výkyvy počasí. To platí například pro oblasti v nižších nadmořských výškách, kde je i během zimy daleko tepleji a riziko napadnutí sněhové pokrývky nebo vzniku namrzlého povrchu je výrazně nižší.
Kdo by se měl celoročním pneumatikám vyhnout
Naopak motoristé, kteří řídí denně a pohybují se v různých nadmořských výškách, by se měli celoročním pneumatikám vyhýbat velkým obloukem. Platí to zejména pro motoristy, kteří se pohybují na dálnicích a často vyráží do horského prostředí, kde je sníh a náledí přece jenom přirozenějším jevem. Za těchto podmínek jsou celoroční pneumatiky absolutně nedostačující.
Jak uskladnit pneumatiky
Pokud patříte do skupiny zodpovědných řidičů, kteří rok co rok mění letní pneu za zimní a naopak, pak byste měli vědět, že správným uskladněním ovlivníte životnost pneu.
Aby vaše pneumatiky vydržely co nejdéle ve skvělém stavu, hlídejte si správné nahuštění (tlak v pneumatice) a čas od času nechte v servisu seřídit geometrii kol, aby se všechny čtyři pneumatiky opotřebovávaly stejně. Smysl má také nechat občas přehodit pneumatiky, čímž se docílí toho, že se budou sjíždět stejně. Důležité je také správné skladování pneumatik na chladném a suchém místě.
Pneumatikám rovněž nesvědčí neopatrná a agresivní jízda, časté překračování rychlostních limitů a váhových limitů uvedených na pneumatikách, prudké brždění, bezohledné přejíždění překážek či obrubníků na silnici. Chcete-li, aby vám pneumatiky vydržely celkový nájezd až 100 000 kilometrů, jezděte šetrně, plynule a opatrně.