Bude Evropská unie tolerovat propadlé řidičáky a STK?
Ministerstvo dopravy uvedlo, že platnost řidičských průkazů a STK končících v období mezi 1. únorem a 31. srpnem 2020 bude prodloužena o sedm měsíců. Řidiči, kterých se tato zpráva týká, mohou po tuto dobu jezdit s propadlými doklady. Toto nařízení by mělo údajně platit v rámci celé EU. Podle redakce iROZHLAS to však není tak úplně jednoznačné.
Ministerstvo dopravy ČR tuto zprávu prezentovalo jako oficiální celoevropské nařízení, které je platné ve všech členských státech EU. Znamená, že k platnosti každého řidičského průkazu či kontroly STK propadlých v období od 1. února do 31. srpna bude automaticky přičteno dalších sedm měsíců platnosti. Řidičský průkaz s platností končící například 30. června, tak bude platit až do 31. ledna 2021.
Skutečnost je však trochu odlišná, než Ministerstvo dopravy uvádí. Redakce iROZHLAS.cz z databáze EUR-Lex totiž zjistila, že většina členských zemí nepřijala tu část, která se týká automatického prodloužení platnosti STK.
Prodloužení platnosti řidičských průkazů nepřijalo osm států EU
Česká republika přijala celé nařízení společně s Rakouskem, Itálií, Kyprem, Portugalskem a Švédskem. Nařízení týkající se automatického prodloužení platnosti řidičských průkazů odmítlo celkem osm států, a to Chorvatsko, Slovinsko, Španělsko, Irsko, Lucembursko, Litva, Lotyšsko a Estonsko. Ještě více ze všech 27 států EU nepřijalo tu část nařízení o automatickém prodloužení STK.
Mohou tedy čeští řidiči bez obav s propadlými doklady cestovat po celé EU? Ministerstvo dopravy tvrdí, že automatické prodloužení propadlých dokladů u řidičů ze zemí, které nařízení schválily, jsou povinné tolerovat i ostatní země EU, jenž se k nařízení o prodloužení platnosti řidičských průkazů a STK nepřiklonily. Tiskový mluvčí Ministerstva dopravy František Jemelka však doporučuje obnovit si výše uvedené doklady, pokud se řidiči chtějí vyhnout zbytečnému dohadování se silniční kontrolou v zahraničí.
Evropské nařízení o prodloužení přišlo pozdě
Primárním účelem tohoto celoevropského nařízení byla pomoc nejvíce rizikovým skupinám (např. dlouhodobě nemocné osoby a senioři), kteří byli nuceni omezit pohyb a minimalizovat kontakt s okolím během karantény vyvolané pandemií koronaviru. Momentálně je však již možný volný pohyb bez omezení praktické po celé EU, takže nařízení o automatickém prodloužení přišlo tak trochu pozdě, než bylo opravdu potřeba.
Naopak se může přihodit to, že automatické prodloužení vyvolá fronty zejména v případě obnovení platnosti státní technické kontroly. Stanice STK bývají nejvíce vytížené hlavně na podzim. Pokud by se čeští řidiči, kterých se automatické prodloužení týká, rozhodli tohoto práva využít, nemusela by běžná kapacita na provedení všech prohlídek stačit, a je nutno počítat s prodloužením čekací doby.