Bonus vs. malus: Dobří řidiči jezdí levněji
Bonus vs. malus: Dobří řidiči jezdí levněji
V momentě, kdy povinné ručení přestalo být výsadou České pojišťovny, padlo jednotné pojistné pro všechny. Nyní má každá pojišťovna vlastní ceník a pojistné se může značně lišit dle pojištěného auta a dalších podmínek pojištění. Mezi faktory, které výši pojistného ovlivňují, patří systém bonusů a malusů. Víte, o co se jedná?
Až pětina motoristů údajně netuší, co systém bonusů a malusů je. Další dvě pětiny o tomto systému sice slyšely, ale nemají tušení, jak funguje. Pouze každý sedmý motorista ví, co pojmy bonus a malus znamenají a co obnáší. Tyto informace vyplynuly z výzkumu provedeného v loňském roce agenturou Ipsos pro Wüstenrot pojišťovnu.
Ne vždy se za vysoké pojistné vyplatí kritizovat pojišťovny. Výslednou cenu povinného ručení mohou ovlivnit i motoristé svým způsobem jízdy. „Zdaleka to není jen cena, na kterou by se měli řidiči zaměřit. Například díky systému bonusů se jim může povinné ručení snížit více než o polovinu,” upozorňuje Petr Hájek z Wüstenrot.
Bonus - levnější pojistné až o 50 %
Řidičů, kteří jezdí bez nehod, si pojišťovny cení. Za bezpečnou jízdu je odměňují tzv. bonusy, což je vlastně sleva na pojistném. Slevu získá motorista za každých 12 měsíců bezeškodního průběhu. Sleva za toto období obvykle činí 5 %. Slevy se postupně sčítají a mohou dosáhnout maximální výše až 50 %. Samozřejmě záleží na jednotlivých pojišťovnách.
Pojišťovny vykazují i jistou dávku tolerance. Pokud řidič, který jezdí bez nehod řadu let, způsobí nehodu poprvé, tak ji ignorují. „V případě takto dlouholetého bezeškodního klienta ho při prvním případu nepřestupňujeme do malusu. Zohledňujeme tak situaci, že jejich škoda je naprosto ojedinělá a sankce v podobě malusu by byla v jejich případě méně spravedlivá,” upřesňuje Eva Svobodová, mluvčí pojišťovny UNIQA.
Malus - přirážka za každou nehodu
Hůře jsou na tom motoristé, kteří si na své konto připsali hned několik nehod. Za každou zaviněnou nehodu pojišťovna odečte příslušný počet měsíců od celkového počtu bonusových měsíců. Jakmile nemá už žádné bonusové měsíce, pojišťovny přistoupí k navýšení pojistného, a to až na dvojnásobek.
Mezi jednotlivými pojišťovnami panují velké rozdíly. Některé pojišťovny první nehodu nepočítají, jiné vám okamžitě “napálí” přirážku k pojistnému. Jako příklad může posloužit případ dvaadvacetileté ženy, která za volantem silného auta zavinila jedinou nehodu. Nová nabídka na povinné ručení se mezi nejlevnější a nejdražší pojišťovnou lišila o neuvěřitelných 55 000 Kč!
Mladí lidé řídicí silné vozy jsou všeobecně považováni za rizikové a některé pojišťovny jim upírají jakoukoliv slevu. „Na tento segment klientů se vůbec nezaměřujeme. Obecně lze říci, že sazby jsou vysoké právě kvůli rizikovosti této skupiny. Mladý řidič v silném voze z velkého města, který nemá vyježděný žádný bonus, navíc s jednou nehodou, nemůže tedy získat na pojistném žádnou slevu,“ uvedl Karel Žyla, mluvčí pojišťovny Axa.
Veškeré výpočty a modelové příklady jsou orientační. Pojišťovny při výpočtu pojistného u povinného ručení zohledňují další kritéria, jakými jsou konkrétní vůz, obsah a výkon jeho motoru či adresa a věk řidiče.