ilustrační obrázek - muž podepisuje smlouvu

Novinky pro řidiče 2025: Dražší dálniční známky i další digitalizace

Loňský rok byl pro řidiče v mnoha ohledech přelomový. Přinesl zrušení velkých techničáků, jízdu bez zelené karty nebo nutnost zaplatit povinné ručení předem. Také v roce 2025 se připravte na řadu novinek. Některé vás jistě potěší, kvůli jiným budete muset sáhnout hlouběji do kapsy. Co vás letos čeká na českých silnicích?

Zdražení dálniční známky

Dálniční známka je od roku 2025 dražší. Celoroční viněta nově stojí 2 440 Kč, tedy o 140 Kč více než loni. Ke zdražení došlo i u dalších typů známek. Měsíční dálnička vás vyjde na 460 Kč, desetidenní na 290 Kč a denní na 210 Kč. Vozidla s vodíkovým či elektrickým pohonem jsou od dálničních poplatků nadále osvobozena. Výhodnější ceny čekají i na majitele aut s jinými alternativními pohony.

Typ dálniční známkyCena pro rok 2024Cena pro rok 2025Cena pro rok 2025 (CNG, LNG a biometan)Cena pro rok 2025 (Plug-in hybrid)Cena pro rok 2025 (Elektro a vodík)

Roční

2 300 Kč

2 440 Kč

1 220 Kč

610 Kč

0 Kč

Měsíční

430 Kč

460 Kč

230 Kč

110 Kč

0 Kč

Desetidenní

270 Kč

290 Kč

140 Kč

70 Kč

0 Kč

Denní

200 Kč

210 Kč

100 Kč

50 Kč

0 Kč

Zdroj: Ministerstvo dopravy ČR

Útěchou pro řidiče může být alespoň fakt, že se dálniční síť rozšiřuje. V uplynulém roce bylo zprovozněno více než 100 km nových dálnic, nejvíce v historii ČR. Aktuálně v tuzemsku máte k dispozici 1 482 dálničních kilometrů. Výstavba dálnic bude pokračovat i v roce 2025. Silničáři plánují otevření dalších 80 kilometrů, například na dálnicích D35 nebo D6. S úpravami počítejte i na D1.

Pokračování v digitalizaci

Jedním ze symbolů digitalizace v ČR je Portál dopravy. Umožňuje vám komunikovat s úřady v oblasti dopravy jednoduše online. Prostřednictvím portálu můžete například podat žádost o výměnu řidičského průkazu, získat výpis z bodového konta nebo zjistit technické údaje o vozidle. Nově si na Portálu dopravy ověříte také informaci o zakoupené dálniční známce.

Další novinky uvítají společnosti, spolky či různá sdružení. Právnické osoby nyní na portálu mohou u firemních vozidel provádět stejné úkony jako fyzické osoby se svými soukromými vozidly. Dosud mohly změny uskutečnit jen na úřadech. V průběhu jara by navíc v portálu mělo být možné nastavit oprávnění pro vybrané zaměstnance, aby tyto úkony mohli provádět u firemní flotily.

Fungování firem by měla usnadnit i další novinka plánovaná na jaro. Společnosti totiž budou schopné lépe kontrolovat své řidiče. Pokud jim dotyčný zaměstnanec udělí souhlas, uvidí na portálu informaci o platnosti jeho řidičského průkazu nebo informace z karty řidiče.

Doručení řidičáku poštou

O řidičák si sice můžete zažádat online na Portálu dopravy, vyzvednout si ho ale musíte na úřadě. I s tím by měl být v roce 2025 konec. Občané si budou moct nechat zaslat řidičský průkaz poštou. Ani zde ministerstvo dopravy zatím neuvádí konkrétní termín, ke kterému by služba měla být dostupná. V aktuálních plánech se hovoří o začátku doručování řidičských průkazů do výdejen nebo výdejních boxů „do konce volebního období“, tedy nejpozději začátkem podzimu 2025.

Elektronická zelená karta v EU

Od října 2024 s sebou v ČR nemusíte vozit zelenou kartu v papírové ani elektronické podobě. Policisté si při kontrole dohledají potřebné informace o pojištění online v databázi České kanceláře pojistitelů (ČKP). Pojišťovny mají povinnost předávat informace o pojištěných vozidlech do této databáze v reálném čase. Do zahraničí jste však stále potřebovali tištěnou zelenou kartu. V rámci EU vám od 1. ledna 2025 stačí její elektronická verze – například v PDF nebo aplikaci pojišťovny.

Pozor!

Mimo EU u sebe i nadále musíte mít vytištěnou zelenou kartu.

Krok k autonomnímu řízení

Ve druhé polovině roku 2025 by měla být dokončena legislativa k autonomnímu řízení. Zatím se počítá s tím, že by zákon povolil tzv. 3. úroveň. V té může vozidlo (v místech, kde to systém vyhodnotí jako bezpečné) převzít kontrolu nad řízením. Řidič ale stále musí být připraven řízení na výzvu systému opět převzít. Nová legislativa by mohla vstoupit v platnost již od roku 2026.

Věděli jste, že...?

Za jednu z hlavních výhod autonomního řízení se považuje bezpečnost. Podle dat oddělení BESIP je lidská chyba příčinou 60 % dopravních nehod.

Autopojištění v roce 2025? Ticho po bouři

Jestli v nějaké oblasti došlo v loňském roce k výrazným změnám, tak je to autopojištění. Pojišťovny musely reagovat na nový zákon o povinném ručení, který přinesl například zvýšení minimálních limitů pojistného krytí nebo povinnost uhradit pojištění předem. Částečně i z těchto důvodů pojišťovny vyhlíží spíše klidnější rok.

„Vzhledem k tomu, že rok 2024 byl velice náročný z hlediska implementace novely zákona „o povinném ručení“, v roce 2025 neplánujeme výrazné novinky v produktech pojištění vozidel,“ uvádí Petr Milata, mluvčí ČSOB Pojišťovny.

Zásadní pokles či nárůst cen v autopojištění dotazovaní zástupci pojišťoven neočekávají.

„Domníváme se, že z důvodů velké konkurence bude navyšování ceny i nadále spíše pozvolné v řádu jednotek procent, byť opakovaně. Je zřejmé, že inflaci v oblasti autoopravárenství, která se sekundárně promítá do nákladů na pojistná plnění, ovlivňují rostoucí ceny energií, náhradních dílů a samozřejmě i mezd. A nezapomínejme na újmy na zdraví, které co do množství sice nerostou, ale výše jejich nákladů také roste.“

Miloš Velíšeksupervizor pojištění vozidel z České podnikatelské pojišťovny (ČPP)

Při sjednávání pojištění by si řidiči měli dát pozor především na nastavení vhodných limitů a odpovídající rozsah krytí. Důležitý je také výběr asistenčních služeb.

„Většina pojistek bohužel obsahuje asistence s limitem pro dotah v korunách. Tento limit díky inflaci zastaral a asistence s limitem do 10 tisíc Kč jsou pro cesty po Česku nedostatečné. V případě nehody nebo poruchy bude muset majitel cenu za odtah nad limit doplatit z vlastní kapsy. Správné asistenční služby nemají limit daný v korunách, ale je stanoven buď v kilometrech (taková hodnota kvůli inflaci nezastará) nebo nejlépe neomezený limit např. po celém Česku,“ vysvětluje Martin Podávka z Pillow pojišťovny.

Která pojišťovna nabízí v roce 2025 nejvýhodnější povinné ručení? V naší online kalkulačce si během pár kliknutí srovnáte nabídky hlavních pojišťoven. Naši specialisté vám zdarma pomohou i s případným sjednáním pojištění.

Přehled změn z roku 2024

Projděte si rozsáhlé změny, které řidičům přinesl loňský rok.

Povinné ručení musí být zaplaceno předem

Od 1. října 2024 se zásadně změnila pravidla pro uzavírání povinného ručení. Platbu za pojištění je od té doby nutné uhradit ještě před jeho začátkem. Povinné ručení je platné až ve chvíli, kdy pojišťovna obdrží platbu na účet. Dříve měli řidiči možnost sjednat povinné ručení s okamžitou platností a zaplatit jej až v rámci sjednané lhůty (typicky 7–30 dní po počátku pojištění).

V současnosti je možné uzavřít pojištění s okamžitou platností, jen pokud ho ihned uhradíte – obvykle do 1 hodiny od vystavení návrhu smlouvy. Když pojištění s okamžitou platností nezaplatíte ihned, návrh smlouvy zanikne. Pojišťovny nabízí i tzv. plovoucí počátek povinného ručení, který vám na zaplacení dává delší lhůtu (cca týden). Pojištění ale začíná platit až po připsání vaší platby.

Povinnost sjednání pojištění má provozovatel vozidla

Zatímco v minulosti za sjednání povinného ručení zodpovídal vlastník vozidla, od dubna 2024 povinnost přešla na provozovatele. Změna odstranila nelogický stav, kdy povinnost ležela na vlastníkovi, ale přestupkem bylo provozování vozidla bez pojištění. Provozovatelem vozidla je z pohledu zákona osoba, která „má právní a faktickou možnost dispozice s dopravním prostředkem“. Jinými slovy ten, kdo rozhoduje kdy, kde a za jakých podmínek bude vozidlo provozováno. Změna neznamená, že pojistníkem musí být nutně provozovatel. Zákon nevylučuje možnost rozdílného pojistníka.

Věděli jste, že…?

Pokud provozovatel vozidla nesplní svoji povinnost a nezajistí sjednání povinného ručení, hrozí mu pokuta až 50 000 Kč. Provozovatel dále zaplatí příspěvek za každý den chybějícího pojištění České kanceláři pojistitelů. Výše příspěvku se pohybuje mezi 30–93 Kč/den v závislosti na objemu motoru vozidla.

Zvýšení limitů pojistného plnění pro újmu na zdraví a věcné škody

Dříve byla minimální hranice u újmy na zdraví i věcných škod nastavena na 35 milionů Kč. Od dubna 2024 musí výše obou limitů činit alespoň 50 milionů Kč. U újmy na zdraví se limit vztahuje na každou postiženou osobu. V případě majetkové škody je částka stanovena pro jednu škodní událost (bez ohledu na počet poškozených osob). Zvýšení limitů je způsobené rostoucí výší škod.

Důvod výpovědi – zánik pojistného zájmu

Zákonné změny se dotkly také zániku pojištění. V minulosti pojištění zanikalo v důsledku nahlášení změny vlastníka vozidla. Jelikož povinnost sjednání povinného ručení přešla z vlastníka na provozovatele, pojištění je teď zrušeno ohlášením zániku pojistného zájmu pojistníka.

Jestli jste zároveň provozovatelem i vlastníkem vozidla, nic se pro vás při prodeji nemění – váš pojistný zájem zaniká prodejem vozidla. Změna ale může nastat například u leasingu. V těchto situacích jste vedeni jako provozovatel vozidla, vlastníkem však zůstává leasingová společnost. Po doplacení leasingu se stanete i vlastníkem vozidla. K zániku pojištění nyní již není důvod, protože váš pojistný zájem přetrvává.

Povinné ručení vozidel poháněných výhradně mechanickým pohonem

K zásadní změně došlo v definici dopravních prostředků, které musí mít sjednané povinné ručení. Povinnost teď platí také pro všechna motorová vozidla poháněná výhradně mechanickým pohonem, je-li jejich:

  • konstrukční rychlost vyšší než 25 km/h,

  • konstrukční rychlost vyšší než 14 km/h, pokud provozní hmotnost přesahuje 25 kg.

Do zmíněných kategorií spadají některé modely elektrokoloběžek, osobních přepravníků (segwaye, elektrické jednokolky, hoverboardy apod.), zahradních traktorů, zemědělských malotraktorů nebo motorových golfových vozítek. Naopak na elektrokola se povinnost nevztahuje. Nemají totiž výhradně mechanický pohon – jejich motor má jen pomocnou funkci při šlapání. Povinné ručení se nadále nemusí řešit ani u invalidních vozíků.

Věděli jste, že...?

U zahradních traktorů si povinné ručení nemusíte sjednat za předpokladu, že ho využíváte jen na veřejně nepřístupném a oploceném pozemku – tedy v rámci své zahrady. Pokud se ale rozhodnete vyjet na obecní náves nebo k sousedovi, hrozí vám stejně jako v jiných případech nesjednaného povinného ručení pokuta až 50 000 Kč.

Povinnost předat jiný údaj umožňující identifikaci vozidla

Pokud je vozidlo bez registrační značky (SPZ), má pojištěný v případě vzniku škodní události povinnost předat poškozenému jiný údaj umožňující jednoznačnou identifikaci vozidla. Může jít například o VIN kód. U elektrokoloběžek či segwayů půjde typicky o výrobní nebo sériové číslo.

Nová definice provozu – vyšší ochrana poškozených

Aktualizované definice se dočkal také samotný provoz vozidla. Provozem se teď rozumí jakékoliv použití vozidla odpovídající jeho obvyklé funkci jako dopravního prostředku – bez ohledu na terén, vlastnosti vozidla nebo na to, zda je vozidlo v pohybu, či stojí. Zákon dále posiluje právní ochranu poškozených. V případě pochybností, v jaké funkci došlo k použití vozidla, je vozidlo automaticky vnímáno jako dopravní prostředek. Stále ale platí, že případná škoda není hrazena z povinného ručení, jestliže vozidlo v okamžiku nehody sloužilo jako pracovní stroj.

Na některé škody je sebelepší povinné ručení krátké. Chcete vozidlo chránit i před odcizením, vandalismem nebo přírodními živly? Pak si musíte sjednat havarijní pojištění. Nejvýhodnější nabídku na trhu si během pár minut najdete v naší online kalkulačce.

Další změny z roku 2024

Uplynulý rok přinesl v dopravě mnoho dalších změn. Jaké patří k těm nejdůležitějším?

  • Změna bodového systému a výše pokut: Bodový systém pracuje s třemi sazbami trestných bodů (2, 4 a 6 bodů) místo předchozích pěti. Tresty za banální přestupky (špatné parkování, nerozsvícená světla) se snížily, naopak vážné přestupky (řízení pod vlivem alkoholu, jízda na červenou, výrazné překročení rychlosti) jsou trestány přísněji.

  • Řidičský průkaz od 17 let: Za volant mohou usednout i 17letí řidiči. Musí však jezdit pod dohledem mentora – zkušeného a netrestaného řidiče. Samostatně smí řidič jezdit až po 18. narozeninách.

  • Konec velkých techničáků: Úřady od 1. ledna 2024 při registraci vozidla již nevydávají velké technické průkazy, ale jen rozšířené osvědčení o registraci vozidla (malý technický průkaz). Zbylé informace o vozidle máte k dispozici online na Portálu dopravy, Portálu občana, webu dataovozidlech.cz nebo v aplikaci eTechničák.

  • Zavedení jednodenní dálniční známky: V souladu se směrnicí EU musí být ve všech členských státech v prodeji jednodenní dálniční známka. V ČR vás tento typ známky vyjde na 210 Kč. Ale pozor – dálniční známka je platná jen do půlnoci vybraného dne, nikoliv 24 hodin.

  • Doklady mohou zůstat doma: Při kontrole již nemusíte předkládat řidičský ani technický průkaz. Všechny doklady samozřejmě musí být platné, ale policistům stačí váš průkaz totožnosti. Zbylé informace si sami dohledají online.

Sdílet článek

Související články

  • servis-vozidla
    20. ledna 2025|Petr Pohůdka
    Jak vypadá pravidelný servis auta a proč se mu nevyhýbat

    U nového vozidla řidiči na pravidelné servisní prohlídky většinou nezapomínají, přišli by totiž o záruky. V případě starších aut je údržba vozidla už často zanedbávaná. Jejich majitelé se poté diví, když jim na stole přistane mastný účet za opravy. Přitom mnoha závadám lze předejít včasným odhalením. Jak na servis auta, kolik stojí a proč zdaleka nestačí výměna oleje?

  • výlet na motorce v horách
    04. prosince 2024|Petr Pohůdka
    Povinná výbava auta a motorky 2025

    Ani v roce 2025 nesmíte na české silnice vyrazit bez povinné výbavy. Jak se povinná výbava motorového vozidla v ČR změnila, co k ní musíte doplnit při cestě do zahraničí a jaké další prvky obsahuje doporučená výbava do auta a na motorku?

  • zvire-na-silnici
    25. listopadu 2024|Jana Březinová
    Srážka se zvěří: Jak postupovat a jak se pojistit?

    Každý den se na českých silnicích stane 40–50 nehod se zvěří. Největší riziko číhá na lesních úsecích silnic v brzkých ranních a večerních hodinách. Průměrná škoda na vozidle dosahuje 40 000 Kč, ale povinné ručení ji nepokryje. Jak se srážce se zvěří vyhnout a jak se na takové situace pojistit?

  • ridic
    22. listopadu 2024|Jana Březinová
    Výměna řidičského průkazu: Jak ji vyřídit na úřadu nebo online

    Ať už vám končí platnost, změnili jste osobní údaje, nebo jste řidičský průkaz ztratili, poradíme, jak postupovat při jeho výměně. Dozvíte se, jak na výměnu řidičáku na úřadu i online, jaké doklady potřebujete i kolik zaplatíte.

  • auto-v-zime
    15. listopadu 2024|Jana Březinová
    Sněhové řetězy: Kdy je potřebujete a jak je správně používat?

    Sněhové řetězy pomůžou s vyjetím kopců na silné vrstvě sněhu nebo ledu. Postarají se o lepší záběr pneumatik a zkracují brzdnou dráhu. V označených úsecích je musíte použít povinně. Jak sněhové řetězy vybrat, jak je nasadit a jak s nimi správně jezdit?

  • autem na hory
    11. listopadu 2024|Petr Pohůdka
    Autem na hory: Jak připravit vůz na cestu?

    Chystáte se autem na hory? Dovolená na horách vyžaduje pečlivou přípravu, a to i na samotnou cestu. Co s sebou na hory vzít, jak vypadá zimní výbava do auta a jaký typ pojištění si před cestou sjednat?

  • Přezutí pneumatik v servisu
    31. října 2024|Petr Pohůdka
    Zimní pneumatiky: Od kdy jsou povinné, na co si dát pozor a jak ovlivňují bezpečnost

    Od listopadu do března jsou na českých silnicích povinné zimní pneumatiky. Povinnost sice neplatí za všech okolností, ale pokud v zimě jezdíte pravidelně, zimní či alespoň celoroční pneumatiky by měly být samozřejmostí. Kdy přezout letní gumy a proč jsou zimní pneumatiky důležité?

  • rozbité čelné sklo na aute
    30. října 2024|Jana Březinová
    Prasklé čelní sklo: Kolik stojí oprava, výměna či pojištění?

    Rozbité čelní sklo patří u autopojištění k nejčastějším pojistným událostem. Přestože na vině je typicky jen malý kamínek, škody se v průměru pohybují přes 10 tisíc Kč. Jak se pojistit, abyste tuto částku neplatili z vlastní kapsy a jakým způsobem prasklé čelní sklo řešit?

  • 28. října 2024|Petr Pohůdka
    Reflexní vesta do auta: Kdy a kde vám nesmí chybět?

    Reflexní vesta byla po dlouhou dobu součástí povinné výbavy motorových vozidel. V roce 2018 došlo k novelizaci příslušné vyhlášky a výstražná vesta byla ze seznamu vyškrtnuta. Jak to s reflexní vestou v ČR aktuálně je? Musíte ji mít, či nikoliv?