Novinky pro řidiče 2025: Dražší dálniční známky i další digitalizace
Loňský rok byl pro řidiče v mnoha ohledech přelomový. Přinesl zrušení velkých techničáků, jízdu bez zelené karty nebo nutnost zaplatit povinné ručení předem. Také v roce 2025 se připravte na řadu novinek. Některé vás jistě potěší, kvůli jiným budete muset sáhnout hlouběji do kapsy. Co vás letos čeká na českých silnicích?
Zdražení dálniční známky
Dálniční známka je od roku 2025 dražší. Celoroční viněta nově stojí 2 440 Kč, tedy o 140 Kč více než loni. Ke zdražení došlo i u dalších typů známek. Měsíční dálnička vás vyjde na 460 Kč, desetidenní na 290 Kč a denní na 210 Kč. Vozidla s vodíkovým či elektrickým pohonem jsou od dálničních poplatků nadále osvobozena. Výhodnější ceny čekají i na majitele aut s jinými alternativními pohony.
Typ dálniční známky | Cena pro rok 2024 | Cena pro rok 2025 | Cena pro rok 2025 (CNG, LNG a biometan) | Cena pro rok 2025 (Plug-in hybrid) | Cena pro rok 2025 (Elektro a vodík) |
---|---|---|---|---|---|
Roční | 2 300 Kč | 2 440 Kč | 1 220 Kč | 610 Kč | 0 Kč |
Měsíční | 430 Kč | 460 Kč | 230 Kč | 110 Kč | 0 Kč |
Desetidenní | 270 Kč | 290 Kč | 140 Kč | 70 Kč | 0 Kč |
Denní | 200 Kč | 210 Kč | 100 Kč | 50 Kč | 0 Kč |
Útěchou pro řidiče může být alespoň fakt, že se dálniční síť rozšiřuje. V uplynulém roce bylo zprovozněno více než 100 km nových dálnic, nejvíce v historii ČR. Aktuálně v tuzemsku máte k dispozici 1 482 dálničních kilometrů. Výstavba dálnic bude pokračovat i v roce 2025. Silničáři plánují otevření dalších 80 kilometrů, například na dálnicích D35 nebo D6. S úpravami počítejte i na D1.
Pokračování v digitalizaci
Jedním ze symbolů digitalizace v ČR je Portál dopravy. Umožňuje vám komunikovat s úřady v oblasti dopravy jednoduše online. Prostřednictvím portálu můžete například podat žádost o výměnu řidičského průkazu, získat výpis z bodového konta nebo zjistit technické údaje o vozidle. Nově si na Portálu dopravy ověříte také informaci o zakoupené dálniční známce.
Další novinky uvítají společnosti, spolky či různá sdružení. Právnické osoby nyní na portálu mohou u firemních vozidel provádět stejné úkony jako fyzické osoby se svými soukromými vozidly. Dosud mohly změny uskutečnit jen na úřadech. V průběhu jara by navíc v portálu mělo být možné nastavit oprávnění pro vybrané zaměstnance, aby tyto úkony mohli provádět u firemní flotily.
Fungování firem by měla usnadnit i další novinka plánovaná na jaro. Společnosti totiž budou schopné lépe kontrolovat své řidiče. Pokud jim dotyčný zaměstnanec udělí souhlas, uvidí na portálu informaci o platnosti jeho řidičského průkazu nebo informace z karty řidiče.
Doručení řidičáku poštou
O řidičák si sice můžete zažádat online na Portálu dopravy, vyzvednout si ho ale musíte na úřadě. I s tím by měl být v roce 2025 konec. Občané si budou moct nechat zaslat řidičský průkaz poštou. Ani zde ministerstvo dopravy zatím neuvádí konkrétní termín, ke kterému by služba měla být dostupná. V aktuálních plánech se hovoří o začátku doručování řidičských průkazů do výdejen nebo výdejních boxů „do konce volebního období“, tedy nejpozději začátkem podzimu 2025.
Elektronická zelená karta v EU
Od října 2024 s sebou v ČR nemusíte vozit zelenou kartu v papírové ani elektronické podobě. Policisté si při kontrole dohledají potřebné informace o pojištění online v databázi České kanceláře pojistitelů (ČKP). Pojišťovny mají povinnost předávat informace o pojištěných vozidlech do této databáze v reálném čase. Do zahraničí jste však stále potřebovali tištěnou zelenou kartu. V rámci EU vám od 1. ledna 2025 stačí její elektronická verze – například v PDF nebo aplikaci pojišťovny.
Mimo EU u sebe i nadále musíte mít vytištěnou zelenou kartu.
Krok k autonomnímu řízení
Ve druhé polovině roku 2025 by měla být dokončena legislativa k autonomnímu řízení. Zatím se počítá s tím, že by zákon povolil tzv. 3. úroveň. V té může vozidlo (v místech, kde to systém vyhodnotí jako bezpečné) převzít kontrolu nad řízením. Řidič ale stále musí být připraven řízení na výzvu systému opět převzít. Nová legislativa by mohla vstoupit v platnost již od roku 2026.
Věděli jste, že...?
Za jednu z hlavních výhod autonomního řízení se považuje bezpečnost. Podle dat oddělení BESIP je lidská chyba příčinou 60 % dopravních nehod.
Autopojištění v roce 2025? Ticho po bouři
Jestli v nějaké oblasti došlo v loňském roce k výrazným změnám, tak je to autopojištění. Pojišťovny musely reagovat na nový zákon o povinném ručení, který přinesl například zvýšení minimálních limitů pojistného krytí nebo povinnost uhradit pojištění předem. Částečně i z těchto důvodů pojišťovny vyhlíží spíše klidnější rok.
„Vzhledem k tomu, že rok 2024 byl velice náročný z hlediska implementace novely zákona „o povinném ručení“, v roce 2025 neplánujeme výrazné novinky v produktech pojištění vozidel,“ uvádí Petr Milata, mluvčí ČSOB Pojišťovny.
Zásadní pokles či nárůst cen v autopojištění dotazovaní zástupci pojišťoven neočekávají.
„Domníváme se, že z důvodů velké konkurence bude navyšování ceny i nadále spíše pozvolné v řádu jednotek procent, byť opakovaně. Je zřejmé, že inflaci v oblasti autoopravárenství, která se sekundárně promítá do nákladů na pojistná plnění, ovlivňují rostoucí ceny energií, náhradních dílů a samozřejmě i mezd. A nezapomínejme na újmy na zdraví, které co do množství sice nerostou, ale výše jejich nákladů také roste.“
Při sjednávání pojištění by si řidiči měli dát pozor především na nastavení vhodných limitů a odpovídající rozsah krytí. Důležitý je také výběr asistenčních služeb.
„Většina pojistek bohužel obsahuje asistence s limitem pro dotah v korunách. Tento limit díky inflaci zastaral a asistence s limitem do 10 tisíc Kč jsou pro cesty po Česku nedostatečné. V případě nehody nebo poruchy bude muset majitel cenu za odtah nad limit doplatit z vlastní kapsy. Správné asistenční služby nemají limit daný v korunách, ale je stanoven buď v kilometrech (taková hodnota kvůli inflaci nezastará) nebo nejlépe neomezený limit např. po celém Česku,“ vysvětluje Martin Podávka z Pillow pojišťovny.
Která pojišťovna nabízí v roce 2025 nejvýhodnější povinné ručení? V naší online kalkulačce si během pár kliknutí srovnáte nabídky hlavních pojišťoven. Naši specialisté vám zdarma pomohou i s případným sjednáním pojištění.
Přehled změn z roku 2024
Projděte si rozsáhlé změny, které řidičům přinesl loňský rok.
Povinné ručení musí být zaplaceno předem
Od 1. října 2024 se zásadně změnila pravidla pro uzavírání povinného ručení. Platbu za pojištění je od té doby nutné uhradit ještě před jeho začátkem. Povinné ručení je platné až ve chvíli, kdy pojišťovna obdrží platbu na účet. Dříve měli řidiči možnost sjednat povinné ručení s okamžitou platností a zaplatit jej až v rámci sjednané lhůty (typicky 7–30 dní po počátku pojištění).
V současnosti je možné uzavřít pojištění s okamžitou platností, jen pokud ho ihned uhradíte – obvykle do 1 hodiny od vystavení návrhu smlouvy. Když pojištění s okamžitou platností nezaplatíte ihned, návrh smlouvy zanikne. Pojišťovny nabízí i tzv. plovoucí počátek povinného ručení, který vám na zaplacení dává delší lhůtu (cca týden). Pojištění ale začíná platit až po připsání vaší platby.
Povinnost sjednání pojištění má provozovatel vozidla
Zatímco v minulosti za sjednání povinného ručení zodpovídal vlastník vozidla, od dubna 2024 povinnost přešla na provozovatele. Změna odstranila nelogický stav, kdy povinnost ležela na vlastníkovi, ale přestupkem bylo provozování vozidla bez pojištění. Provozovatelem vozidla je z pohledu zákona osoba, která „má právní a faktickou možnost dispozice s dopravním prostředkem“. Jinými slovy ten, kdo rozhoduje kdy, kde a za jakých podmínek bude vozidlo provozováno. Změna neznamená, že pojistníkem musí být nutně provozovatel. Zákon nevylučuje možnost rozdílného pojistníka.
Věděli jste, že…?
Pokud provozovatel vozidla nesplní svoji povinnost a nezajistí sjednání povinného ručení, hrozí mu pokuta až 50 000 Kč. Provozovatel dále zaplatí příspěvek za každý den chybějícího pojištění České kanceláři pojistitelů. Výše příspěvku se pohybuje mezi 30–93 Kč/den v závislosti na objemu motoru vozidla.
Zvýšení limitů pojistného plnění pro újmu na zdraví a věcné škody
Dříve byla minimální hranice u újmy na zdraví i věcných škod nastavena na 35 milionů Kč. Od dubna 2024 musí výše obou limitů činit alespoň 50 milionů Kč. U újmy na zdraví se limit vztahuje na každou postiženou osobu. V případě majetkové škody je částka stanovena pro jednu škodní událost (bez ohledu na počet poškozených osob). Zvýšení limitů je způsobené rostoucí výší škod.
Důvod výpovědi – zánik pojistného zájmu
Zákonné změny se dotkly také zániku pojištění. V minulosti pojištění zanikalo v důsledku nahlášení změny vlastníka vozidla. Jelikož povinnost sjednání povinného ručení přešla z vlastníka na provozovatele, pojištění je teď zrušeno ohlášením zániku pojistného zájmu pojistníka.
Jestli jste zároveň provozovatelem i vlastníkem vozidla, nic se pro vás při prodeji nemění – váš pojistný zájem zaniká prodejem vozidla. Změna ale může nastat například u leasingu. V těchto situacích jste vedeni jako provozovatel vozidla, vlastníkem však zůstává leasingová společnost. Po doplacení leasingu se stanete i vlastníkem vozidla. K zániku pojištění nyní již není důvod, protože váš pojistný zájem přetrvává.
Povinné ručení vozidel poháněných výhradně mechanickým pohonem
K zásadní změně došlo v definici dopravních prostředků, které musí mít sjednané povinné ručení. Povinnost teď platí také pro všechna motorová vozidla poháněná výhradně mechanickým pohonem, je-li jejich:
konstrukční rychlost vyšší než 25 km/h,
konstrukční rychlost vyšší než 14 km/h, pokud provozní hmotnost přesahuje 25 kg.
Do zmíněných kategorií spadají některé modely elektrokoloběžek, osobních přepravníků (segwaye, elektrické jednokolky, hoverboardy apod.), zahradních traktorů, zemědělských malotraktorů nebo motorových golfových vozítek. Naopak na elektrokola se povinnost nevztahuje. Nemají totiž výhradně mechanický pohon – jejich motor má jen pomocnou funkci při šlapání. Povinné ručení se nadále nemusí řešit ani u invalidních vozíků.
Věděli jste, že...?
U zahradních traktorů si povinné ručení nemusíte sjednat za předpokladu, že ho využíváte jen na veřejně nepřístupném a oploceném pozemku – tedy v rámci své zahrady. Pokud se ale rozhodnete vyjet na obecní náves nebo k sousedovi, hrozí vám stejně jako v jiných případech nesjednaného povinného ručení pokuta až 50 000 Kč.
Povinnost předat jiný údaj umožňující identifikaci vozidla
Pokud je vozidlo bez registrační značky (SPZ), má pojištěný v případě vzniku škodní události povinnost předat poškozenému jiný údaj umožňující jednoznačnou identifikaci vozidla. Může jít například o VIN kód. U elektrokoloběžek či segwayů půjde typicky o výrobní nebo sériové číslo.
Nová definice provozu – vyšší ochrana poškozených
Aktualizované definice se dočkal také samotný provoz vozidla. Provozem se teď rozumí jakékoliv použití vozidla odpovídající jeho obvyklé funkci jako dopravního prostředku – bez ohledu na terén, vlastnosti vozidla nebo na to, zda je vozidlo v pohybu, či stojí. Zákon dále posiluje právní ochranu poškozených. V případě pochybností, v jaké funkci došlo k použití vozidla, je vozidlo automaticky vnímáno jako dopravní prostředek. Stále ale platí, že případná škoda není hrazena z povinného ručení, jestliže vozidlo v okamžiku nehody sloužilo jako pracovní stroj.
Na některé škody je sebelepší povinné ručení krátké. Chcete vozidlo chránit i před odcizením, vandalismem nebo přírodními živly? Pak si musíte sjednat havarijní pojištění. Nejvýhodnější nabídku na trhu si během pár minut najdete v naší online kalkulačce.
Další změny z roku 2024
Uplynulý rok přinesl v dopravě mnoho dalších změn. Jaké patří k těm nejdůležitějším?
Změna bodového systému a výše pokut: Bodový systém pracuje s třemi sazbami trestných bodů (2, 4 a 6 bodů) místo předchozích pěti. Tresty za banální přestupky (špatné parkování, nerozsvícená světla) se snížily, naopak vážné přestupky (řízení pod vlivem alkoholu, jízda na červenou, výrazné překročení rychlosti) jsou trestány přísněji.
Řidičský průkaz od 17 let: Za volant mohou usednout i 17letí řidiči. Musí však jezdit pod dohledem mentora – zkušeného a netrestaného řidiče. Samostatně smí řidič jezdit až po 18. narozeninách.
Konec velkých techničáků: Úřady od 1. ledna 2024 při registraci vozidla již nevydávají velké technické průkazy, ale jen rozšířené osvědčení o registraci vozidla (malý technický průkaz). Zbylé informace o vozidle máte k dispozici online na Portálu dopravy, Portálu občana, webu dataovozidlech.cz nebo v aplikaci eTechničák.
Zavedení jednodenní dálniční známky: V souladu se směrnicí EU musí být ve všech členských státech v prodeji jednodenní dálniční známka. V ČR vás tento typ známky vyjde na 210 Kč. Ale pozor – dálniční známka je platná jen do půlnoci vybraného dne, nikoliv 24 hodin.
Doklady mohou zůstat doma: Při kontrole již nemusíte předkládat řidičský ani technický průkaz. Všechny doklady samozřejmě musí být platné, ale policistům stačí váš průkaz totožnosti. Zbylé informace si sami dohledají online.