epojisteni logo
nabourané auto naložené na odtah

4 důvody, proč se vyplatí mít havarijní pojištění

14. 2. 2024
|
Délka čtení: 8 min.

Na rozdíl od povinného ručení není havarijní pojištění povinné ze zákona. Ve snaze snížit náklady na provoz vozidla jej zhruba dvě třetiny řidičů opomíjí. Neuvědomují si, že se jim ježdění bez kompletního pojištění může naopak prodražit. Stačí jedna větší oprava nebo několik menších.4 důvody, proč se vyplatí mít havarijní pojištění.

Havarijní pojištění versus povinné ručení

Provoz auta stojí nemalé peníze a nejde jen o náklady na pohonné hmoty, ale rovněž o servis a případné opravy. Je to právě kombinace povinného ručení a havarijního pojištění, která v těchto případech vaše peníze chrání. Někdy může stačit i povinné ručení rozšířené o doplňková připojištění, která částečně suplují havarijko.

V čem spočívá hlavní rozdíl mezi povinným ručením a havarijním pojištěním? Z povinného ručení budou v případě pojistné události hrazené škody na majetku, zdraví nebo životě třetích osob, které jste zavinili vy. Naopak Havarijní pojištění zaplatí škody na vašem vlastním vozidle v rozsahu a ve výši sjednaném v pojistné smlouvě.

Na co se vztahuje havarijní pojištění

Správné pojištění automobilu by mělo krýt škody způsobené nejen vámi, ale taktéž vám a to především tehdy, kdy nelze úhradu škody nikterak vymáhat po viníkovi nehody.

Hlavní rizika, na která se vztahuje havarijní pojištění:

  • škody v důsledku dopravní nehody, kterou jste zavinili vy, nebo je viník neznámý
  • krádež automobilu, případně jeho částí
  • vandalismus (poškození vozidla neznámou osobou)
  • poškození či zničení vozidla v důsledku živelné události (např. bouřka, kroupy, pád stromů a jiné)
  • škody vzniklé následkem střetu se zvířetem


Stejně jako povinné ručení i k havarijnímu pojištění si lze sjednat celou řadu připojištění. Nejčastěji řidiči žádají o pojištění skel, úrazové pojištění nebo pojištění zavazadel. V případě nehody tak mohou získat nárok i na finanční odškodnění v případě škod na zdraví.

Případy, kdy má havarijní pojištění smysl

Majitelé aut se často domnívají, že havarijko se vyplatí pouze u novějších vozidel, a u těch starších jde o vyhozené peníze. To není tak docela pravda. Ceny za náhradní díly i práci servisů každým rokem rostou. Oprava i několik let starého auta se tak může vyšplhat na desítky tisíc korun. Úměra “čím starší vozidlo, tím menší riziko škody”, zde většinou neplatí.

Pro lepší představu si můžeme uvést jednoduchý příklad ze života:

Pavel (35 let) vlastní Škodu Fabii 1,0 TSI (70 kW) z roku 2017. V roce 2022 si sjednal havarijní pojištění all risk za 6 500 Kč ročně. V roce 2023 řešil opravu škody za 50 000 Kč. Kromě pojistného za dva roky zaplatil spoluúčast ve výši 5 000 Kč a zbytek uhradila pojišťovna. Pokud by havarijní pojištění neměl, zaplatil by opravu ze svého. Aby mohl říci, že se mu vyplatilo pojištění nemít, musel by jezdit bez nehody déle jak 9 let.

Nejde ale pouze o dopravní nehody se škodami v řádech desítek tisíc korun. Stačí, když se nastřádá několik drobných oprav, aby se havarijní pojištění vyplatilo. Rizikové může být ježdění a parkování ve městě (škrábance a promáčkliny na karoserii, odřená karoserie), po běžné silnici a dálnici (prasklé sklo v důsledku odlétlého kamínku) i mimo město uprostřed polí či v lese (střet se zvěří).

Neobvyklé nejsou ani krádeže aut nebo jejich částí, případně vám náhodný vandal vymlátí skla nebo “objede” auto klíčem. Další nemalé riziko spočívá v živelných událostech, kdy vůz mohou poškodit kroupy, povodeň či spadlý strom v důsledku silné vichřice

Jak si správně vybrat havarijní pojištění

Nabídky na havarijní pojištění se mezi sebou liší. Orientační srovnání s pomocí online kalkulačky havarijního pojištění se rozhodně vyplatí. Rozdíly najdete v rozsahu pojištění i limitech, od čehož se odvíjí konečná cena havarijního pojištění.

Cena havarijního pojištění za rok by však neměla být při výběru jediným kritériem. Než se rozhodnete, kterou z nabídek využijete, prostudujte si podmínky pojištění a zjistěte podrobnosti týkající se pojištění. Například pravidla pro určení správné hodnoty vozidla, jaká je spoluúčast (fixní nebo procentuální), územní platnost (Evropa nebo jen ČR), okolností, během nichž vám (ne)bude vyplaceno pojistné plnění a tak dále. Nebojte se zeptat na cokoliv, čemu ve smlouvě nerozumíte.

Srovnání cen havarijního pojištění zdarma

Chcete si sjednat havarijní pojištění, ale neorientujete se v cenách na trhu? Stačí vyplnit pár údajů do naší kalkulačky a my vám poradíme s výběrem i sjednáním nabídky na míru pro vás.

Monika ŠaríkováVíce článků autora

Jak se vám tento článek líbil?

Sdílet článek

Související články

  • dalnice-aktualita
    30. června 2024|Petr Pohůdka
    Dálniční známky v ČR a Evropě 2024

    Ve většině evropských zemí je stejně jako v ČR zpoplatněné užívání dálnic a dalších vybraných vozovek. Některé státy využívají dálniční známky, jinde funguje systém mýtného. V několika zemích mohou řidiči jezdit po dálnicích dokonce zadarmo. Jaké jsou ceny dálničních známek v Evropě, jak se dálniční známky kontrolují a kde zjistíte jejich platnost?

  • odtah-vozu
    24. května 2024|Jana Březinová
    Pojištění GAP: Co všechno kryje a komu se vyplatí?

    Jen co nový vůz opustí autosalon, jeho hodnota rychle klesá. Za rok zhruba o 10 %. Pokud dojde k totální škodě nebo krádeži, pojišťovna vám z havarijního pojištění vyplatí pouze aktuální tržní cenu vozidla. A to i přesto, že mělo najeto jen pár kilometrů. Chcete získat plnou pořizovací cenu vozu? S tím pomůže doplňkové pojištění GAP.

  • ilustrační obrázek - muž podepisuje smlouvu
    10. května 2024|Petr Pohůdka
    Novinky: 7 změn zákona v autopojištění 2024

    Rok 2024 přináší pro řidiče celou řadu změn. Řízení je nově možné již od 17 let, končí vydávání velkých technických průkazů a mění se také bodový systém či sazby pokut. Novinky se nevyhnuly ani pojištění vozidel. Jaké změny v autopojištění by vám neměly uniknout?

  • autobazar
    29. dubna 2024|Jana Březinová
    Dovoz auta z Německa: Návod krok za krokem

    Nabídka ojetých vozů v Česku se po nedostatku z minulých let opět vrátila k normálu. Hodně lidí ale přesto preferuje dovoz aut z Německa. Důvodem je širší nabídka specifických modelů, lepší technický stav a někdy i nižší cena. Jak při nákupu auta v Německu správně postupovat?

  • policejni-kontrola-dva
    17. června 2023|Monika Šaríková
    Co je bodový systém a jak funguje?

    Poruší-li řidič pravidla silničního provozu a dopustí se tak přestupku, hrozí mu trest. Způsob trestu se odvíjí od závažnosti prohřešku, případně i jeho následků. Bodový systém představuje preventivní způsob, jak řidiče odnaučit porušování pravidel.

  • kladivko-modely-auticek-nehoda
    27. ledna 2023|Jana Březinová
    Auto bez povinného ručení. Jaké jsou sankce?

    Podle statistik České kanceláře pojistitelů (ČKP) se na silnicích každoročně pohybuje 100 až 200 tisíc vozidel bez platného povinného ručení. Jaké sankce za nepojištění vozidla hrozí?

  • 28. prosince 2022|ePojisteni
    Bude Evropská unie tolerovat propadlé řidičáky a STK?

    Ministerstvo dopravy uvedlo, že platnost řidičských průkazů a STK končících v období mezi 1. únorem a 31. srpnem 2020 bude prodloužena o sedm měsíců. Řidiči, kterých se tato zpráva týká, mohou po tuto dobu jezdit s propadlými doklady. Toto nařízení by mělo údajně platit v rámci celé EU. Podle redakce iROZHLAS to však není tak úplně jednoznačné.

  • 31. srpna 2022|ePojisteni
    Havárie v zahraničí. Jak postupovat v různých státech Evropy

    Čas letních dovolených je doslova za rohem a s nimi se blíží i vyšší riziko dopravní nehody. K té přitom nemusí dojít pouze na českých silnicích, ale také v zahraničí. Řešení takové dopravní nehody bývá komplikovanější a mezi nejčastějšími důvody nesnází a problémy při řešení nehody bývá jazyková bariéra, neznalost místních zákonů a neznalost správného postupu řešení pojistné události.Čas letních dovolených je doslova za rohem a s nimi se blíží i vyšší riziko dopravní nehody. K té přitom nemusí dojít pouze na českých silnicích, ale také v zahraničí. Řešení takové dopravní nehody bývá komplikovanější a mezi nejčastějšími důvody nesnází a problémy při řešení nehody bývá jazyková bariéra, neznalost místních zákonů a neznalost správného postupu řešení pojistné události.

  • 11. července 2022|ePojisteni
    BESIP trvá na nulové toleranci. Alkohol za volant prostě nepatří

    Roky se diskutuje o uvolnění nulové tolerance alkoholu u řidičů podobně, jako je tomu ve vybraných evropských státech. SO BESIP jde tvrdě proti a na pomoc si bere nepříznivé policejní statistiky. Ty potvrzují, že počty smrtelných nehod zaviněných pod vlivem alkoholu rostou.