Na rozdíl od povinného ručení není havarijní pojištění povinné ze zákona. Ve snaze snížit náklady na provoz vozidla jej zhruba dvě třetiny řidičů opomíjí. Neuvědomují si, že se jim ježdění bez kompletního pojištění může naopak prodražit. Stačí jedna větší oprava nebo několik menších.4 důvody, proč se vyplatí mít havarijní pojištění.
Provoz auta stojí nemalé peníze a nejde jen o náklady na pohonné hmoty, ale rovněž o servis a případné opravy. Je to právě kombinace povinného ručení a havarijního pojištění, která v těchto případech vaše peníze chrání. Někdy může stačit i povinné ručení rozšířené o doplňková připojištění, která částečně suplují havarijko.
V čem spočívá hlavní rozdíl mezi povinným ručením a havarijním pojištěním? Z povinného ručení budou v případě pojistné události hrazené škody na majetku, zdraví nebo životě třetích osob, které jste zavinili vy. Naopak Havarijní pojištění zaplatí škody na vašem vlastním vozidle v rozsahu a ve výši sjednaném v pojistné smlouvě.
Správné pojištění automobilu by mělo krýt škody způsobené nejen vámi, ale taktéž vám a to především tehdy, kdy nelze úhradu škody nikterak vymáhat po viníkovi nehody.
Hlavní rizika, na která se vztahuje havarijní pojištění:
Stejně jako povinné ručení i k havarijnímu pojištění si lze sjednat celou řadu připojištění. Nejčastěji řidiči žádají o pojištění skel, úrazové pojištění nebo pojištění zavazadel. V případě nehody tak mohou získat nárok i na finanční odškodnění v případě škod na zdraví.
Majitelé aut se často domnívají, že havarijko se vyplatí pouze u novějších vozidel, a u těch starších jde o vyhozené peníze. To není tak docela pravda. Ceny za náhradní díly i práci servisů každým rokem rostou. Oprava i několik let starého auta se tak může vyšplhat na desítky tisíc korun. Úměra “čím starší vozidlo, tím menší riziko škody”, zde většinou neplatí.
Pro lepší představu si můžeme uvést jednoduchý příklad ze života:
Pavel (35 let) vlastní Škodu Fabii 1,0 TSI (70 kW) z roku 2017. V roce 2022 si sjednal havarijní pojištění all risk za 6 500 Kč ročně. V roce 2023 řešil opravu škody za 50 000 Kč. Kromě pojistného za dva roky zaplatil spoluúčast ve výši 5 000 Kč a zbytek uhradila pojišťovna. Pokud by havarijní pojištění neměl, zaplatil by opravu ze svého. Aby mohl říci, že se mu vyplatilo pojištění nemít, musel by jezdit bez nehody déle jak 9 let.
Nejde ale pouze o dopravní nehody se škodami v řádech desítek tisíc korun. Stačí, když se nastřádá několik drobných oprav, aby se havarijní pojištění vyplatilo. Rizikové může být ježdění a parkování ve městě (škrábance a promáčkliny na karoserii, odřená karoserie), po běžné silnici a dálnici (prasklé sklo v důsledku odlétlého kamínku) i mimo město uprostřed polí či v lese (střet se zvěří).
Neobvyklé nejsou ani krádeže aut nebo jejich částí, případně vám náhodný vandal vymlátí skla nebo “objede” auto klíčem. Další nemalé riziko spočívá v živelných událostech, kdy vůz mohou poškodit kroupy, povodeň či spadlý strom v důsledku silné vichřice
Nabídky na havarijní pojištění se mezi sebou liší. Orientační srovnání s pomocí online kalkulačky havarijního pojištění se rozhodně vyplatí. Rozdíly najdete v rozsahu pojištění i limitech, od čehož se odvíjí konečná cena havarijního pojištění.
Cena havarijního pojištění za rok by však neměla být při výběru jediným kritériem. Než se rozhodnete, kterou z nabídek využijete, prostudujte si podmínky pojištění a zjistěte podrobnosti týkající se pojištění. Například pravidla pro určení správné hodnoty vozidla, jaká je spoluúčast (fixní nebo procentuální), územní platnost (Evropa nebo jen ČR), okolností, během nichž vám (ne)bude vyplaceno pojistné plnění a tak dále. Nebojte se zeptat na cokoliv, čemu ve smlouvě nerozumíte.