Po dlouhém testování byl konečně spuštěn systém automatického volání eCall. Tento systém v případě dopravní nehody dokáže zkontaktovat tísňovou linku 112 bez lidské pomoci. Výrobci jsou nyní povinni instalovat jednotky tohoto systému do všech nově vyrobených osobních i nákladních vozidel do váhy 3,5 tuny.
Nikdo se nechce dostat do situace, kdy si není schopen zavolat pomoc a široko daleko se ani žádná pomoc nenachází. Takovému scénáři může pomoci zabránit systém eCall, který vznikl na základě spolupráce Evropské komise a devíti členských zemí, mezi kterými figurovala i Česká republika.
Co systém vlastně umí? Systém automatického volání eCall v případě vážné dopravní nehody automaticky zkontaktuje tísňovou linku 112 a okamžitě přivolá pomoc. Záchranné jednotky budou mít k dispozici všechny potřebné informace od místě nehody (GPS souřadnice) až po aktivaci airbagů právě díky tomuto systému.
Pro výrobce tento systém znamená další povinnost. Do všech osobních i nákladních aut vyrobených po 1. dubnu 2018 musí být namontovány palubní jednotky, mikrofon a malý reproduktor. Zatímco palubní jednotka automaticky vyšle signál, mikrofon a reproduktor je důležitý pro komunikaci s operátory na druhé straně tísňové linky.
Signál lze vyslat i manuálně spuštěním tlačítka na viditelném místo. To znamená, že pomoc může přivolat i kolemjdoucí člověk. Je to mnohem rychlejší než volat pomoc prostřednictvím telefonu. Informace, které operátor získá pouhou aktivací systém eCall, totiž stačí k přesnému určení místa nehody.
Jaká data eCall doručí na tísňovou linku?
Přesnou polohu vozidla na základě GPS souřadnic
Směr jízdy - to je důležité při jízdě po dálnici
Typ motoru - benzín, diesel, lpg, cng, elektromotor, hybrid apod.
Počet lidí ve vozidle - systém to pozná podle zapnutých pasů
VIN vozidla
Palubní jednotka má vlastní zdroje energie a po odpojení od autobaterie vydrží fungovat dalších 60 minut. Systém nevyžaduje rychlé připojení na internet, využívá především mobilní síť GSM. Jednotka automaticky vyšle signál v momentě, kdy dojde k aktivaci senzorů po nárazu nebo stisknutím tlačítka SOS. Centrum tísňového volání během 14 a 17 sekund obdrží všechny potřebné informace pro rychlý zásah a operátor/ka se obratem pokusí spojit s posádkou a posoudit situaci. Pokud nikdo z posádky nereaguje, je okamžitě vyslána pomoc.
„Podle statistik zemře v ČR ročně pět až deset lidí kvůli tomu, že se při dopravní nehodě vážně zraní, nedokážou přivolat pomoc a není ani žádný svědek nehody, který by jim pomohl. Jde především o nehody na málo frekventovaných komunikacích v nočních hodinách. V případě těžkého zranění každá minuta rozhoduje o tom, jak vážné následky bude mít na zdraví účastníka nehody. Tyto ztráty ve statistikách přímo nevyčteme, ale pro další život zraněných mohou hrát zásadní roli,“ uvedl Tomáš Neřold, ředitel Besipu.