epojisteni logo
pohled-volant-palubka

Povinné ručení: Senát dál zelenou staronovému příspěvku nepojištěných

23. 5. 2019
|
Délka čtení: 5 min.

Povinné ručení: Senát dál zelenou staronovému příspěvku nepojištěných

Jistě jste si všimli, že vláda několik měsíců projednává novelu zákona o pojištění odpovědnosti za škody způsobené provozem motorového vozidla. Nejvíce diskutovanou změnou se stala otázka znovuzavedení příspěvku nepojištěných. Nyní došlo k definitivnímu potvrzení. Senát novelu zákona přijal beze změn a ta nyní míří k podpisu do prezidentské kanceláře.

Příspěvek nepojištěných tu již jednou byl a platil v letech 2009 až 2015. Zrušený byl z důvodu nadbytečnosti a nedostatečného fungování v důsledku špatné komunikace mezi Českou kanceláří pojistitelů a Centrálním registrem vozidle. S návrhem na znovuzavedení přišla skupina poslanců z klubu ČSSD, KDU-ČSL, KSČM, TOP 09, ANO, ODS a Starostů a nesouhlasili s ní zejména senátoři za Zelené a občanští demokraté.


Dejte stop zdražování povinného ručení

Přišlo vám oznámení od pojišťovny o zdražení vašeho povinného ručení? Žádné obavy, na novou cenu nemusíte kývnout. Smlouvu můžete jednoduše do 6 týdnů vypovědět a přejít k jiné pojišťovně. S výběrem i sjednáním vám rádi pomůžeme. Vše jednoduše z pohodlí domova.

V roce 2016 způsobili nepojištění řidiči 2 600 nehod

V současné době se na silnicích pohybuje zhruba 7,5 milionů motoristů, přičemž 130 000 z nich nemá sjednané povinné ručení. Škody, které způsobí nepojištěný motorista, jsou uhrazené Českou kanceláří pojistitelů z Garančního fondu. Fond je financován všemi pojišťovnami, které tyto náklady promítnou do ceny povinného ručení. Vzhledem k tomu, že z viníka je obvykle vymožena mizivá část, škody v podstatě zaplatí pojišťovny a potažmo všichni poctiví řidiči. V roce to bylo celkem 2 600 nehod, které způsobili nepojištění řidiči.

“Cílem našeho návrhu je tedy přimět k odpovědnosti za škody způsobené nepojištěným vozidlem ty, kteří mohou způsobit neplatiči povinného ručení. Nejde však o nějaký trest, jak by mohl někdo namítat, na příspěvek nepojištěných by se naopak dalo pohlížet jako na službu podobnou pojištění se spoluúčastí. Jde o solidární systém mezi nepojištěnými, kteří se budou na nepojištěné škody skládat příspěvky do garančního fondu. Pokud pak způsobí nepojištěným vozidlem škodu, budou muset do garančního fondu hradit pouze 30 procent z celkové částky, maximálně však 300 000 Kč”, uvedl senátor Václav Votava z ČSSD ve svém projevu na schůzi Senátu dne 16.srpna 2017.

Novela zákona neumožní “šikanu” poctivých řidičů

Původní příspěvek nepojištěných byl zrušen kvůli špatným pravidlům. Česká kancelář pojistitelů měla téměř neomezenou pravomoc a dařilo se jí úspěšně “obtěžovat” stovky motoristů neoprávněným vymáháním příspěvku. To by se již nemělo stát. Novela zákona přináší nová pravidla.

“Česká kancelář pojistitelů nebude mít také možnost zasahovat do výše denních sazeb příspěvků nepojištěných. To bylo předmětem velké kritiky právě i tedy na rozpočtovém výboru i ve sněmovně, kde příspěvky, nebo výše denního příspěvku za nepojištěné vozidlo byly neúměrně vysoké. Nyní tedy bude tento příspěvek stanoven vyhláškou Ministerstva financí. Příspěvky tedy budou plynout do garančního fondu. Z něho budou vypláceny škody. A pokud tam zůstanou z roku na rok příspěvky nevyčerpané, nebo částky nevyčerpané, tak ty potom budou převedeny do fondu zábran škod, ze kterých budou financovány projekty prevence v oblasti silniční bezpečnosti, což se dělo i minule”, dodal Václav Votava v závěru.

Příspěvek nepojištěných by se měl nově počítat jako součet odpovídající sazby stanovené ministerstvem financí a počtu dní, po kterou bylo vozidlo prokazatelně nepojištěné. Novela zákona také jednoznačně definuje, které auto musí být pojištěné. Povinné ručení by mělo být povinné pro všechna provozovaná vozidla s výjimkou aut zapsaných jako zaniklá, vyřazená, odcizená nebo vyvezená. Výmluva, že vozidlo po celou dobu stálo na zahradě, by již neměla obstát.

Správou garančního fondu, kontrolou pojištění a vymáháním příspěvku nepojištěných bude i nadále pověřená Česká kancelář pojistitelů. Její pravomoci budou však omezené a pod důslednější kontrolou.

Srovnejte si ceny autopojištění a mějte přehled

Díky naší kalkulačce vám srovnáme nejlepší nabídky povinného ručení na trhu. Pojištění, které se vám bude zamlouvat nejvíce, vám naši specialisté pomůžou rovnou i sjednat. A to jednoduše na pár kliků.

Jak se vám tento článek líbil?

Sdílet článek

Související články

  • policejni-kontrola-dva
    17. června 2023|Monika Šaríková
    Co je bodový systém a jak funguje?

    Poruší-li řidič pravidla silničního provozu a dopustí se tak přestupku, hrozí mu trest. Způsob trestu se odvíjí od závažnosti prohřešku, případně i jeho následků. Bodový systém představuje preventivní způsob, jak řidiče odnaučit porušování pravidel.

  • kladivko-modely-auticek-nehoda
    27. ledna 2023|Jana Březinová
    Auto bez povinného ručení. Jaké jsou sankce?

    Podle statistik České kanceláře pojistitelů (ČKP) se na silnicích každoročně pohybuje 100 až 200 tisíc vozidel bez platného povinného ručení. Jaké sankce za nepojištění vozidla hrozí?

  • 28. prosince 2022|ePojisteni
    Bude Evropská unie tolerovat propadlé řidičáky a STK?

    Ministerstvo dopravy uvedlo, že platnost řidičských průkazů a STK končících v období mezi 1. únorem a 31. srpnem 2020 bude prodloužena o sedm měsíců. Řidiči, kterých se tato zpráva týká, mohou po tuto dobu jezdit s propadlými doklady. Toto nařízení by mělo údajně platit v rámci celé EU. Podle redakce iROZHLAS to však není tak úplně jednoznačné.

  • 31. srpna 2022|ePojisteni
    Havárie v zahraničí. Jak postupovat v různých státech Evropy

    Čas letních dovolených je doslova za rohem a s nimi se blíží i vyšší riziko dopravní nehody. K té přitom nemusí dojít pouze na českých silnicích, ale také v zahraničí. Řešení takové dopravní nehody bývá komplikovanější a mezi nejčastějšími důvody nesnází a problémy při řešení nehody bývá jazyková bariéra, neznalost místních zákonů a neznalost správného postupu řešení pojistné události.Čas letních dovolených je doslova za rohem a s nimi se blíží i vyšší riziko dopravní nehody. K té přitom nemusí dojít pouze na českých silnicích, ale také v zahraničí. Řešení takové dopravní nehody bývá komplikovanější a mezi nejčastějšími důvody nesnází a problémy při řešení nehody bývá jazyková bariéra, neznalost místních zákonů a neznalost správného postupu řešení pojistné události.

  • 31. srpna 2022|ePojisteni
    Počet nehod, od kterých ujedou viníci, roste

    Ujet z místa nehody je nezákonné. Nejhorší je však opustit místo vážné dopravní nehody a neposkytnout nebo nezavolat první pomoc poškozeným osobám. Ti mohou kvůli neposkytnuté včasné pomoci i zemřít. Bohužel se nejedná o výjimečné chování. Podle statistik ujede viník v průměru od každé 6 nehody.

  • praskle-celni-sklo
    Zdražení cen povinného ručení pokračuje. Můžou za něj dražší díly i energie

    Na řidiče se řítí další zdražování. Podle prognóz analytiků i zástupců pojišťoven ho pocítí mnohem důrazněji než v předchozích měsících. Důvodem je nejen rostoucí cena práce a materiálu v servisech, ale také vyšší škoda v případě nehody, která se musí zákonitě promítnout do cen povinného i havarijního pojištění.

  • dalnice-aktualita
    15. srpna 2022|Marek Drahorád
    Cena dálničních známek u nás a v cizině

    Většina evropských zemí má stejně jako Česko zpoplatněno užívání dálnic a dalších vybraných úseků. Některé země využívají systém dálničních známek, jiné vybírají dálniční poplatky (mýto) při každém průjezdu. Existuje ale také několik zemí, které dálnice vůbec nezpoplatňují.

  • 11. července 2022|ePojisteni
    BESIP trvá na nulové toleranci. Alkohol za volant prostě nepatří

    Roky se diskutuje o uvolnění nulové tolerance alkoholu u řidičů podobně, jako je tomu ve vybraných evropských státech. SO BESIP jde tvrdě proti a na pomoc si bere nepříznivé policejní statistiky. Ty potvrzují, že počty smrtelných nehod zaviněných pod vlivem alkoholu rostou.

  • zena-oprena-o-nabijici-se-elektromobil
    15. června 2022|Marek Drahorád
    Konec spalovacích motorů. Kdy si budeme muset pořídit elektromobil?

    Mohou elektromobily nahradit auta se spalovacími motory? Přijdeme o možnost vlastnit auto, pokud si vůz s elektrickým pohonem nebudeme moci dovolit? Přečtěte si, co se v blízké budoucnosti chystá.

  • autobazar
    18. února 2022|Marek Drahorád
    Na co nezapomenout, když si koupíte ojeté auto

    Koupě ojetého vozidla přináší řadu výhod, z nichž nejdůležitější je finanční úspora. I za rok starý vůz totiž zaplatíte výrazně nižší částku než za nové vozidlo. Při koupi ojetého vozidla je důležitý zejména pečlivý výběr nejlépe za dohledu odborníka, díky kterému se vyvarujete koupi ojetého vozidla se spoustu úmyslně skrytých vad. Pokud už jste si v bazaru ojetý vůz vyhlédli, máme pro vás pár užitečných tipů.