epojisteni logo
bmw-auto

Řidiči pozor! Zelená karta mění od 1. července barvu

2. 6. 2020
|
Délka čtení: 8 min.

Pojištění odpovědnosti z provozu vozidla (lidově nesprávně označované jako „povinné ručení“) musí mít každé vozidlo, kterému byla přidělena registrační značka, technický průkaz nebo je používáno na veřejných komunikacích. To, že je vozidlo řádně pojištěno, řidič dokládá tzv. zelenou kartou. Zelená karta, jako mezinárodní osvědčení o platném pojištění, byla vůbec poprvé vydána 25. ledna 1949. Její barva se ale od 1. července mění. Do budoucna by se měl změnit i její název.  

Zeleným kartám zvoní umíráček

Od prvního prázdninového dne obdrží řidiči, kteří o vydání „zelené karty“ požádají, dokument vytištěný na bílém, nikoli světle zeleném papíře. Cílem mezinárodní změny je zjednodušení zavedeného systému, který by měl v budoucnu projít rozsáhlou digitalizací. Dokument prokazující, že je vůz řádně pojištěn, tak možná máme v autě naposled. V budoucnu by si totiž měli policisté informaci hledat v digitální databázi  a zelená karta ve fyzické podobě by tak nebyla vůbec nutná. 

Dejte stop zdražování povinného ručení

Přišlo vám oznámení od pojišťovny o zdražení vašeho povinného ručení? Žádné obavy, na novou cenu nemusíte kývnout. Smlouvu můžete jednoduše do 6 týdnů vypovědět a přejít k jiné pojišťovně. S výběrem i sjednáním vám rádi pomůžeme. Vše jednoduše z pohodlí domova.

Mezi řidiči budou kolovat dvě varianty karet

Zelená karta se standardně vydává na dobu jednoho roku. Poté je potřeba její platnost obnovit. Pokud máte kartu vytištěnou na původním zeleném papíře s platností po 1. červenci, nemusíte žádat o novou. Jednoduše počkáte, až jí doběhne platnost a pojišťovna vám následně vystaví novou kartu – nyní již černobílou. Nějakou dobu tak budou mezi řidiči kolovat obě platné varianty – jak původní zelená, tak nová bílá

Doporučení, nikoliv povinnost

Změna, která vychází z evropské mezinárodní dohody je pouze doporučením, nikoli závazným nařízením. Je tak na jednotlivých státech, zda budou nově kartu tisknout na bílý papír, nebo zůstanou u toho zeleného. Všechny státy ale již nyní respektují, že od července budou motoristé po Evropě prokazovat pojištění bílou i zelenou verzí karty.

„Zelená karta“ by měla přestat existovat také v zákoně

Česká republika se v souvislosti s doporučením rozhodla pro tisk „zelené karty“ na bílý papír. Proto se nabízí otázka, zda se tomuto dokumentu bude i nadále říkat původním názvem, který je ostatně uveden také v zákoně č. 168/1999 Sb. o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla. Podle aktuálních informací by se měl název dokumentu změnit hned, jakmile to bude možné. Na jakou variantu to bude, zatím není rozhodnuto.

Dokument si jednoduše vytisknete doma

V souvislosti s výskytem nového typu koronaviru a vyhlášeným nouzovým stavem se spousta pojišťoven rozhodla zasílat dokument klientům v PDF formátu prostřednictvím elektronické komunikace. Pro ty, kdo nevlastnili barevnou tiskárnu, byl ale tisk zeleného dokumentu poměrně problematický. Nově si dokument na bílý papír vytiskne i ten, kdo barevnou tiskárnu nevlastní, což je další výhodou této dlouho očekávané změny. Možnost vyzvednout si dokument na pobočce pojišťovny či doručit ji klasicky poštou samozřejmě zůstává i nadále.

Ušetřete na autopojištění až 50 %

Naši zákazníci s námi ušetří až 50 % za povinné ručení. Buďte mezi nimi i vy. Zelenou kartu obdržíte do pár minut na e-mail.

Vendula Flassig VráblováVíce článků autora

Jak se vám tento článek líbil?

Sdílet článek

Související články

  • dalnice-aktualita
    30. června 2024|Petr Pohůdka
    Dálniční známky v ČR a Evropě 2024

    Ve většině evropských zemí je stejně jako v ČR zpoplatněné užívání dálnic a dalších vybraných vozovek. Některé státy využívají dálniční známky, jinde funguje systém mýtného. V několika zemích mohou řidiči jezdit po dálnicích dokonce zadarmo. Jaké jsou ceny dálničních známek v Evropě, jak se dálniční známky kontrolují a kde zjistíte jejich platnost?

  • odtah-vozu
    24. května 2024|Jana Březinová
    Pojištění GAP: Co všechno kryje a komu se vyplatí?

    Jen co nový vůz opustí autosalon, jeho hodnota rychle klesá. Za rok zhruba o 10 %. Pokud dojde k totální škodě nebo krádeži, pojišťovna vám z havarijního pojištění vyplatí pouze aktuální tržní cenu vozidla. A to i přesto, že mělo najeto jen pár kilometrů. Chcete získat plnou pořizovací cenu vozu? S tím pomůže doplňkové pojištění GAP.

  • ilustrační obrázek - muž podepisuje smlouvu
    10. května 2024|Petr Pohůdka
    Novinky: 7 změn zákona v autopojištění 2024

    Rok 2024 přináší pro řidiče celou řadu změn. Řízení je nově možné již od 17 let, končí vydávání velkých technických průkazů a mění se také bodový systém či sazby pokut. Novinky se nevyhnuly ani pojištění vozidel. Jaké změny v autopojištění by vám neměly uniknout?

  • autobazar
    29. dubna 2024|Jana Březinová
    Dovoz auta z Německa: Návod krok za krokem

    Nabídka ojetých vozů v Česku se po nedostatku z minulých let opět vrátila k normálu. Hodně lidí ale přesto preferuje dovoz aut z Německa. Důvodem je širší nabídka specifických modelů, lepší technický stav a někdy i nižší cena. Jak při nákupu auta v Německu správně postupovat?

  • nabourané auto naložené na odtah
    14. února 2024|Monika Šaríková
    4 důvody, proč se vyplatí mít havarijní pojištění

    Na rozdíl od povinného ručení není havarijní pojištění povinné ze zákona. Ve snaze snížit náklady na provoz vozidla jej zhruba dvě třetiny řidičů opomíjí. Neuvědomují si, že se jim ježdění bez kompletního pojištění může naopak prodražit. Stačí jedna větší oprava nebo několik menších.

  • policejni-kontrola-dva
    17. června 2023|Monika Šaríková
    Co je bodový systém a jak funguje?

    Poruší-li řidič pravidla silničního provozu a dopustí se tak přestupku, hrozí mu trest. Způsob trestu se odvíjí od závažnosti prohřešku, případně i jeho následků. Bodový systém představuje preventivní způsob, jak řidiče odnaučit porušování pravidel.

  • kladivko-modely-auticek-nehoda
    27. ledna 2023|Jana Březinová
    Auto bez povinného ručení. Jaké jsou sankce?

    Podle statistik České kanceláře pojistitelů (ČKP) se na silnicích každoročně pohybuje 100 až 200 tisíc vozidel bez platného povinného ručení. Jaké sankce za nepojištění vozidla hrozí?

  • 28. prosince 2022|ePojisteni
    Bude Evropská unie tolerovat propadlé řidičáky a STK?

    Ministerstvo dopravy uvedlo, že platnost řidičských průkazů a STK končících v období mezi 1. únorem a 31. srpnem 2020 bude prodloužena o sedm měsíců. Řidiči, kterých se tato zpráva týká, mohou po tuto dobu jezdit s propadlými doklady. Toto nařízení by mělo údajně platit v rámci celé EU. Podle redakce iROZHLAS to však není tak úplně jednoznačné.

  • 31. srpna 2022|ePojisteni
    Havárie v zahraničí. Jak postupovat v různých státech Evropy

    Čas letních dovolených je doslova za rohem a s nimi se blíží i vyšší riziko dopravní nehody. K té přitom nemusí dojít pouze na českých silnicích, ale také v zahraničí. Řešení takové dopravní nehody bývá komplikovanější a mezi nejčastějšími důvody nesnází a problémy při řešení nehody bývá jazyková bariéra, neznalost místních zákonů a neznalost správného postupu řešení pojistné události.Čas letních dovolených je doslova za rohem a s nimi se blíží i vyšší riziko dopravní nehody. K té přitom nemusí dojít pouze na českých silnicích, ale také v zahraničí. Řešení takové dopravní nehody bývá komplikovanější a mezi nejčastějšími důvody nesnází a problémy při řešení nehody bývá jazyková bariéra, neznalost místních zákonů a neznalost správného postupu řešení pojistné události.

  • 31. srpna 2022|ePojisteni
    Počet nehod, od kterých ujedou viníci, roste

    Ujet z místa nehody je nezákonné. Nejhorší je však opustit místo vážné dopravní nehody a neposkytnout nebo nezavolat první pomoc poškozeným osobám. Ti mohou kvůli neposkytnuté včasné pomoci i zemřít. Bohužel se nejedná o výjimečné chování. Podle statistik ujede viník v průměru od každé 6 nehody.