epojisteni logo
autonehoda-rozcileny-muz-ukazuje-ulomeny-kus-auta-zene

Jaké dopravní přestupky páchají čeští řidiči nejčastěji?

Jaké dopravní přestupky páchají čeští řidiči nejčastěji?

Každý rok na českých silnicích spáchají čeští řidiči stovky tisíc méně či více závažných dopravních přestupků a činů. Pouze pětinu z nich spáchají ženy-řidičky. Zbytek vcelku bez problému zvládá silnější pohlaví. Mezi nejčastější prohřešky patří již tradičně příliš vysoká rychlost, nedání přednosti v jízdě, telefonování za jízdy a jízdy bez bezpečnostního pásu.

Pouze 20 procent přestupků páchají ženy

Ze statistik jednoznačně vyplývá, že největšími hříšníky jsou muži. Ženy totiž spáchají přestupky nebo trestný čin pouze v pětině všech případů. Zato muži se nemají čím chlubit. 80 procent dopravních přestupků a činů jde totiž na jejich vrub. A to i přesto, že poměr registrovaných řidičů z hlediska pohlaví je téměř vyrovnaný (56 procent mužů a 44  procent žen).

Asi nikoho nepřekvapí, že nejčastěji pokutovaným dopravním přestupkem je překročení povolené maximální rychlosti o více než 20 km/h v obci a o méně než 30 km/h mimo obec. Následuje nedání přednosti v jízdě, jízda bez bezpečnostního pásu, telefonování za jízdy bez použití handsfree  a řízení pod vlivem alkoholu nebo jiné návykové látky.

Nejhůře jezdí středočeští řidiči

Tytéž policejní statistiky také uvádí, že nejvíce přestupků páchají řidič ve Středočeském kraji. Naopak nejbezpečněji jezdí karlovarští motoristé.

Přehled pokut a bodů za nejčastější dopravní přestupky:
PřestupekBloková pokutaPokuta ve správním řízeníPočet bodů

Překročení rychlosti v obci o méně než 20 km/h

až 1 000 Kč

1 500 Kč – 2 500 Kč

2

Překročení rychlosti mimo obec o více než 30 km/h, ale méně než 50 km/h

až 2 500 Kč

2 500 Kč – 5 000 Kč

3

Nepoužití bezpečnostních pásů

až 2 000 Kč

1 500 Kč – 2 500 Kč

3

Telefonování za jízdy

až 1 000 Kč

1 500 Kč – 2 500 Kč

2

Parkování na chodníku

až 2 000 Kč

1 500 Kč – 2 500 Kč

0

Projetí na červenou

až 2 500 Kč

2 500 Kč – 5 000 Kč

5

Propadlý řidičský průkaz

až 5 000 Kč

Max. 10 000 Kč

0

Nezaplacené povinné ručení

-

5 000 Kč – 40 000 Kč

-

Projetí zákazem vjezdu

až 2 000 Kč

1 500 Kč – 2 500 Kč

0

Neplatná nebo žádná dálniční známka

až 5 000 Kč

Max. 100 000 Kč

0

Prasklé čelní sklo

-

5 000 Kč – 10 000 Kč

5

Propadlá technická kontrola

-

5 000 Kč – 10 000 Kč

5

Jízda pod vlivem alkoholu do 0,3 promile

-

2 500 Kč – 20 000 Kč

7

Jízda pod vlivem alkoholu nad 0,3 promile

-

25 000 Kč – 50 000 Kč

7

Jak se zbavit bodů?

Řidiči, kteří se dopustí přestupku, a obdrží “trestné” body, mají možnost trestné body umazat v dalším roce. Pokud se řidič v dalším roce nedopustí žádného přestupku, jsou mu automaticky smazány 4 body.

To neplatí pro řidiče, kteří za trestné přestupky obdrží plný počet 12 bodů. Zhruba 6 000 řidičů obdrží “plný počet” bodů a na určitou dobu je jim řízení motorového vozidla zakázáno. Většinou se jedná o muže, protože ženy způsobují dopravní přestupky méně často, a proto 12 bodů získávají pouze ve výjimečných případech.

“Obodovaní” řidiči mají také možnost umazat tři body aktivním přičiněním, pokud absolvují kurz bezpečné jízdy. Toho se ročně účastní více než 2 000 řidičů. Kurz může absolvovat pouze řidič, který nemá na svém kontě více než 10 trestných bodů a za žádný přestupek neobdržel naráz 6  bodů a více. Kurz bezpečné jízdy tvoří 3 hodiny teorie a 3,5 hodiny na zkušební polygonu a půl hodiny trvá závěrečné hodnocení.

Dejte stop zdražování povinného ručení

Přišlo vám oznámení od pojišťovny o zdražení vašeho povinného ručení? Žádné obavy, na novou cenu nemusíte kývnout. Smlouvu můžete jednoduše do 6 týdnů vypovědět a přejít k jiné pojišťovně. S výběrem i sjednáním vám rádi pomůžeme. Vše jednoduše z pohodlí domova.

Veronika ČermákováVíce článků autora

Jak se vám tento článek líbil?

Sdílet článek

Související články

  • dalnice-aktualita
    30. června 2024|Petr Pohůdka
    Dálniční známky v ČR a Evropě 2024

    Ve většině evropských zemí je stejně jako v ČR zpoplatněné užívání dálnic a dalších vybraných vozovek. Některé státy využívají dálniční známky, jinde funguje systém mýtného. V několika zemích mohou řidiči jezdit po dálnicích dokonce zadarmo. Jaké jsou ceny dálničních známek v Evropě, jak se dálniční známky kontrolují a kde zjistíte jejich platnost?

  • odtah-vozu
    24. května 2024|Jana Březinová
    Pojištění GAP: Co všechno kryje a komu se vyplatí?

    Jen co nový vůz opustí autosalon, jeho hodnota rychle klesá. Za rok zhruba o 10 %. Pokud dojde k totální škodě nebo krádeži, pojišťovna vám z havarijního pojištění vyplatí pouze aktuální tržní cenu vozidla. A to i přesto, že mělo najeto jen pár kilometrů. Chcete získat plnou pořizovací cenu vozu? S tím pomůže doplňkové pojištění GAP.

  • ilustrační obrázek - muž podepisuje smlouvu
    10. května 2024|Petr Pohůdka
    Novinky: 7 změn zákona v autopojištění 2024

    Rok 2024 přináší pro řidiče celou řadu změn. Řízení je nově možné již od 17 let, končí vydávání velkých technických průkazů a mění se také bodový systém či sazby pokut. Novinky se nevyhnuly ani pojištění vozidel. Jaké změny v autopojištění by vám neměly uniknout?

  • autobazar
    29. dubna 2024|Jana Březinová
    Dovoz auta z Německa: Návod krok za krokem

    Nabídka ojetých vozů v Česku se po nedostatku z minulých let opět vrátila k normálu. Hodně lidí ale přesto preferuje dovoz aut z Německa. Důvodem je širší nabídka specifických modelů, lepší technický stav a někdy i nižší cena. Jak při nákupu auta v Německu správně postupovat?

  • nabourané auto naložené na odtah
    14. února 2024|Monika Šaríková
    4 důvody, proč se vyplatí mít havarijní pojištění

    Na rozdíl od povinného ručení není havarijní pojištění povinné ze zákona. Ve snaze snížit náklady na provoz vozidla jej zhruba dvě třetiny řidičů opomíjí. Neuvědomují si, že se jim ježdění bez kompletního pojištění může naopak prodražit. Stačí jedna větší oprava nebo několik menších.

  • policejni-kontrola-dva
    17. června 2023|Monika Šaríková
    Co je bodový systém a jak funguje?

    Poruší-li řidič pravidla silničního provozu a dopustí se tak přestupku, hrozí mu trest. Způsob trestu se odvíjí od závažnosti prohřešku, případně i jeho následků. Bodový systém představuje preventivní způsob, jak řidiče odnaučit porušování pravidel.

  • kladivko-modely-auticek-nehoda
    27. ledna 2023|Jana Březinová
    Auto bez povinného ručení. Jaké jsou sankce?

    Podle statistik České kanceláře pojistitelů (ČKP) se na silnicích každoročně pohybuje 100 až 200 tisíc vozidel bez platného povinného ručení. Jaké sankce za nepojištění vozidla hrozí?

  • 28. prosince 2022|ePojisteni
    Bude Evropská unie tolerovat propadlé řidičáky a STK?

    Ministerstvo dopravy uvedlo, že platnost řidičských průkazů a STK končících v období mezi 1. únorem a 31. srpnem 2020 bude prodloužena o sedm měsíců. Řidiči, kterých se tato zpráva týká, mohou po tuto dobu jezdit s propadlými doklady. Toto nařízení by mělo údajně platit v rámci celé EU. Podle redakce iROZHLAS to však není tak úplně jednoznačné.

  • 31. srpna 2022|ePojisteni
    Havárie v zahraničí. Jak postupovat v různých státech Evropy

    Čas letních dovolených je doslova za rohem a s nimi se blíží i vyšší riziko dopravní nehody. K té přitom nemusí dojít pouze na českých silnicích, ale také v zahraničí. Řešení takové dopravní nehody bývá komplikovanější a mezi nejčastějšími důvody nesnází a problémy při řešení nehody bývá jazyková bariéra, neznalost místních zákonů a neznalost správného postupu řešení pojistné události.Čas letních dovolených je doslova za rohem a s nimi se blíží i vyšší riziko dopravní nehody. K té přitom nemusí dojít pouze na českých silnicích, ale také v zahraničí. Řešení takové dopravní nehody bývá komplikovanější a mezi nejčastějšími důvody nesnází a problémy při řešení nehody bývá jazyková bariéra, neznalost místních zákonů a neznalost správného postupu řešení pojistné události.

  • 31. srpna 2022|ePojisteni
    Počet nehod, od kterých ujedou viníci, roste

    Ujet z místa nehody je nezákonné. Nejhorší je však opustit místo vážné dopravní nehody a neposkytnout nebo nezavolat první pomoc poškozeným osobám. Ti mohou kvůli neposkytnuté včasné pomoci i zemřít. Bohužel se nejedná o výjimečné chování. Podle statistik ujede viník v průměru od každé 6 nehody.