epojisteni logo
benzinka

Který pohon je lepší? Benzín, nafta, LPG nebo CNG?

28. 2. 2015
|
Délka čtení: 8 min.

Při výběru vhodného vozidla přijde na přetřes otázka vhodného pohonu a s ním souvisejícího paliva. Nejčastěji se lidé rozhodují mezi benzínem a naftou, zájem je v však také o levnější LPG či CNG. Jak se rozhodnout nejlépe?

Nafta je levnější než benzín. Dieselový pohon je však dražší a vhodnější na častější a delší cesty. O něco málo dražší benzín je zase vhodnější pro kratší jízdy a takové to ježdění po městě. Vedle nafty a benzínu jsou ve hře také alternativní plynové pohony (LPG a CNG), které jsou levnější a navíc šetrnější vůči přírodě. 

Porovnání cen pohonných hmot - proč jsou tak různé?

Rozdíl mezi cenami jednotlivých pohonných hmot je velmi výrazný. Proč ceny benzínu s naftou běžně přesahují hranici 30 Kč, ale LPG se stěží dostane alespoň k 15 Kč? Proč vzhledem k nízké ceně plynu, nejezdí většina lidí na LPG? 

Aktuální průměrné ceny pohonných hmot v ČR ke dni 20. května 2021:
benzindieselLPG CNG

26,39 Kč/l

26,44 Kč/l

12,75 Kč/l

26,92 Kč/kg


Zdroj: mbenzin.cz/průměrné ceny pohonných hmot

Za velkým cenovým rozdílem stojí primárně odlišná spotřební daň. Plynná paliva LPG a CNG totiž spadají do zvýhodněné sazby spotřební daně. Zatímco z jednoho litru CNG si stát bere pouhých 1,40 Kč (respektive za 1 m3, protože CNG se uvádí v kg) a  u LPG 2,15 Kč, u nafty je to už zhruba pětinásobek a to 10,95 Kč a nejvyšší spotřební daň ve výši 12,84 Kč jde státu z benzínu. 

Zejména pak CNG (stlačený zemní plynu) je kvůli nízkým emisím CO2 považován za jedno z hlavních alternativních paliv. V roce 2018 proto česká vláda v rámci jeho podpory schválila nízkou spotřební daň až do roku 2025. Jeho aktuální cena po převodu z kg na m3 činí cca 19 Kč/m3 (1m3 = 1 l).

Ceny paliv nejsou všech, důležité jsou náklady auta na 1 km

Hodnotit a porovnávat pouze ceny různých paliv není při výběru pohonné jednotky jediným kritériem. Velmi důležitými kritérii jsou rovněž pořizovací cena a průměrná spotřeba, které jsou u různých vozidel odlišné. 

Jednoznačně nejnižší spotřebu nabízí dieselová auta. Benzín je na tom podobně jako CNG a nejvyšší spotřebu mají vozidla jezdící na LPG a to o 10 až 20 %. Lepším porovnávacím údajem je proto cena za ujetý kilometr.

Pořizovací cena auta s benzínem, naftou, LPG či CNG

O pořizovací ceně auta mimo jiné rozhoduje také to, jakou pohonnou jednotku si kupující vybere. Všeobecně se ví, že cena vozidla s dieselovým motorem je vyšší zhruba o 10 až 15 % oproti vozidlu s benzínovým motorem. 

auto na plyn

Dražší jsou i vozdila jezdící na plyn. Auto s LPG je přibližně o 20 až 30 tisíc korun dražší než vozidla s benzínovým motorem a za stejné auto s CNG pohonem zaplatí zájemce dokonce 40 až 60 tisíc. To znamená, že je důležité propočítat si, za jak dlouho se vám úspora na palivu vrátí, pokud investujete do dražších pohonných jednotek.

Většina automobilek standardně nabízí naftové a benzínové pohony.  Málokterá auta už mají z výroby například pohon na LPG. Výše uvedených 20 až 30 tisíc korun tedy znamenají cenu případné přestavby na LPG a přestavba na CNG může vyjít dokonce až na 60 tisíc korun. 

Podle odborných porovnání lze nejrychlejší návratnosti dosáhnout při přestavbě na LPG a to zhruba za 2 roky.  Zde však největší překážku představuje síť míst, kde mají vedle tradičních paliv také LPG.

Další náklady vozidla jezdící na LPG nebo CNG

S provozem vozidla, které jezdí na LPG či CNG, souvisí také pravidelné revize kvůli zvýšeným požadavkům na bezpečnost. Vozidla s LPG musí projít každý rok pravidelnou revizí, jejíž cena se pohybuje okolo 500 Kč. V případě CNG se obvykle doporučuje revize pohonné jednotky jednou za dva roky. Rozhodující je doporučení výrobce či dodavatelé přestaveb, které raději předepisují pravidelné kontroly každý rok.

Odlišná je také životnost plynové nádrže u LPG a CNG.  Nádrž na LPG je nutné vyměnit po 10 letech, přičemž cena nové nádrže vychází zhruba na 5 až 8 tisíc korun. Nádrže na CNG mají delší životnost a to 15 až 20 let, poté je rovněž nutné je vyměnit.

Dejte stop zdražování povinného ručení

Přišlo vám oznámení od pojišťovny o zdražení vašeho povinného ručení? Žádné obavy, na novou cenu nemusíte kývnout. Smlouvu můžete jednoduše do 6 týdnů vypovědět a přejít k jiné pojišťovně. S výběrem i sjednáním vám rádi pomůžeme. Vše jednoduše z pohodlí domova.

Monika ŠaríkováVíce článků autora

Jak se vám tento článek líbil?

Sdílet článek

Související články

  • policejni-kontrola-dva
    17. června 2023|Monika Šaríková
    Co je bodový systém a jak funguje?

    Poruší-li řidič pravidla silničního provozu a dopustí se tak přestupku, hrozí mu trest. Způsob trestu se odvíjí od závažnosti prohřešku, případně i jeho následků. Bodový systém představuje preventivní způsob, jak řidiče odnaučit porušování pravidel.

  • kladivko-modely-auticek-nehoda
    27. ledna 2023|Jana Březinová
    Auto bez povinného ručení. Jaké jsou sankce?

    Podle statistik České kanceláře pojistitelů (ČKP) se na silnicích každoročně pohybuje 100 až 200 tisíc vozidel bez platného povinného ručení. Jaké sankce za nepojištění vozidla hrozí?

  • 28. prosince 2022|ePojisteni
    Bude Evropská unie tolerovat propadlé řidičáky a STK?

    Ministerstvo dopravy uvedlo, že platnost řidičských průkazů a STK končících v období mezi 1. únorem a 31. srpnem 2020 bude prodloužena o sedm měsíců. Řidiči, kterých se tato zpráva týká, mohou po tuto dobu jezdit s propadlými doklady. Toto nařízení by mělo údajně platit v rámci celé EU. Podle redakce iROZHLAS to však není tak úplně jednoznačné.

  • 31. srpna 2022|ePojisteni
    Havárie v zahraničí. Jak postupovat v různých státech Evropy

    Čas letních dovolených je doslova za rohem a s nimi se blíží i vyšší riziko dopravní nehody. K té přitom nemusí dojít pouze na českých silnicích, ale také v zahraničí. Řešení takové dopravní nehody bývá komplikovanější a mezi nejčastějšími důvody nesnází a problémy při řešení nehody bývá jazyková bariéra, neznalost místních zákonů a neznalost správného postupu řešení pojistné události.Čas letních dovolených je doslova za rohem a s nimi se blíží i vyšší riziko dopravní nehody. K té přitom nemusí dojít pouze na českých silnicích, ale také v zahraničí. Řešení takové dopravní nehody bývá komplikovanější a mezi nejčastějšími důvody nesnází a problémy při řešení nehody bývá jazyková bariéra, neznalost místních zákonů a neznalost správného postupu řešení pojistné události.

  • 11. července 2022|ePojisteni
    BESIP trvá na nulové toleranci. Alkohol za volant prostě nepatří

    Roky se diskutuje o uvolnění nulové tolerance alkoholu u řidičů podobně, jako je tomu ve vybraných evropských státech. SO BESIP jde tvrdě proti a na pomoc si bere nepříznivé policejní statistiky. Ty potvrzují, že počty smrtelných nehod zaviněných pod vlivem alkoholu rostou.

  • zena-oprena-o-nabijici-se-elektromobil
    15. června 2022|Marek Drahorád
    Konec spalovacích motorů. Kdy si budeme muset pořídit elektromobil?

    Mohou elektromobily nahradit auta se spalovacími motory? Přijdeme o možnost vlastnit auto, pokud si vůz s elektrickým pohonem nebudeme moci dovolit? Přečtěte si, co se v blízké budoucnosti chystá.

  • autobazar
    18. února 2022|Marek Drahorád
    Na co nezapomenout, když si koupíte ojeté auto

    Koupě ojetého vozidla přináší řadu výhod, z nichž nejdůležitější je finanční úspora. I za rok starý vůz totiž zaplatíte výrazně nižší částku než za nové vozidlo. Při koupi ojetého vozidla je důležitý zejména pečlivý výběr nejlépe za dohledu odborníka, díky kterému se vyvarujete koupi ojetého vozidla se spoustu úmyslně skrytých vad. Pokud už jste si v bazaru ojetý vůz vyhlédli, máme pro vás pár užitečných tipů.

  • autobazar
    18. února 2022|Marek Drahorád
    Dovoz auta z Německa: Návod krok za krokem...

    Nabídka ojetých vozů je dnes v Česku bohatá. Hodně lidí ale stále preferuje dovoz aut z Německa. Důvodem je lepší nabídka specifických modelů, často lepší technický stav i nižší cena a profesionální přístup.

  • zelena-karta-v-mobilu-za-volantem
    20. ledna 2022|Monika Šaríková
    Nově by si řidiči měli vystačit se zelenou kartu i v elektronické podobě

    Zelená karta v listinné podobě už nebude v Česku třeba. Ministerstvo financí na konci roku podpořilo řidiče, který v rámci silniční kontroly jako doklad o povinném ručení předložil dokument uložený v mobilním telefonu. Řidiči, kteří se k podobnému kroku odhodlají, by však měli být připraveni na to, že policie nemusí být ještě informována.

  • muz-meni-kolo-na-kraji-silnice
    17. ledna 2022|Marek Drahorád
    Povinná výbava auta i motorky v roce 2022

    Ať už vyrážíte na pouhý nákup či na okružní cestu po republice, povinnou výbavu musíte mít vždy u sebe. Při silniční kontrole jde spolu s doklady o často kontrolovaný prvek, který se nevyplatí zanedbávat. Za nekompletní povinnou výbavu hrozí pokuta až 2 000 Kč.