Při výběru vhodného vozidla přijde na přetřes otázka vhodného pohonu a s ním souvisejícího paliva. Nejčastěji se lidé rozhodují mezi benzínem a naftou, zájem je v však také o levnější LPG či CNG. Jak se rozhodnout nejlépe?
Nafta je levnější než benzín. Dieselový pohon je však dražší a vhodnější na častější a delší cesty. O něco málo dražší benzín je zase vhodnější pro kratší jízdy a takové to ježdění po městě. Vedle nafty a benzínu jsou ve hře také alternativní plynové pohony (LPG a CNG), které jsou levnější a navíc šetrnější vůči přírodě.
Porovnání cen pohonných hmot - proč jsou tak různé?
Rozdíl mezi cenami jednotlivých pohonných hmot je velmi výrazný. Proč ceny benzínu s naftou běžně přesahují hranici 30 Kč, ale LPG se stěží dostane alespoň k 15 Kč? Proč vzhledem k nízké ceně plynu, nejezdí většina lidí na LPG?
benzin | diesel | LPG | CNG |
---|---|---|---|
26,39 Kč/l | 26,44 Kč/l | 12,75 Kč/l | 26,92 Kč/kg |
Zdroj: mbenzin.cz/průměrné ceny pohonných hmot
Za velkým cenovým rozdílem stojí primárně odlišná spotřební daň. Plynná paliva LPG a CNG totiž spadají do zvýhodněné sazby spotřební daně. Zatímco z jednoho litru CNG si stát bere pouhých 1,40 Kč (respektive za 1 m3, protože CNG se uvádí v kg) a u LPG 2,15 Kč, u nafty je to už zhruba pětinásobek a to 10,95 Kč a nejvyšší spotřební daň ve výši 12,84 Kč jde státu z benzínu.
Zejména pak CNG (stlačený zemní plynu) je kvůli nízkým emisím CO2 považován za jedno z hlavních alternativních paliv. V roce 2018 proto česká vláda v rámci jeho podpory schválila nízkou spotřební daň až do roku 2025. Jeho aktuální cena po převodu z kg na m3 činí cca 19 Kč/m3 (1m3 = 1 l).
Ceny paliv nejsou všech, důležité jsou náklady auta na 1 km
Hodnotit a porovnávat pouze ceny různých paliv není při výběru pohonné jednotky jediným kritériem. Velmi důležitými kritérii jsou rovněž pořizovací cena a průměrná spotřeba, které jsou u různých vozidel odlišné.
Pořizovací cena auta s benzínem, naftou, LPG či CNG
O pořizovací ceně auta mimo jiné rozhoduje také to, jakou pohonnou jednotku si kupující vybere. Všeobecně se ví, že cena vozidla s dieselovým motorem je vyšší zhruba o 10 až 15 % oproti vozidlu s benzínovým motorem.
Dražší jsou i vozdila jezdící na plyn. Auto s LPG je přibližně o 20 až 30 tisíc korun dražší než vozidla s benzínovým motorem a za stejné auto s CNG pohonem zaplatí zájemce dokonce 40 až 60 tisíc. To znamená, že je důležité propočítat si, za jak dlouho se vám úspora na palivu vrátí, pokud investujete do dražších pohonných jednotek.
Většina automobilek standardně nabízí naftové a benzínové pohony. Málokterá auta už mají z výroby například pohon na LPG. Výše uvedených 20 až 30 tisíc korun tedy znamenají cenu případné přestavby na LPG a přestavba na CNG může vyjít dokonce až na 60 tisíc korun.
Podle odborných porovnání lze nejrychlejší návratnosti dosáhnout při přestavbě na LPG a to zhruba za 2 roky. Zde však největší překážku představuje síť míst, kde mají vedle tradičních paliv také LPG.
Další náklady vozidla jezdící na LPG nebo CNG
S provozem vozidla, které jezdí na LPG či CNG, souvisí také pravidelné revize kvůli zvýšeným požadavkům na bezpečnost. Vozidla s LPG musí projít každý rok pravidelnou revizí, jejíž cena se pohybuje okolo 500 Kč. V případě CNG se obvykle doporučuje revize pohonné jednotky jednou za dva roky. Rozhodující je doporučení výrobce či dodavatelé přestaveb, které raději předepisují pravidelné kontroly každý rok.
Odlišná je také životnost plynové nádrže u LPG a CNG. Nádrž na LPG je nutné vyměnit po 10 letech, přičemž cena nové nádrže vychází zhruba na 5 až 8 tisíc korun. Nádrže na CNG mají delší životnost a to 15 až 20 let, poté je rovněž nutné je vyměnit.