epojisteni logo
pneumatika

Jaká je minimální hloubka dezénu?

16. 12. 2019
|
Délka čtení: 8 min.

Vlastník vozidla je povinen vozidla pravidelně kontrolovat hloubku dezénu u aktuálně používaných pneumatik. České zákony totiž stanovují minimální hloubku dezénu a to jak u letních, tak i u zimních pneumatik. Pokud je hodnota stejná nebo nižší, řidič je povinen pneumatiky vyměnit za nové. 

Důvodem pravidelné kontroly a včasné výměny pneumatiky jde primárně zajištění bezpečné jízdy na silnicích za každých povětrnostních podmínek.

Minimální hloubku dezénu v ČR určuje zákon

V České republice se rozlišují pneumatiky na letní a zimní. Přesněji řečeno české zákony nařizují řidičům za určitých klimatických podmínek používat zimní pneumatiky a to od 1. listopadu až do konce dubna. Nové letní pneumatiky mají hloubku dezénu 7 až 8 mm, zimní 9 až 10 mm. 

Minimální zákonem stanovená hloubka dezénu se u letních a zimních pneumatik liší:

  • Minimální hloubka dezénu u letní pneumatik činí nejméně 1,6 mm
  • Minimální hloubka dezénu u zimních pneumatik činí nejméně 4 mm

Řidičům je doporučeno kontrolovat minimální hloubku dezénu každý rok při pravidelné výměně s výjimkou nových pneumatik, u kterých kontrola není nutná. Rychlost opotřebení přitom není závislá pouze na stáří pneumatik, ale také na stylu jízdy či způsobu skladování

Opotřebené pneumatiky zvyšují riziko nehody

Kontrola dezénu pneumatik rozhodně nepatří mezi zbytečné výmysly ze strany úředníků. V tomto případě se jedná o zajištění bezpečného silničního provozu. Opotřebená pneumatika se totiž vyznačuje významně zhoršenými vlastnostmi, zejména co se týče přilnavosti k vozovce a rychlosti brzdění. Čím je dezén pneumatiky slabší a vzorek méně výrazný, tím více vzniká riziko možné nehody, aquaplanningu či defektu pneumatiky. 

Dejte stop zdražování povinného ručení

Přišlo vám oznámení od pojišťovny o zdražení vašeho povinného ručení? Žádné obavy, na novou cenu nemusíte kývnout. Smlouvu můžete jednoduše do 6 týdnů vypovědět a přejít k jiné pojišťovně. S výběrem i sjednáním vám rádi pomůžeme. Vše jednoduše z pohodlí domova.

Jak se měří hloubka dezénu u pneumatiky

Prvním krokem ke správnému změření hloubky dezénu je nastavení vozidla. Vozidlo by mělo v ideálním případě stát na rovině. Měření usnadní vytočení předních kol do co největšího úhlu kvůli lepšímu přístupu. 

K měření se obvykle používá tzv. hloubkoměr, který se přiloží k podélné drážce cca 4 cm od bočního pláště. V tomto místě bývají pneumatiky opotřebené nejvíce. Hloubkoměr je cenově přijatelný nástroj, který lze sehnat v autoservisech, obchode s potřebami pro motorová vozidla, hobby marketech či lépe vybavených benzínových pumpách.

Pro orientační změření postačí kovová mince

Nemáte-li po ruce hloubkoměr, je možné pro orientační změření použít minci. Ta se zasune do drážky v běhounu a  podle hloubky zasunutí lze jednoduše určit míru opotřebení.

  • V případě letních pneumatik se používá pětikorunová mince, kterou je třeba do drážky zasunout tak, aby číslo 5 bylo převrácené. Pokud je vidět celé číslo 5, je nutné pneumatiku vyměnit za novou.
  • U zimních pneumatik je potřeba větší padesátikorunová mince (nebo 2 EUR). Zimní pneumatika je sjetá, pokud je viditelný vnější okraj.



Srovnejte si ceny autopojištění a mějte přehled

Díky naší kalkulačce vám srovnáme nejlepší nabídky povinného ručení na trhu. Pojištění, které se vám bude zamlouvat nejvíce, vám naši specialisté pomůžou rovnou i sjednat. A to jednoduše na pár kliků.

Monika ŠaríkováVíce článků autora

Jak se vám tento článek líbil?

Sdílet článek

Související články

  • policejni-kontrola-dva
    17. června 2023|Monika Šaríková
    Co je bodový systém a jak funguje?

    Poruší-li řidič pravidla silničního provozu a dopustí se tak přestupku, hrozí mu trest. Způsob trestu se odvíjí od závažnosti prohřešku, případně i jeho následků. Bodový systém představuje preventivní způsob, jak řidiče odnaučit porušování pravidel.

  • kladivko-modely-auticek-nehoda
    27. ledna 2023|Jana Březinová
    Auto bez povinného ručení. Jaké jsou sankce?

    Podle statistik České kanceláře pojistitelů (ČKP) se na silnicích každoročně pohybuje 100 až 200 tisíc vozidel bez platného povinného ručení. Jaké sankce za nepojištění vozidla hrozí?

  • 28. prosince 2022|ePojisteni
    Bude Evropská unie tolerovat propadlé řidičáky a STK?

    Ministerstvo dopravy uvedlo, že platnost řidičských průkazů a STK končících v období mezi 1. únorem a 31. srpnem 2020 bude prodloužena o sedm měsíců. Řidiči, kterých se tato zpráva týká, mohou po tuto dobu jezdit s propadlými doklady. Toto nařízení by mělo údajně platit v rámci celé EU. Podle redakce iROZHLAS to však není tak úplně jednoznačné.

  • 31. srpna 2022|ePojisteni
    Havárie v zahraničí. Jak postupovat v různých státech Evropy

    Čas letních dovolených je doslova za rohem a s nimi se blíží i vyšší riziko dopravní nehody. K té přitom nemusí dojít pouze na českých silnicích, ale také v zahraničí. Řešení takové dopravní nehody bývá komplikovanější a mezi nejčastějšími důvody nesnází a problémy při řešení nehody bývá jazyková bariéra, neznalost místních zákonů a neznalost správného postupu řešení pojistné události.Čas letních dovolených je doslova za rohem a s nimi se blíží i vyšší riziko dopravní nehody. K té přitom nemusí dojít pouze na českých silnicích, ale také v zahraničí. Řešení takové dopravní nehody bývá komplikovanější a mezi nejčastějšími důvody nesnází a problémy při řešení nehody bývá jazyková bariéra, neznalost místních zákonů a neznalost správného postupu řešení pojistné události.

  • 11. července 2022|ePojisteni
    BESIP trvá na nulové toleranci. Alkohol za volant prostě nepatří

    Roky se diskutuje o uvolnění nulové tolerance alkoholu u řidičů podobně, jako je tomu ve vybraných evropských státech. SO BESIP jde tvrdě proti a na pomoc si bere nepříznivé policejní statistiky. Ty potvrzují, že počty smrtelných nehod zaviněných pod vlivem alkoholu rostou.

  • zena-oprena-o-nabijici-se-elektromobil
    15. června 2022|Marek Drahorád
    Konec spalovacích motorů. Kdy si budeme muset pořídit elektromobil?

    Mohou elektromobily nahradit auta se spalovacími motory? Přijdeme o možnost vlastnit auto, pokud si vůz s elektrickým pohonem nebudeme moci dovolit? Přečtěte si, co se v blízké budoucnosti chystá.

  • autobazar
    18. února 2022|Marek Drahorád
    Na co nezapomenout, když si koupíte ojeté auto

    Koupě ojetého vozidla přináší řadu výhod, z nichž nejdůležitější je finanční úspora. I za rok starý vůz totiž zaplatíte výrazně nižší částku než za nové vozidlo. Při koupi ojetého vozidla je důležitý zejména pečlivý výběr nejlépe za dohledu odborníka, díky kterému se vyvarujete koupi ojetého vozidla se spoustu úmyslně skrytých vad. Pokud už jste si v bazaru ojetý vůz vyhlédli, máme pro vás pár užitečných tipů.

  • autobazar
    18. února 2022|Marek Drahorád
    Dovoz auta z Německa: Návod krok za krokem...

    Nabídka ojetých vozů je dnes v Česku bohatá. Hodně lidí ale stále preferuje dovoz aut z Německa. Důvodem je lepší nabídka specifických modelů, často lepší technický stav i nižší cena a profesionální přístup.

  • zelena-karta-v-mobilu-za-volantem
    20. ledna 2022|Monika Šaríková
    Nově by si řidiči měli vystačit se zelenou kartu i v elektronické podobě

    Zelená karta v listinné podobě už nebude v Česku třeba. Ministerstvo financí na konci roku podpořilo řidiče, který v rámci silniční kontroly jako doklad o povinném ručení předložil dokument uložený v mobilním telefonu. Řidiči, kteří se k podobnému kroku odhodlají, by však měli být připraveni na to, že policie nemusí být ještě informována.

  • muz-meni-kolo-na-kraji-silnice
    17. ledna 2022|Marek Drahorád
    Povinná výbava auta i motorky v roce 2022

    Ať už vyrážíte na pouhý nákup či na okružní cestu po republice, povinnou výbavu musíte mít vždy u sebe. Při silniční kontrole jde spolu s doklady o často kontrolovaný prvek, který se nevyplatí zanedbávat. Za nekompletní povinnou výbavu hrozí pokuta až 2 000 Kč.