Jak vypadá pravidelný servis auta a proč se mu nevyhýbat
U nového vozidla řidiči na pravidelné servisní prohlídky většinou nezapomínají, přišli by totiž o záruky. V případě starších aut je údržba vozidla už často zanedbávaná. Jejich majitelé se poté diví, když jim na stole přistane mastný účet za opravy. Přitom mnoha závadám lze předejít včasným odhalením. Jak na servis auta, kolik stojí a proč zdaleka nestačí výměna oleje?
Jak často servis auta provádět a co zahrnuje
Na pravidelný servis auta se můžete dívat podobně jako na návštěvu člověka u zubaře či praktického lékaře. Jde o důležitou prevenci, která může včas odhalit vážné problémy a zmírnit případné následky. Kompletní servis auta se doporučuje jednou ročně, nebo po najetí 10–15 tisíc km. U nových aut bývají termíny o něco delší – konkrétní harmonogram je stanovený přímo výrobcem a váže se na zachování záruky.
Jaké úkony by měl servis auta zahrnovat?
Výměna oleje
Pro správnou funkčnost a dlouhou životnost motoru je klíčová výměna oleje. Interval výměny opět doporučuje výrobce v závislosti na typu motoru. Obvykle se jedná o 15 tisíc km. U vozidel s nižším nájezdem je výměna oleje vhodná jednou za rok. Spolu s olejem se většinou mění také olejový filtr. Součástí prohlídky by měla být i kontrola dalších provozních kapalin:
brzdové kapaliny,
chladicí kapaliny,
oleje v převodovce,
oleje v diferenciálu,
oleje v posilovači řízení,
kapaliny do ostřikovačů.
Nezapomínejte na kontrolu hladiny motorového oleje. Rozsvícení kontrolky nebo varovná zpráva palubního počítače může přijít za minutu dvanáct či v nevhodný okamžik. Nízká hladina oleje přitom může mít pro fungování motoru fatální důsledky. Hladinu oleje proto občas zkontrolujte ručně pomocí měrky v motoru. Dvojnásob to platí u starších aut a motorů s velkým objemem.
Vyvážení kol a kontrola stavu pneumatik
Stav kol a pneumatik má zásadní vliv na bezpečnost, komfort a jízdní vlastnosti vozidla. Kontrola se zaměřuje na několik klíčových aspektů.
Vyvážení kol: Ideálně by se mělo provádět při každé výměně pneumatik nebo alespoň jednou ročně.
Seřízení geometrie: Nejméně jednou za rok (nebo po nehodě) by mělo dojít i k měření geometrie náprav.
Stav pneumatik: Řeší se hlavně míra opotřebení, hloubka dezénu (zákon stanovuje minimální hloubku vzorku 1,6 mm u letních a 4 mm u zimních pneumatik) a správný tlak v pneumatikách (předepsané hodnoty najdete v návodu k obsluze vozidla či na štítku přímo ve vozidle, např. na sloupku u dveří řidiče či na víčku palivové nádrže).
Stav disků a ráfků: Kontrola poškození či opotřebení.
Problémy s koly či pneumatikami mohou vést například k vyšší spotřebě, nerovnoměrnému či nadměrnému sjíždění pneumatik, vibracím do volantu nebo snížené ovladatelnosti vozidla.
Tlak v pneumatikách byste měli kontrolovat každé 2–4 týdny. K měření tlaku i nahuštění pneumatik vám poslouží například samoobslužné stojany na čerpacích stanicích.
Kontrola brzd
Spolu s již zmiňovanou brzdovou kapalinou je nutné prověřit celý brzdový systém. Pracovníci servisu se při prohlídce zaměří na:
stav brzdových destiček,
stav brzdových kotoučů,
správnou činnost parkovací brzdy.
Pokud brzdění doprovází podezřelé zvuky (pískání, drhnutí apod.), vibrování volantu nebo „kopání“ brzdového pedálu, tak raději rovnou zamiřte do servisu – s největší pravděpodobností je některá ze součástek již opotřebovaná.
Kontrola baterie
K údržbě vozidla patří i kontrola baterie. Ta vám běžně vydrží cca 4–6 let. Problémy s autobaterií se zpravidla projeví během zimních mrazů (byť na ně často bylo zaděláno v horkém letním počasí). Obvykle se budete potýkat se slabším startováním, v extrémním případě již auto nenastartujete vůbec. Abyste se těmto potížím vyhnuli, měli byste sledovat stav baterie. Ke kontrole může dojít v rámci pravidelného servisu auta, stav napětí v autobaterii si ale změříte i sami za pomoci běžného multimetru.
Napětí baterie by se u osobního auta mělo pohybovat v rozmezí 12,6–12,8 V. Pokud naměříte nižší hodnoty, je na místě baterii dobít. K vybíjení baterie dochází, především když vůz slouží jen ke kratším cestám nebo ho delší dobu nepoužíváte. Úroveň napětí raději kontrolujte i u tzv. bezúdržbových baterií. Inteligentní systémy v nových autech dobíjí spíše sporadicky, což často nestačí na plné nabití baterie.
Klimatizace
Standardní součástí moderních vozidel je klimatizace. Pokud chcete, aby správně fungovala a vytvářela v autě zdravé prostředí, měla by být pravidelně vyčištěna a vydezinfikována. Tyto úkony se doporučují zhruba jednou za rok. Údržbu klimatizace tedy můžete spojit se servisem auta. Vše vyřešíte v rámci jednoho autoservisu, případně se můžete spolehnout na provozy zaměřené výhradně na klimatizace.
Srovnání pojištění auta
Ani sebelepší servis auta vám bohužel negarantuje, že se nestanete účastníkem dopravní nehody. V takovou chvíli oceníte kvalitní pojištění auta, které pokryje veškeré škody. Zjistěte, která pojišťovna nabízí nejvýhodnější podmínky.
Tipy pro údržbu vozidla mezi návštěvami servisu
Stěrače stírají, ostřikovače stříkají, klakson troubí… Legendární kontrolu vozidla před jízdou z filmu Vrchní, prchni si jistě pamatujete. Také v běžném životě má podobná kontrola svůj význam. I když necháte provést kompletní servis auta jednou za rok, potíže se stále mohou projevit v době mezi návštěvami servisu. Řadu z nich může odhalit právě kontrola vozidla před jízdou, při které byste se měli zaměřit mimo jiné na:
funkčnost a čistotu světel,
stav skel a zrcátek,
vizuální stav pneumatik,
kontrolu prostoru pod vozidlem (uniklé kapaliny),
stav karoserie (ostré hrany, koroze).
Kromě kontroly vozidla před jízdou zvládnete bez pomoci servisu i další již zmiňované úkony.
Ověření hladiny motorového oleje (po natankování nebo každých cca 500–1000 km)
Ověření hladiny chladicí kapaliny (jednou za měsíc, před delší cestou)
Doplnění kapaliny do ostřikovačů (dle potřeby)
Měření tlaku v pneumatikách (každé 2–4 týdny)
Měření napětí baterie (jednou za měsíc nebo při delším odstavení auta)
Proč pravidelný servis auta neopomíjet
Důvodů, proč byste každoroční servis auta neměli podceňovat, je hned několik. Jedním z těch hlavních je bezpečnost – a to nejen vaše, ale i dalších účastníků silničního provozu. Díky adekvátní údržbě vozidla se snižuje také riziko poruchy nebo alespoň závažných defektů. Při pravidelných kontrolách je totiž velká šance, že případný problém podchytíte včas. Celkově tak podpoříte delší životnost svého vozidla.
Další samostatnou kapitolu tvoří pojištění. Mezi běžné výluky patří řízení vozidla, které není technicky způsobilé k provozu. Tím se zdaleka nemyslí jen platná technická kontrola. Jde i o aktuální technický stav. Pokud likvidátoři pojišťovny prokážou, že technický nedostatek byl příčinou nehody, s největší pravděpodobností vám bude kráceno nebo zcela zamítnuto pojistné plnění. Případně pojišťovna uplatní tzv. regres – právo zpětně vymáhat vyplacenou částku od viníka.
Roman na zasněžené vozovce nestačil zabrzdit a narazil do nového vozidla před sebou. Spolu s poškozeným odhadli škodu na více než 100 tisíc Kč a k nehodě přivolali policii. Policisté si všimli sjetého dezénu pneumatik u Romanova auta. Vzorek přeměřili a zjistili, že hloubka dezénu činí pouhé 2 mm. Vše proto zapsali do protokolu. Znalecký posudek pojišťovny následně uvedl, že brzdná dráha byla delší kvůli sjetému vzorku. S předepsaným vzorkem zimních pneumatik (4 mm) by vozidlo stačilo dobrzdit a k nehodě by nedošlo. Pojišťovna škodu zaplatila z Romanova povinného ručení, částku po něm ale následně vymáhala.
Do podobných nepříjemností u pojištění auta se můžete dostat i kvůli dalším technickým nedostatkům. Za příčinu nehody může být označeno například:
nefunkční světlo,
výrazné opotřebení brzdových destiček.
Kdy povinné ručení nestačí
Povinné ručení se vztahuje na škody, které způsobíte třetím osobám na zdraví a majetku. Nekryje však škody na vašem autě, krádež vozidla nebo jeho poškození přírodními živly. Za tímto účelem si musíte sjednat havarijní pojištění. Na kolik by vás vyšlo?
Jak vybrat kvalitní autoservis
Při výběru servisu budete volit mezi autorizovanými a neautorizovanými servisy.
Autorizované servisy
Specializace na konkrétní značku
Užší spolupráce s výrobcem
Moderní vybavení a technologie
Vyšší ceny
Horší dostupnost u některých značek
Omezená flexibilita v přístupu
Neautorizované servisy
Nižší ceny a vyšší flexibilita
Větší výběr náhradních dílů
Obvykle rychlejší opravy
Rozdílná kvalita služeb
Omezené vybavení
Složitější reklamace
Výběr je čistě na vás, na autorizované servisy nemusíte spoléhat ani kvůli záruce. Pokud neautorizovaný servis použije výrobcem stanovené postupy a náhradní díly odpovídající kvality, vaše právo na záruku to nijak neovlivní. Bez ohledu na kategorii si tak vždy můžete vybrat servis, který nejvíce odpovídá vašim potřebám a finančním možnostem. Neřiďte se pouze velikostí servisu, ale zjistěte si také reálné zkušenosti zákazníků.
Ne vždy je známé jméno servisu zároveň garancí kvalitních služeb. „Menší opravci někdy bývají nespravedlivě ve stínu velkých servisů,“ uvádí ředitel úseku tvorby a správy produktu Slavia pojišťovny Jiří Běťák.
Je celkem logické, že si mladí a talentovaní automechanici po několikaleté praxi v roli zaměstnanců zakládají vlastní menší opravny. A na jejich bývalá zaměstnanecká místa přicházejí noví a tím pádem méně zkušení kolegové. Komu vy ale chcete svěřit opravu svého vozu? Zkušenému fachmanovi, nebo začínajícímu opraváři? Sítě menších servismanů mně proto dávají smysl a chápu, že k nim mnozí rádi jezdí.“
Kolik stojí pravidelný servis auta?
Cena se liší v závislosti na značce a modelu vozidla, typu prováděných služeb a konkrétním autoservisu. Standardně vás servisní prohlídka vyjde na cca 5–10 tisíc Kč.
Co si z článku odnést
Pravidelný servis auta se doporučuje jednou ročně, nebo po najetí 10–15 tisíc km.
Měl by zahrnovat kontrolu provozních kapalin, kol, pneumatik, brzdového systému, baterie, světel a ideálně i klimatizace.
Adekvátní údržba přispívá k bezpečnosti, snižuje riziko poruchy a prodlužuje životnost vozidla.