Chystáte se do autoškoly a děsí vás představa teoretické zkoušky? Nemusíte se bát! Testy do autoškoly jsou sice výzva, ale s dobře zvolenou strategií a správnými zdroji je hravě zvládnete. Připravili jsme pro vás důležité informace, jak testy probíhají, z jakých materiálů se učit i na jaké chytáky si dát pozor.
Průběh autoškoly v kostce
Autoškola se skládá ze dvou částí – teoretické výuky a praktických jízd. Teorie obsahuje ovládání a údržbu vozidla, pravidla silničního provozu, dopravní značky, zdravotnickou přípravu a zásady bezpečné jízdy. Praktická část zahrnuje řízení vozidla pod dohledem instruktora, krátce se dotknete také údržby vozidla a praktického výcviku zdravotnické přípravy.
Pro řidičský průkaz skupiny B se autoškola skládá minimálně z 36 hodin teoretické výuky a 28 hodin praktického výcviku. Závěrečná zkouška zahrnuje dvě části:
teoretickou zkoušku,
praktickou zkoušku z jízdy.
Řidičský průkaz | Cena výcviku |
A (motocykl) | 15 000 Kč |
B (osobní automobil) | 20 000 Kč |
C (nákladní vozidlo) | 20 000 Kč |
D (autobus) | 50 000 Kč |
CE (přívěs k nákladnímu vozidlu) | 10 000 Kč |
T (traktor) | 10 000 Kč |
Jak vypadají testy do autoškoly?
Testy se skládají z otázek zaměřených na dopravní předpisy, značky, křižovatky a bezpečnost. Test pro řidičák skupiny B obsahuje 25 otázek, na které máte 30 minut. Test se dělá na počítači, a tak se po uplynutí limitu automaticky ukončí.
Otázky mají jednu správnou odpověď a pro úspěšné složení musíte získat minimálně 43 bodů z 50. Dejte si ale pozor na to, že každá otázka má jiné bodové hodnocení. Za správnou odpověď získáte 1–4 body, nejvíce za otázky v kategorii řešení dopravních situací. To ale také znamená, že v této sekci si můžete dovolit chybovat maximálně jednou.
V posledních letech byly do testů v autoškole zařazeny nové otázky včetně tzv. dynamických otázek. Jedná se o videa a počítačové animace z reálného provozu. Jejich správné vyhodnocení může zabrat delší čas, protože jedno video trvá až kolem 30 sekund.
Teprve po úspěšném složení testů můžete absolvovat praktickou zkoušku s komisařem. Ta trvá kolem 30 minut a odehrává se v běžném provozu.
Kolik stojí závěrečná zkouška a opravná zkouška
Za závěrečnou zkoušku zaplatíte správní poplatek ve výši 700 Kč.
Pokud testy nebo jízdu nezvládnete, můžete absolvovat opravnou zkoušku, a to maximálně dvakrát s odstupem 5 pracovních dní. Když se ani poté nezdaří, musíte projít celým výcvikem v autoškole znovu. Opravné zkoušky musíte stihnout do 6 měsíců od prvního termínu absolvovaných zkoušek.
Za opravnou zkoušku zaplatíte správní poplatek 100 Kč za testy a 400 Kč za jízdu. K této částce si ale autoškola může přičíst extra poplatek za benzín a čas instruktora.
Testy v autoškole se liší podle toho, na jaký typ vozidla si děláte řidičský průkaz. Pro motorky (skupina A) se většina otázek shoduje, ale část je zaměřená na specifika motocyklů. Testy pro skupinu C nebo D se zase více týkají nákladní a hromadné dopravy.
Odlišují se také praktické zkoušky. U motorky se praktická jízda skládá ze dvou částí – předepsaných jízdních úkonů na zkušební ploše a jízdy v silničním provozu. Žadatelé o řidičák pro skupinu C a D musí zvládnout ještě ústní zkoušku z ovládání a údržby vozidla.
7 tipů, jak testy do autoškoly hravě zvládnout
Zkuste si test nanečisto. Na webu Ministerstva dopravy najdete testy, které odpovídají skutečným otázkám v autoškole. Zvolte si, jestli chcete procvičovat jednotlivé oblasti nebo se vrhněte na zkušební test autoškoly s časovým limitem.
Neučte se otázky nazpaměť, snažte se je pochopit. Otázky se vybírají ze sady více než 500 otázek, takže šance zapamatovat si všechny je opravdu malá.
Udělejte si z učení zábavu. Zkuste kvíz s kamarádem nebo rodinou a soutěžte, kdo získá více bodů. Hra je skvělý způsob, jak si zapamatovat, co vám tolik nejde.
Využívejte různé učební metody. Přečtěte si teorii v učebnici, zkuste si testy na řidičák online, sami si nakreslete různé situace na křižovatkách, opakujte si značky třeba cestou tramvají do školy nebo do práce.
Využijte mobilní aplikace, které vám umožní trénovat kdykoliv a kdekoliv. Můžete vybírat z bezplatných i placených verzí.
Zaměřte se na otázky, které vám dělají problémy. Jakmile si vyzkoušíte pár cvičných online testů, hned uvidíte, kde máte největší mezery. Zapisujte si problematické otázky a dané kategorie si procvičte intenzivně.
Soustřeďte se na chytáky. Budoucí řidiči často chybují ve stejných otázkách. I malé rozdíly ve formulaci můžou změnit význam otázky. Pár chytáků jsme pro vás shrnuli v dalším odstavci.
Největší chytáky u testů v autoškole
Přehlédnutí značek a dodatkových tabulek. Často se chybuje u otázek, které zobrazují chování na křižovatce – přehlédnete značku nebo dodatkovou tabulku například u zákazu odbočení. Proto si vyobrazenou situaci velmi podrobně prohlédněte.
Nepozorné čtení. Pečlivě si čtěte všechny možnosti, ať ve snaze o rychlou odpověď nezaškrtnete špatnou. Někdy se správná a špatná odpověď liší pouze jedním slovem.
Ohrozit vs. omezit. Tato dvě slovesa se objevují ve spoustě otázek a je nutné si zapamatovat, jak se v jednotlivých situacích zachovat. V možnostech totiž velmi pravděpodobně bude obojí, abyste se nachytali.
Semafor je nadřazený značkám. Pokud je v situaci vyobrazena světelná křižovatka, vozidla se neřídí přednostmi, které udávají značky.
Co funguje v praxi, nemusí být správně. Některé situace – jako například proplétání motorkářů kolonou – možná vídáte na silnici každý den. To ale neznamená, že to dovoluje zákon a v testech si na to musíte dát pozor.
Pět otázek, kde se často chybuje
Server bezpecnecesty.cz sestavil seznam pěti otázek, na které odpoví špatně více než polovina zájemců, kteří si testy do autoškoly trénují. Zkuste si na záludné otázky odpovědět (správné odpovědi najdete na konci kvízu):
1. Řidič vozidla, které zastavilo nebo stálo a opět vyjíždí od okraje pozemní komunikace nebo od chodníku:
Musí dávat znamení o změně směru jízdy a nesmí ohrozit ani omezit ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích.
Musí dávat znamení o změně směru jízdy a nesmí ohrozit ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích.
Nemusí dávat znamení o změně směru jízdy a může omezit ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích.
2. Mezinárodní řidičský průkaz vydaný Českou republikou
Opravňuje k řízení motorových vozidel na území České republiky.
Neopravňuje k řízení motorových vozidel na území České republiky.
Opravňuje k řízení motorových vozidel na území České republiky pouze v případě, že držitel nahlásil odcizení, zničení nebo ztrátu svého řidičského průkazu a doposud mu nebyl vydán nový.
3. Dávat zvukové výstražné znamení k upozornění řidiče předjížděného vozidla
Je zakázáno.
Je dovoleno pouze mimo obec.
Je dovoleno.
4. Jaká je častá příčina vzniku nebezpečí pádu motocyklu v zatáčkách?
Vodorovné dopravní značení.
Snížená krajnice vozovky.
Zvýšený okraj na vnější straně vozovky.
5. Zastavit vozidlo znamená:
Přerušit jízdu z důvodu nezávislého na vůli řidiče.
Uvést vozidlo do klidu pro neprodlené nastoupení nebo vystoupení přepravovaných osob.
Uvést vozidlo do klidu nad dobu povolenou pro zastavení.
(Správné odpovědi: 1. b, 2. b, 3. b, 4. a, 5. a)
Další chytáky si vyzkoušejte například na auto.cz.