epojisteni logo
japonsko-hakone

Vyplatí se havarijní pojištění u ojetého vozidla?

5. 10. 2017
|
Délka čtení: 8 min.

Vyplatí se havarijní pojištění u ojetého vozidla?

V České republice má havarijní pojištění sjednané zhruba třetina řidičů. Zbytek se domnívá, že uzavírat si drahé pojištění u vozidla s pořizovací cenou v řádu pár desítek tisíc korun nemá smysl. Tuzemský pojišťovací trh jim příliš alternativních možností ani nenabízí. Přitom hodně řidičů by mělo zájem alespoň o pojištění auta proti krádeži.

Ať už máte vozidlo za 100 tisíc nebo milion korun, je jeho krádež vždy citelnou ztrátou. Krádež vozidla však zpravidla nejvíce postihne ty osoby, které si pořídí starší ojetý vůz. Drahá havarijní pojistka  jim přijde zbytečná, protože je dělaná na nová vozidla. Ve chvíli, kdy jim vozidlo ukradnou, jim zbudou pouze oči pro pláč. Proto se čeští motoristé ptají, jaké možnosti jim nabízí české pojišťovny?

Zloději mají spadeno na škodovky

Podle policejních statistik bylo v loňském roce ukradeno celkem 4 919 vozidel. Téměř polovinu odcizených vozidel tvořily škodovky (2  107) a jednoznačně “mezi zloději nejoblíbenějším” vozidlem je model Škoda Octavia, jejíž krádež nahlásilo 1 206 majitelů. Za škodovkou následují automobilové značky Volkswagen a Ford.

Objasněnost krádeží v České republice není nijak závratná a pohybuje se okolo 20 procent. Ukradená vozidla je stále těší nalézt. Ojetá vozidla končí pár hodin po krádeži rozebraná a rozřezaná na náhradní díly a nová vozidla velmi rychle mizí za hranicemi.

Nabídka havarijního pojištění pro ojetá vozidla je chabá

Havarijní pojištění nabízí všechny pojišťovny. To problém není. Jedná se však o pojištění určená primárně pro nová vozidla. V případě ojetých vozidel problém spočívá v nižší pořizovací ceně starších vozidel. Platit si drahé havarijní pojištění se jim nevyplatí. Dalším problémem je určení správné hodnoty ukradeného ojetého vozidla. Některé pojišťovny nabízí možnost připojištění krádeže vozidla v rámci povinného ručení. Tato nabídka však nebývá dostačující.

Hlavní problém spočívá u nedostatečných pojistných limitů, které v případě ojetých vozidel nedosahují ani poloviny pořizovací ceny. Většina pojišťoven nabízí možnost pojištění proti krádeži u ojetého vozidla s limitem plnění nejvýše 100 tisíc korun. Výjimkou je pojišťovna AXA, která nabízí limit ve výši 150 tisíc korun. Pojištění proti krádeži pro ojetá vozidla vedle AXY nabízí také pojišťovny Allianz, Direct a Slavia. Ceny pojištění se pohybují od 580 do 890 Kč, přičemž tato suma je reálná u pojištění Škody Octavia Combi s rokem výroby 2013 v hodnotě 260  tisíc korun.

Rozčarování z pojistného plnění

Když už řidič objeví pojištění proti krádeži vozidla, s nímž je spokojený, často jej nemile zaskočí výše pojistného plnění v případě pojistné  události. Standardně hodnotu odcizeného vozidla pojišťovny určují s ohledem na dobu vzniku pojistné události. Hovoří o tzv. obvyklé ceně na trhu, tedy ceně, za níž lze stejné vozidlo v té době koupit. Jenomže tu je v případě ojetého vozidla velmi těžké určit, zvlášť u ukradeného vozidla, kde již není možná prohlídka znalcem. Proto je zcela zásadní určit správnou cenu vozidla v době sjednávání pojištění tak, aby nemohlo dojít ke sporu mezi majitelem vozidla a pojišťovnou v případě pojistné události.

Podobné příběhy řeší den co den web Poradnapoškozeného.cz. „V praxi jsme se setkali s tím, jak pojišťovna klientovi pojistila auto na 400 tisíc korun, a když mu auto po necelém roce od sjednání pojištění ukradli, pojišťovna určila cenu vozidla na 195 tisíc korun. Zarážející je, že totéž vozidlo byla ochotna v době po krádeži podle kalkulace z pobočky pojišťovny pojistit na částku téměř 330 tisíc korun,“ uvedl Lukáš Kaplan z webu Poradnaposkozeneho.cz. Případ se dostal, až k soudu, kdy soudní znalec podle něj nakonec určil cenu auta na 265 tisíc. To byla částka, na níž mělo být vozidlo pojištěno od samého počátku. Bohužel řidič si takto platil pojistné o několik tisíc korun ročně dražší.

Havarijní pojištění doporučujeme i pro starší vozy

Kvůli růstu cen oprav, náhradních dílů i lidské práce se v dnešní době vyplatí sjednat havarijní pojištění i pro starší vozy. Buďte připraveni na všechny možné nástrahy na silnici. Rádi vám pomůžeme s výběrem i sjednáním nejlepší nabídky pro váš ojetý vůz.

Monika ŠaríkováVíce článků autora

Jak se vám tento článek líbil?

Sdílet článek

Související články

  • policejni-kontrola-dva
    17. června 2023|Monika Šaríková
    Co je bodový systém a jak funguje?

    Poruší-li řidič pravidla silničního provozu a dopustí se tak přestupku, hrozí mu trest. Způsob trestu se odvíjí od závažnosti prohřešku, případně i jeho následků. Bodový systém představuje preventivní způsob, jak řidiče odnaučit porušování pravidel.

  • kladivko-modely-auticek-nehoda
    27. ledna 2023|Jana Březinová
    Auto bez povinného ručení. Jaké jsou sankce?

    Podle statistik České kanceláře pojistitelů (ČKP) se na silnicích každoročně pohybuje 100 až 200 tisíc vozidel bez platného povinného ručení. Jaké sankce za nepojištění vozidla hrozí?

  • 28. prosince 2022|ePojisteni
    Bude Evropská unie tolerovat propadlé řidičáky a STK?

    Ministerstvo dopravy uvedlo, že platnost řidičských průkazů a STK končících v období mezi 1. únorem a 31. srpnem 2020 bude prodloužena o sedm měsíců. Řidiči, kterých se tato zpráva týká, mohou po tuto dobu jezdit s propadlými doklady. Toto nařízení by mělo údajně platit v rámci celé EU. Podle redakce iROZHLAS to však není tak úplně jednoznačné.

  • 31. srpna 2022|ePojisteni
    Havárie v zahraničí. Jak postupovat v různých státech Evropy

    Čas letních dovolených je doslova za rohem a s nimi se blíží i vyšší riziko dopravní nehody. K té přitom nemusí dojít pouze na českých silnicích, ale také v zahraničí. Řešení takové dopravní nehody bývá komplikovanější a mezi nejčastějšími důvody nesnází a problémy při řešení nehody bývá jazyková bariéra, neznalost místních zákonů a neznalost správného postupu řešení pojistné události.Čas letních dovolených je doslova za rohem a s nimi se blíží i vyšší riziko dopravní nehody. K té přitom nemusí dojít pouze na českých silnicích, ale také v zahraničí. Řešení takové dopravní nehody bývá komplikovanější a mezi nejčastějšími důvody nesnází a problémy při řešení nehody bývá jazyková bariéra, neznalost místních zákonů a neznalost správného postupu řešení pojistné události.

  • 11. července 2022|ePojisteni
    BESIP trvá na nulové toleranci. Alkohol za volant prostě nepatří

    Roky se diskutuje o uvolnění nulové tolerance alkoholu u řidičů podobně, jako je tomu ve vybraných evropských státech. SO BESIP jde tvrdě proti a na pomoc si bere nepříznivé policejní statistiky. Ty potvrzují, že počty smrtelných nehod zaviněných pod vlivem alkoholu rostou.

  • zena-oprena-o-nabijici-se-elektromobil
    15. června 2022|Marek Drahorád
    Konec spalovacích motorů. Kdy si budeme muset pořídit elektromobil?

    Mohou elektromobily nahradit auta se spalovacími motory? Přijdeme o možnost vlastnit auto, pokud si vůz s elektrickým pohonem nebudeme moci dovolit? Přečtěte si, co se v blízké budoucnosti chystá.

  • pojistna-smlouva-pojistovacka-klientka
    02. června 2022|ePojisteni
    Nový občanský zákoník a pojištění

    Od 1. ledna letošního roku je platný nový občanský zákoník, který do mnoha oblastí běžného lidského života přinesl významné změny. V oblasti pojištění se nejedná o revoluční změny. Změny se týkají především pojmů a podmínek, které leckdy bývají poměrně složité. Proto si je připomeneme.

  • autobazar
    18. února 2022|Marek Drahorád
    Na co nezapomenout, když si koupíte ojeté auto

    Koupě ojetého vozidla přináší řadu výhod, z nichž nejdůležitější je finanční úspora. I za rok starý vůz totiž zaplatíte výrazně nižší částku než za nové vozidlo. Při koupi ojetého vozidla je důležitý zejména pečlivý výběr nejlépe za dohledu odborníka, díky kterému se vyvarujete koupi ojetého vozidla se spoustu úmyslně skrytých vad. Pokud už jste si v bazaru ojetý vůz vyhlédli, máme pro vás pár užitečných tipů.

  • autobazar
    18. února 2022|Marek Drahorád
    Dovoz auta z Německa: Návod krok za krokem...

    Nabídka ojetých vozů je dnes v Česku bohatá. Hodně lidí ale stále preferuje dovoz aut z Německa. Důvodem je lepší nabídka specifických modelů, často lepší technický stav i nižší cena a profesionální přístup.

  • zelena-karta-v-mobilu-za-volantem
    20. ledna 2022|Monika Šaríková
    Nově by si řidiči měli vystačit se zelenou kartu i v elektronické podobě

    Zelená karta v listinné podobě už nebude v Česku třeba. Ministerstvo financí na konci roku podpořilo řidiče, který v rámci silniční kontroly jako doklad o povinném ručení předložil dokument uložený v mobilním telefonu. Řidiči, kteří se k podobnému kroku odhodlají, by však měli být připraveni na to, že policie nemusí být ještě informována.