epojisteni logo
blg-srt-crush

Čeští řidiči se bojí vysokých pokut. Dodržují dopravní předpisy

8. 12. 2015
|
Délka čtení: 8 min.

Čeští řidiči se bojí vysokých pokut. Dodržují dopravní předpisy

Češi patří v zahraničí ke vzorným řidičům. Za dopravní přestupky jim totiž hrozí výrazně vyšší pokuty, a proto raději dodržují pravidla silničního provozu země, kterou projíždějí nebo tráví dovolenou. Tato informace se týká 43 procent českých řidičů.

Finanční společnost ŠkoFIN uveřejnila výsledky zajímavého červnového průzkumu, který se zabýval cestováním vlastním vozidlem na letní dovolené a postojem českých řidičů k bezpečné jízdě za volantem.

„Obezřetnost a dodržování dopravních předpisů jsou důležité nejen na tuzemských silnicích, ale také v zahraničí, kde může být řešení případného problému komplikovanější. 6 procent respondentů našeho průzkumu přiznalo, že byli někdy na zahraniční dovolené účastníky dopravní nehody. A nejen v těchto situacích ocení řidiči kvalitní pojištění,“ říká k průzkumu Lukáš Cankař, vedoucí marketingu ve ŠkoFINu.

Dejte stop zdražování povinného ručení

Přišlo vám oznámení od pojišťovny o zdražení vašeho povinného ručení? Žádné obavy, na novou cenu nemusíte kývnout. Smlouvu můžete jednoduše do 6 týdnů vypovědět a přejít k jiné pojišťovně. S výběrem i sjednáním vám rádi pomůžeme. Vše jednoduše z pohodlí domova.

Z výzkumu vyplynulo například, že:

  • 55 % řidičů preferují jako dopravní prostředek na dovolenou vlastní vozidlo

  • 46 % řidičů je ochotno jet vlastním vozidlem až 900 kilometrů

  • 43 % českých řidičů dodržuje dopravní předpisy z obavy před vysokými pokutami

  • 64 % českých řidičů si důslední zjištění pravidla silničního provozu ve všech zemích, kterým plánují projíždět

  • 28 % českých řidičů dopravní předpisy neřeší

  • 91 % řidičů, cestujících vlastním vozidlem, používá vozidla vlastní, 3,6 % jezdí vozidlem služebním a pouze 2,3 % si vozidlo půjčí od rodiny či známých

  • 26 % řidičů nechává vozidla zkontrolovat před dovolenou v servisu

  • 28 % řidičů stav vozidla před dovolenou neřeší vůbec

Podle uvedených čísel se zdá, že čeští řidiči jsou na cestách v zahraničí opatrní a svědomitější. Hlavním důvodem jsou vysoké pokuty za případné dopravní přestupky a také komplikovanější řešení problémů.

„Řidičů, kteří museli někdy na dovolené řešit nejrůznější problémy s vozem, je však zajisté mnohem více. Není proto překvapením, že 61 procent českých řidičů má v rámci  havarijního pojištění  sjednané i asistenční služby, které řešení případných komplikací na silnici ulehčují. V zahraničí využili řidiči v rámci předplacených  asistenčních služeb  někdy např. službu odtažení vozu, nechali si uhradit práci mechanika nebo si zapůjčili náhradní vůz,“ dodává Lukáš Cankař.

Znalost dopravních předpisů je základem bezpečné jízdy

Pravidla silničního provozu bývají v rámci zemí Evropské unie velmi podobné. Mohou se však lišit v detailech, které by však zodpovědný řidič měl znát. Proto je vhodné si před odjezdem prostudovat dopravní předpisy všech zemí, kterým plánujete projíždět. Rozdíly totiž nemusí být pouze v maximální povolené rychlosti, ale také povinné výbavě vozidla. Řidiči by rovněž neměli zapomínat na kvalitní pojištění. Povinné ručení je samozřejmě, bez toho žádný řidič do zahraničí vyjíždět vůbec nesmí. Havarijní pojištění je sice dobrovolné, ale rozhodně užitečné.

Pokutu v zahraničí je lepší zaplatit

Mnozí řidiči, kteří se v zahraničí dopustí dopravního přestupku, jej mnohdy odmítnou zaplatit. Od loňského roku však platí směrnice EU o přeshraničním předávání informací o dopravních přestupcích. „Nereagovat na výzvy znamená nesplnit povinnost. Členský stát má informace zaznamenané. Při opakované cestě do této země budou vůči řidiči uplatňovány další sankce, které vyplývají z nesplnění povinnosti,“ upozorňuje Ladislav Kočí z dopravní policie.

Ministerstvo zahraničních věcí uvádí, že pokutu je lepší zaplatit vždy na místě ať už v hotovosti či platební kartou. V případě doručení výzvy do České republiky se obeslaný musí spojit přímo se zahraničním úřadem. Pokud výzvu zahodíte, vystavujete se riziku zahájení správního či soudního řízení v nepřítomností. Výsledkem je navýšení pokuty o další náklady a v krajním případě může “viníkovi” hrozit až trest odnětí svobody.

Nepodceňujte havarijní pojištění

I ti nejlepší řidiči se někdy mohou dostat do potíží. Naštěstí havarijní pojištění vám pomůže s vyrovnáním škod i na vašem vozidle. Sjednejte si jej dříve, než bude pozdě. Pomůžeme vám s výběrem i sjednáním.

Jak se vám tento článek líbil?

Sdílet článek

Související články

  • dalnice-aktualita
    30. června 2024|Petr Pohůdka
    Dálniční známky v ČR a Evropě 2024

    Ve většině evropských zemí je stejně jako v ČR zpoplatněné užívání dálnic a dalších vybraných vozovek. Některé státy využívají dálniční známky, jinde funguje systém mýtného. V několika zemích mohou řidiči jezdit po dálnicích dokonce zadarmo. Jaké jsou ceny dálničních známek v Evropě, jak se dálniční známky kontrolují a kde zjistíte jejich platnost?

  • odtah-vozu
    24. května 2024|Jana Březinová
    Pojištění GAP: Co všechno kryje a komu se vyplatí?

    Jen co nový vůz opustí autosalon, jeho hodnota rychle klesá. Za rok zhruba o 10 %. Pokud dojde k totální škodě nebo krádeži, pojišťovna vám z havarijního pojištění vyplatí pouze aktuální tržní cenu vozidla. A to i přesto, že mělo najeto jen pár kilometrů. Chcete získat plnou pořizovací cenu vozu? S tím pomůže doplňkové pojištění GAP.

  • ilustrační obrázek - muž podepisuje smlouvu
    10. května 2024|Petr Pohůdka
    Novinky: 7 změn zákona v autopojištění 2024

    Rok 2024 přináší pro řidiče celou řadu změn. Řízení je nově možné již od 17 let, končí vydávání velkých technických průkazů a mění se také bodový systém či sazby pokut. Novinky se nevyhnuly ani pojištění vozidel. Jaké změny v autopojištění by vám neměly uniknout?

  • autobazar
    29. dubna 2024|Jana Březinová
    Dovoz auta z Německa: Návod krok za krokem

    Nabídka ojetých vozů v Česku se po nedostatku z minulých let opět vrátila k normálu. Hodně lidí ale přesto preferuje dovoz aut z Německa. Důvodem je širší nabídka specifických modelů, lepší technický stav a někdy i nižší cena. Jak při nákupu auta v Německu správně postupovat?

  • nabourané auto naložené na odtah
    14. února 2024|Monika Šaríková
    4 důvody, proč se vyplatí mít havarijní pojištění

    Na rozdíl od povinného ručení není havarijní pojištění povinné ze zákona. Ve snaze snížit náklady na provoz vozidla jej zhruba dvě třetiny řidičů opomíjí. Neuvědomují si, že se jim ježdění bez kompletního pojištění může naopak prodražit. Stačí jedna větší oprava nebo několik menších.

  • policejni-kontrola-dva
    17. června 2023|Monika Šaríková
    Co je bodový systém a jak funguje?

    Poruší-li řidič pravidla silničního provozu a dopustí se tak přestupku, hrozí mu trest. Způsob trestu se odvíjí od závažnosti prohřešku, případně i jeho následků. Bodový systém představuje preventivní způsob, jak řidiče odnaučit porušování pravidel.

  • kladivko-modely-auticek-nehoda
    27. ledna 2023|Jana Březinová
    Auto bez povinného ručení. Jaké jsou sankce?

    Podle statistik České kanceláře pojistitelů (ČKP) se na silnicích každoročně pohybuje 100 až 200 tisíc vozidel bez platného povinného ručení. Jaké sankce za nepojištění vozidla hrozí?

  • 28. prosince 2022|ePojisteni
    Bude Evropská unie tolerovat propadlé řidičáky a STK?

    Ministerstvo dopravy uvedlo, že platnost řidičských průkazů a STK končících v období mezi 1. únorem a 31. srpnem 2020 bude prodloužena o sedm měsíců. Řidiči, kterých se tato zpráva týká, mohou po tuto dobu jezdit s propadlými doklady. Toto nařízení by mělo údajně platit v rámci celé EU. Podle redakce iROZHLAS to však není tak úplně jednoznačné.

  • 31. srpna 2022|ePojisteni
    Havárie v zahraničí. Jak postupovat v různých státech Evropy

    Čas letních dovolených je doslova za rohem a s nimi se blíží i vyšší riziko dopravní nehody. K té přitom nemusí dojít pouze na českých silnicích, ale také v zahraničí. Řešení takové dopravní nehody bývá komplikovanější a mezi nejčastějšími důvody nesnází a problémy při řešení nehody bývá jazyková bariéra, neznalost místních zákonů a neznalost správného postupu řešení pojistné události.Čas letních dovolených je doslova za rohem a s nimi se blíží i vyšší riziko dopravní nehody. K té přitom nemusí dojít pouze na českých silnicích, ale také v zahraničí. Řešení takové dopravní nehody bývá komplikovanější a mezi nejčastějšími důvody nesnází a problémy při řešení nehody bývá jazyková bariéra, neznalost místních zákonů a neznalost správného postupu řešení pojistné události.

  • 31. srpna 2022|ePojisteni
    Počet nehod, od kterých ujedou viníci, roste

    Ujet z místa nehody je nezákonné. Nejhorší je však opustit místo vážné dopravní nehody a neposkytnout nebo nezavolat první pomoc poškozeným osobám. Ti mohou kvůli neposkytnuté včasné pomoci i zemřít. Bohužel se nejedná o výjimečné chování. Podle statistik ujede viník v průměru od každé 6 nehody.