epojisteni logo
dalnice-aktualita

Cena dálničních známek u nás a v cizině

15. 8. 2022
|
Délka čtení: 7 min.

Většina evropských zemí má stejně jako Česko zpoplatněno užívání dálnic a dalších vybraných úseků. Některé země využívají systém dálničních známek, jiné vybírají dálniční poplatky (mýto) při každém průjezdu. Existuje ale také několik zemí, které dálnice vůbec nezpoplatňují.

Dálniční známky

Evropské země se zpoplatněnými dálnicemi se dělí na dvě skupiny. První skupina, do níž patří i Česko, používá systém dálničních známek. Ty se platí vždy na určité období a jedná se tak o paušální poplatek za využívání dálnic.

Dálniční známky se zpravidla dělí na několik variant a nemusíte si je platit na celý rok, pokud některou zemí pouze projíždíte nebo tam trávíte dovolenou. Mezi státy se třemi variantami dálničních známek patří kromě Česka také Slovensko a Rakousko. Konkrétně jde o desetidenní, měsíční a roční verze. Slovinsko nabízí dokonce čtyři varianty - týdenní, měsíční, půlroční a roční. Naproti tomu Švýcarsko nabízí dálniční známky výhradně na celý rok.

Papírové nalepovací kupóny postupně nahrazují moderní elektronické systémy. Česko na elektronické dálniční známky přešlo v roce 2021. Můžete je tak pohodlně nakupovat  na webu eDalnice.cz. Také dálniční známky na Slovensku fungují pouze elektronicky. Například dálniční známka Rakousko je však k dostání v obou možnostech - elektronické i papírové.

Ceny dálniční známek se liší podle cenové politiky daného státu. Ne vždy cena odpovídá kvalitě, délce a hustotě dálniční sítě. Na slevu se v některých zemích mohou těšit motorkáři. Řidiči nákladních vozů a autobusů si zpravidla naopak připlatí a často si nemohou koupit známku, ale platí mýto.

Dálniční známky se platí v těchto zemích:

  • Bulharsko - roční 55,60 EUR, tříměsíční 29,40 EUR, měsíční 16,55 EUR, týdenní 8 EUR
  • Bělorusko - roční 75 EUR, měsíční 22 EUR, patnáctidenní 14 EUR
  • Česko - roční 1 500 Kč, měsíční 440 Kč, týdenní 310 Kč (50% sleva za splnění ekologické normy - platí pro majitele hybridů a elektromobilů)
  • Maďarsko - roční 175,68 EUR, měsíční 31,79 EUR, desetidenní 19,64 EUR
  • Moldávie - roční 180 EUR, půlroční 85 EUR, tříměsíční 45 EUR, měsíční 16 EUR, týdenní 4 EUR
  • Rakousko - roční 96,40 EUR, dvouměsíční 29 EUR, desetidenní 9,90 EUR
  • Rumunsko - roční 28 EUR, tříměsíční 13 EUR, měsíční 7 EUR, týdenní 3 EUR
  • Slovensko - roční 60 EUR, měsíční 17 EUR, desetidenní 12 EUR
  • Slovinsko - roční 110 EUR, měsíční 30 EUR, týdenní 15 EUR
  • Švýcarsko - roční 40 EUR

Ceny se v některých zemích mohou drobně lišit při změně kurzu.

Dálniční poplatky

Většina evropských zemí preferuje vybírání dálničního mýta. To znamená, že  uživatel dálnic zaplatí za každý průjezd. K vybírání mýtného slouží mýtné brány postavené na vybraných úsecích dálnice, kde je možné platit hotově a většinou i kartou. Ve spoustě zemí mýto zaplatíte také elektronicky (přes web či mobilní aplikaci).

Dálniční mýto se platí v zemích:

  • Anglie - platí se pouze za část dálnice M6 (jižně od Birminghamu), několik mostů a tunelů
  • Albánie - zpoplatněný úsek dálnice A1 mezi městy Milot a Morinë
  • Bosna a Hercegovina - platí se pouze za několik úseků dálnic
  • Francie - kromě dálnic se platí také za několik mostů a tunelů
  • Chorvatsko - platí se za všechny dálnice
  • Irsko - platí se za všechny dálniční úseky a některé mosty a tunely
  • Itálie - platí se za všechny dálnice
  • Norsko - platí se za všechny dálnice a vybrané tunely a mosty
  • Polsko - platí se za všechny dálnice
  • Portugalsko - platí se za všechny dálnice a některé mosty
  • Řecko - platí se za všechny dálnice a vybrané mosty či tunely
  • Severní Makedonie - platí se za všechny dálnice
  • Srbsko - platí se za všechny dálnice
  • Španělsko - platí se za všechny dálnice a vybrané tunely
  • Turecko - mýto se platí elektronicky předem, na čerpacích stanicích je nutné koupit čipovou nálepku pro auto, která se umístí na čelní sklo, po registraci vozu a předplacení kreditu v hotovosti se peníze po průjezdu mýtnou bránou strhnou


myto-na-dalnici-zahranici

Země, kde se dálniční poplatky neplatí

V Evropě existuje překvapivě hodně zemí, kde za jízdu po dálnici nemusíte platit vůbec nic, nebo jsou zpoplatněny pouze vzácně na některých úsecích. 

  • Andorra - platí se jen za průjezd tunelu Envalira
  • Belgie - mýto platí pouze vozidla nad 3,5 tuny
  • Černá Hora - platí se jen za průjezd tunelu Sozina
  • Dánsko - platí se za přejezd dvou mostů The Great Belt Bridge a Øresund bridge, mýtné platí také vozidla nad 12 tun
  • Estonsko - mýto platí pouze vozidla nad 3,5 tuny
  • Finsko - dálnice jsou bezplatné
  • Gruzie - dálnice jsou bezplatné
  • Island - platí se jen za průjezd tunelu Vaðlaheiðargöng
  • Kosovo - dálnice jsou bezplatné
  • Kypr - dálnice jsou bezplatné
  • Lichtenštejnsko - dálnice jsou bezplatné
  • Litva - mýtné platí pouze nákladní vozidla kategorie N1 a vozy nad 3,5 tuny
  • Lotyšsko - mýtné platí vozidla nad 3 tuny
  • Lucembursko - mýtné platí vozidla nad 12 tun
  • Malta - dálnice jsou bezplatné
  • Monako - dálnice jsou bezplatné
  • Německo - mýtné platí pouze vozidla od 7,5 t
  • Nizozemsko - platí se za průjezd tunely Kil a Westerschelde, mýto platí rovněž vozidla nad 12 tun
  • Švédsko - platí se za přejezd mostů Motala a Sundsvall, Øresund a Svinesund, dále mýtné platí vozidla nad 12 tun
  • Ukrajina - dálnice jsou bezplatné


Jaké pokuty vám hrozí za jízdu bez dálniční známky? V Česku může jít až o 20 000 Kč, ve Slovinsku 300 EUR, v Itálii 340 EUR a u našich jižních sousedů dokonce 3000 EUR! 

Nesnažte se poplatkům vyhýbat

Ať už cestujete v zemi, kde fungují dálniční známky, nebo vyrazíte do státu s mýtným, nesnažte se platbám za dálnici vyhnout. Kontrola je pro policii velmi snadná a automatizované systémy si vás prakticky nemohou nevšimnout. Pokuty jsou přitom vzhledem k příznivým cenám dálnic nepříjemně vysoké a určitě nestojí za to, kazit si jimi dovolenou.

Srovnejte si ceny autopojištění a mějte přehled

Díky naší kalkulačce vám srovnáme nejlepší nabídky povinného ručení na trhu. Pojištění, které se vám bude zamlouvat nejvíce, vám naši specialisté pomůžou rovnou i sjednat. A to jednoduše na pár kliků.

Jak se vám tento článek líbil?

Sdílet článek

Související články

  • kladivko-modely-auticek-nehoda
    27. ledna 2023|Jana Březinová
    Auto bez povinného ručení. Jaké jsou sankce?

    Podle statistik České kanceláře pojistitelů (ČKP) se na silnicích každoročně pohybuje 100 až 200 tisíc vozidel bez platného povinného ručení. Jaké sankce za nepojištění vozidla hrozí?

  • 28. prosince 2022|ePojisteni
    Bude Evropská unie tolerovat propadlé řidičáky a STK?

    Ministerstvo dopravy uvedlo, že platnost řidičských průkazů a STK končících v období mezi 1. únorem a 31. srpnem 2020 bude prodloužena o sedm měsíců. Řidiči, kterých se tato zpráva týká, mohou po tuto dobu jezdit s propadlými doklady. Toto nařízení by mělo údajně platit v rámci celé EU. Podle redakce iROZHLAS to však není tak úplně jednoznačné.

  • 31. srpna 2022|ePojisteni
    Havárie v zahraničí. Jak postupovat v různých státech Evropy

    Čas letních dovolených je doslova za rohem a s nimi se blíží i vyšší riziko dopravní nehody. K té přitom nemusí dojít pouze na českých silnicích, ale také v zahraničí. Řešení takové dopravní nehody bývá komplikovanější a mezi nejčastějšími důvody nesnází a problémy při řešení nehody bývá jazyková bariéra, neznalost místních zákonů a neznalost správného postupu řešení pojistné události.Čas letních dovolených je doslova za rohem a s nimi se blíží i vyšší riziko dopravní nehody. K té přitom nemusí dojít pouze na českých silnicích, ale také v zahraničí. Řešení takové dopravní nehody bývá komplikovanější a mezi nejčastějšími důvody nesnází a problémy při řešení nehody bývá jazyková bariéra, neznalost místních zákonů a neznalost správného postupu řešení pojistné události.

  • 31. srpna 2022|ePojisteni
    Počet nehod, od kterých ujedou viníci, roste

    Ujet z místa nehody je nezákonné. Nejhorší je však opustit místo vážné dopravní nehody a neposkytnout nebo nezavolat první pomoc poškozeným osobám. Ti mohou kvůli neposkytnuté včasné pomoci i zemřít. Bohužel se nejedná o výjimečné chování. Podle statistik ujede viník v průměru od každé 6 nehody.

  • praskle-celni-sklo
    Zdražení cen povinného ručení pokračuje. Můžou za něj dražší díly i energie

    Na řidiče se řítí další zdražování. Podle prognóz analytiků i zástupců pojišťoven ho pocítí mnohem důrazněji než v předchozích měsících. Důvodem je nejen rostoucí cena práce a materiálu v servisech, ale také vyšší škoda v případě nehody, která se musí zákonitě promítnout do cen povinného i havarijního pojištění.

  • 11. července 2022|ePojisteni
    BESIP trvá na nulové toleranci. Alkohol za volant prostě nepatří

    Roky se diskutuje o uvolnění nulové tolerance alkoholu u řidičů podobně, jako je tomu ve vybraných evropských státech. SO BESIP jde tvrdě proti a na pomoc si bere nepříznivé policejní statistiky. Ty potvrzují, že počty smrtelných nehod zaviněných pod vlivem alkoholu rostou.

  • zena-oprena-o-nabijici-se-elektromobil
    15. června 2022|Marek Drahorád
    Konec spalovacích motorů. Kdy si budeme muset pořídit elektromobil?

    Mohou elektromobily nahradit auta se spalovacími motory? Přijdeme o možnost vlastnit auto, pokud si vůz s elektrickým pohonem nebudeme moci dovolit? Přečtěte si, co se v blízké budoucnosti chystá.

  • autobazar
    18. února 2022|Marek Drahorád
    Na co nezapomenout, když si koupíte ojeté auto

    Koupě ojetého vozidla přináší řadu výhod, z nichž nejdůležitější je finanční úspora. I za rok starý vůz totiž zaplatíte výrazně nižší částku než za nové vozidlo. Při koupi ojetého vozidla je důležitý zejména pečlivý výběr nejlépe za dohledu odborníka, díky kterému se vyvarujete koupi ojetého vozidla se spoustu úmyslně skrytých vad. Pokud už jste si v bazaru ojetý vůz vyhlédli, máme pro vás pár užitečných tipů.

  • zelena-karta-v-mobilu-za-volantem
    20. ledna 2022|Monika Šaríková
    Nově by si řidiči měli vystačit se zelenou kartu i v elektronické podobě

    Zelená karta v listinné podobě už nebude v Česku třeba. Ministerstvo financí na konci roku podpořilo řidiče, který v rámci silniční kontroly jako doklad o povinném ručení předložil dokument uložený v mobilním telefonu. Řidiči, kteří se k podobnému kroku odhodlají, by však měli být připraveni na to, že policie nemusí být ještě informována.