epojisteni logo

Zásady bezpečné jízdy - únava za volantem hrozí i v zimě

15. 2. 2019
|
Délka čtení: 7 min.

Zásady bezpečné jízdy - únava za volantem hrozí i v zimě

Podle vědců z Evropské spánkové společnosti představuje únava za volantem stejné riziko jako řízení pod vlivem alkoholu. Dokazují to statistiky, podle nichž je až třetina dopravních nehod způsobena právě únavou, ospalostí či poklesem pozornosti.

Některé činnosti lze bez problémů vykonávat zároveň. To však neplatí pro spánek a řízení vozidla. Nelze totiž spát a řídit zároveň. Se spánkem se vůbec obtížně kombinují jakékoliv další činnosti. K nehodám s tragickými následky dochází zejména v nočních hodinách.


Unavení a ospalí lidé se navíc chovají podobně jako opilí. Vykazují zpomalené reakce, nejsou vnímaví a schopní se soustředit a nedokáží se rozhodovat. Zatímco ale u alkoholu víme, že je nebezpečný a potvrzuje to i zákon, riziko únavy si řidiči odmítají vůbec připustit.

Nebezpečí únavy hrozí zejména v noci

Lidský organismus je naprogramován tak, aby v noci odpočíval a regeneroval. Výzkumy dokazují, že se řidiči nejlépe soustředí v odpoledních hodinách, naopak nejméně mezi druhou a čtvrtou hodinou ranní. Řízení v noci je riskantnější i přesto, že provoz je několikanásobně řidší než ve dne.

Únavu mohou vyvolat různé faktory. Může to být důsledek pracovně náročného dne či spánkového dluhu z předešlých nocí. Nebezpečí ale představuje samotná monotónnost tmy a pohodlný vůz. Čím je vůz pohodlnější a řízení jednodušší, tím je snazší podlehnout únavě a dokonce i usnout za volantem.

Únava hrozí také v zimě

Únavu za volantem si nejčastěji spojujeme s dlouhými cestami v létě. To však neznamená, že v zimě únava nehrozí. Stále více lidí cestuje na hory a to klidně jenom na víkend či na otočku. Často vyráží v noci nebo hodně brzy ráno, aby nezmeškali otevření sjezdovek. Stejně tak sjezdovky opouští až po zavíračce a domů cestují za hluboké tmy.

Nedostatek spánku, žádný odpočinek, několikahodinová jízda v autě a celý den strávený na sjezdovce způsobí únavu u odolných jedinců. V takovém stavu by řidič za volant usedat neměli.

Minimálně je důležité si před odjezdem odpočinout. Vhodné je také střídání řidičů v průběhu jízdy. Toto pravidla platí pro všechny dlouhé jízdy. Doporučuje se také méně topit a pravidelně větrat. Únavu totiž způsobuje i větší teplo. Je přece logické, že si v zimě zatopíte. Nic by se ale nemělo přehánět.

Jak bojovat s únavou

Naplánujte si pravidelně přestávky.  I když se cítíte svěží a odpočatí, dopřejte si krátkou pauzu zhruba každé dvě hodiny nebo po 180 kilometrech. V případě potřeby zastavte dříve.

Snažte se dodržovat spánkový režim. Obzvláště před delší jízdou si dopřejte spánek v délce nejméně 6 hodin. Přizpůsobte tomu předcházející den. Uberte v práci a večer před cestou odpočívejte.

Necestujte sami.  Ideální je, pokud se při několikahodinové jízdě střídá více řidičů, kteří si tak mohou průběžně odpočinout. Pokud střídajícího řidiče nemáte, domluvte se se spolucestujícími, aby si s vámi povídali a bavili vás. Pokud si všimnou, že začínáte být unavení, nastal čas na pauzu. Cestujete-li sami, poslouchejte rádio a hudbu. Zapomeňte ale na monotónní a relaxační hudbu. Spousta řidič doporučuje poslouchat knihy, které udržují jejich pozornost. Neměly by ale být zase moc napínavé, abyste nezapomněli řídit.

V případě únavy zastavte. Vždy, když za volantem začnete pociťovat únavu, co nejdříve zastavte na vhodném místě. Napijte se, dejte si vodu, případně kávu. Protáhněte se na čerstvém vzduchu, klidně si udělejte pár dřepů nebo se rychle projděte, abyste rozproudili krev v těle. Jste-li hodně ospalí, klidně si na 20 minut zdřímněte, a poté se protáhněte.

Dodržujte pitný režim. V autě mějte vždy něco k pití. Ideální je čistá voda, jako doplněk se hodí káva případně povzbuzující nápoj. S těmi to ale nepřehánějte, obsahují velké množství cukru. Na delší cesty se hodí i výživná svačina.

Jak se vám tento článek líbil?

Sdílet článek

Související články

  • policejni-kontrola-dva
    17. června 2023|Monika Šaríková
    Co je bodový systém a jak funguje?

    Poruší-li řidič pravidla silničního provozu a dopustí se tak přestupku, hrozí mu trest. Způsob trestu se odvíjí od závažnosti prohřešku, případně i jeho následků. Bodový systém představuje preventivní způsob, jak řidiče odnaučit porušování pravidel.

  • kladivko-modely-auticek-nehoda
    27. ledna 2023|Jana Březinová
    Auto bez povinného ručení. Jaké jsou sankce?

    Podle statistik České kanceláře pojistitelů (ČKP) se na silnicích každoročně pohybuje 100 až 200 tisíc vozidel bez platného povinného ručení. Jaké sankce za nepojištění vozidla hrozí?

  • 28. prosince 2022|ePojisteni
    Bude Evropská unie tolerovat propadlé řidičáky a STK?

    Ministerstvo dopravy uvedlo, že platnost řidičských průkazů a STK končících v období mezi 1. únorem a 31. srpnem 2020 bude prodloužena o sedm měsíců. Řidiči, kterých se tato zpráva týká, mohou po tuto dobu jezdit s propadlými doklady. Toto nařízení by mělo údajně platit v rámci celé EU. Podle redakce iROZHLAS to však není tak úplně jednoznačné.

  • 31. srpna 2022|ePojisteni
    Havárie v zahraničí. Jak postupovat v různých státech Evropy

    Čas letních dovolených je doslova za rohem a s nimi se blíží i vyšší riziko dopravní nehody. K té přitom nemusí dojít pouze na českých silnicích, ale také v zahraničí. Řešení takové dopravní nehody bývá komplikovanější a mezi nejčastějšími důvody nesnází a problémy při řešení nehody bývá jazyková bariéra, neznalost místních zákonů a neznalost správného postupu řešení pojistné události.Čas letních dovolených je doslova za rohem a s nimi se blíží i vyšší riziko dopravní nehody. K té přitom nemusí dojít pouze na českých silnicích, ale také v zahraničí. Řešení takové dopravní nehody bývá komplikovanější a mezi nejčastějšími důvody nesnází a problémy při řešení nehody bývá jazyková bariéra, neznalost místních zákonů a neznalost správného postupu řešení pojistné události.

  • 31. srpna 2022|ePojisteni
    Počet nehod, od kterých ujedou viníci, roste

    Ujet z místa nehody je nezákonné. Nejhorší je však opustit místo vážné dopravní nehody a neposkytnout nebo nezavolat první pomoc poškozeným osobám. Ti mohou kvůli neposkytnuté včasné pomoci i zemřít. Bohužel se nejedná o výjimečné chování. Podle statistik ujede viník v průměru od každé 6 nehody.

  • praskle-celni-sklo
    Zdražení cen povinného ručení pokračuje. Můžou za něj dražší díly i energie

    Na řidiče se řítí další zdražování. Podle prognóz analytiků i zástupců pojišťoven ho pocítí mnohem důrazněji než v předchozích měsících. Důvodem je nejen rostoucí cena práce a materiálu v servisech, ale také vyšší škoda v případě nehody, která se musí zákonitě promítnout do cen povinného i havarijního pojištění.

  • dalnice-aktualita
    15. srpna 2022|Marek Drahorád
    Cena dálničních známek u nás a v cizině

    Většina evropských zemí má stejně jako Česko zpoplatněno užívání dálnic a dalších vybraných úseků. Některé země využívají systém dálničních známek, jiné vybírají dálniční poplatky (mýto) při každém průjezdu. Existuje ale také několik zemí, které dálnice vůbec nezpoplatňují.

  • 11. července 2022|ePojisteni
    BESIP trvá na nulové toleranci. Alkohol za volant prostě nepatří

    Roky se diskutuje o uvolnění nulové tolerance alkoholu u řidičů podobně, jako je tomu ve vybraných evropských státech. SO BESIP jde tvrdě proti a na pomoc si bere nepříznivé policejní statistiky. Ty potvrzují, že počty smrtelných nehod zaviněných pod vlivem alkoholu rostou.

  • zena-oprena-o-nabijici-se-elektromobil
    15. června 2022|Marek Drahorád
    Konec spalovacích motorů. Kdy si budeme muset pořídit elektromobil?

    Mohou elektromobily nahradit auta se spalovacími motory? Přijdeme o možnost vlastnit auto, pokud si vůz s elektrickým pohonem nebudeme moci dovolit? Přečtěte si, co se v blízké budoucnosti chystá.

  • pojistna-smlouva-pojistovacka-klientka
    02. června 2022|ePojisteni
    Nový občanský zákoník a pojištění

    Od 1. ledna letošního roku je platný nový občanský zákoník, který do mnoha oblastí běžného lidského života přinesl významné změny. V oblasti pojištění se nejedná o revoluční změny. Změny se týkají především pojmů a podmínek, které leckdy bývají poměrně složité. Proto si je připomeneme.