epojisteni logo
ridicI

Máte přezuto? Pokud ne, hrozí vám pokuta i méně peněz od pojišťovny

17. 12. 2017
|
Délka čtení: 8 min.

Máte přezuto? Pokud ne, hrozí vám pokuta i méně peněz od pojišťovny

Od prvního listopadového dne začala platit povinnost používání zimních pneumatik. Přesto mnozí řidiči i přes nízké teploty a zhoršené povětrnostní podmínky nadále používají letní pneumatiky, které v těchto podmínkách nefungují zdaleka tak dobře. Kromě toho, že mohou dostat pokutu, jim hrozí i nižší pojistné plnění v případě nehody.

Toto nařízení najdeme v zákoně č. 361/200 Sb., kde se v §40a píše: “Řidiči mají povinnost použít zimní pneumatiky v období od 1. listopadu do 31. března, pokud se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza.“

To znamená, že se jedná víceméně o doporučení. Pokud by po celou zimu nenasněžilo, ani se na vozovkách neobjevila námraza či led, řidiči mohou letní pneumatiky používat bez obav. Pokud však s autem na letních pneumatikách vyrazí na silnice, vystavují se riziku udělení finanční pokuty ve výši až 2 500 Kč při náhodné kontrole policejní hlídkou. To však není vše.

Zavinili jste nehodu? Pojišťovna může odmítnout vyplatit pojistné plnění

Používáním letních pneumatik v zimě se řidič vystavuje také riziku, že mu v případě pojistné událost pojišťovna vyplatí nižší pojistné plnění nebo jej dokonce nevyplatí vůbec. V případě zaviněné nehody, po něm může dokonce chtít zpět pojistné plnění vyplacené poškozenému  či poškozeným. Naštěstí to není tak jednoznačné.

Náš tip

Aby pojišťovna mohla plnění snížit nebo odmítnout musí nejprve prokázat příčinnou souvislost mezi letními pneumatikami, vznikem nehody a rozsahem škody. Pokud ji pojišťovna prokáže, má řidič zásadní problém.


„Pojistitel má možnost v havarijním pojištění přiměřeně snížit pojistné plnění, pokud užití letních, ale i sjetých zimních pneu mělo podstatný vliv na vznik pojistné události nebo na zvětšení rozsahu plnění. Například když řidič nedobrzdil, kola ztratila přilnavost a vozidlo šlo do smyku či opustilo vozovku. V případě  povinného ručení   pojišťovna plně odškodní poškozeného, ale analogicky přiměřeně vlivu letních pneumatik na vznik a rozsah škody může uplatňovat právo regresu vůči viníkovi nehody,“ vysvětluje Renata Čapková, mluvčí ČPP.

Zimní pneumatiky lépe “sedí”

Řidiči si mnohdy neuvědomují, že zimní pneumatiky nemají lepší jízdní vlastnosti pouze na sněhu a ledu, ale také na mokré vozovce a při nízkých teplotách. Na letních pneumatikách například nikdy nezabrzdíte tak rychle a dobře jako na zimních pneu.

„Letní gumy nepříznivě prodlužují brzdnou dráhu vozidla v zimních podmínkách. Je-li k nehodě v úseku s předepsanou zimní výbavou přivolána policie, posoudí, zda by k nehodě došlo i v případě, kdyby řidič brzdil na zimních pneu, nebo naopak zda by se tak dalo kolizi zabránit zkrácením brzdné dráhy, popřípadě by vznikla jen menší škoda, protože by se správným brzděním oslabila síla nárazu,“ říká Eva Svobodová, mluvčí pojišťovny Uniqa.

Používáte-li vozidlo po celý rok, vždy dbejte na to, abyste včas přezuli na zimní pneumatiky. Děláte to nejen pro sebe, ale i pro větší bezpečnost celého silničního provozu.

Havarijní pojištění doporučujeme i pro starší vozy

Kvůli růstu cen oprav, náhradních dílů i lidské práce se v dnešní době vyplatí sjednat havarijní pojištění i pro starší vozy. Buďte připraveni na všechny možné nástrahy na silnici. Rádi vám pomůžeme s výběrem i sjednáním nejlepší nabídky pro váš ojetý vůz.

Monika ŠaríkováVíce článků autora

Jak se vám tento článek líbil?

Sdílet článek

Související články

  • policejni-kontrola-dva
    17. června 2023|Monika Šaríková
    Co je bodový systém a jak funguje?

    Poruší-li řidič pravidla silničního provozu a dopustí se tak přestupku, hrozí mu trest. Způsob trestu se odvíjí od závažnosti prohřešku, případně i jeho následků. Bodový systém představuje preventivní způsob, jak řidiče odnaučit porušování pravidel.

  • kladivko-modely-auticek-nehoda
    27. ledna 2023|Jana Březinová
    Auto bez povinného ručení. Jaké jsou sankce?

    Podle statistik České kanceláře pojistitelů (ČKP) se na silnicích každoročně pohybuje 100 až 200 tisíc vozidel bez platného povinného ručení. Jaké sankce za nepojištění vozidla hrozí?

  • 28. prosince 2022|ePojisteni
    Bude Evropská unie tolerovat propadlé řidičáky a STK?

    Ministerstvo dopravy uvedlo, že platnost řidičských průkazů a STK končících v období mezi 1. únorem a 31. srpnem 2020 bude prodloužena o sedm měsíců. Řidiči, kterých se tato zpráva týká, mohou po tuto dobu jezdit s propadlými doklady. Toto nařízení by mělo údajně platit v rámci celé EU. Podle redakce iROZHLAS to však není tak úplně jednoznačné.

  • 31. srpna 2022|ePojisteni
    Havárie v zahraničí. Jak postupovat v různých státech Evropy

    Čas letních dovolených je doslova za rohem a s nimi se blíží i vyšší riziko dopravní nehody. K té přitom nemusí dojít pouze na českých silnicích, ale také v zahraničí. Řešení takové dopravní nehody bývá komplikovanější a mezi nejčastějšími důvody nesnází a problémy při řešení nehody bývá jazyková bariéra, neznalost místních zákonů a neznalost správného postupu řešení pojistné události.Čas letních dovolených je doslova za rohem a s nimi se blíží i vyšší riziko dopravní nehody. K té přitom nemusí dojít pouze na českých silnicích, ale také v zahraničí. Řešení takové dopravní nehody bývá komplikovanější a mezi nejčastějšími důvody nesnází a problémy při řešení nehody bývá jazyková bariéra, neznalost místních zákonů a neznalost správného postupu řešení pojistné události.

  • 31. srpna 2022|ePojisteni
    Počet nehod, od kterých ujedou viníci, roste

    Ujet z místa nehody je nezákonné. Nejhorší je však opustit místo vážné dopravní nehody a neposkytnout nebo nezavolat první pomoc poškozeným osobám. Ti mohou kvůli neposkytnuté včasné pomoci i zemřít. Bohužel se nejedná o výjimečné chování. Podle statistik ujede viník v průměru od každé 6 nehody.

  • praskle-celni-sklo
    Zdražení cen povinného ručení pokračuje. Můžou za něj dražší díly i energie

    Na řidiče se řítí další zdražování. Podle prognóz analytiků i zástupců pojišťoven ho pocítí mnohem důrazněji než v předchozích měsících. Důvodem je nejen rostoucí cena práce a materiálu v servisech, ale také vyšší škoda v případě nehody, která se musí zákonitě promítnout do cen povinného i havarijního pojištění.

  • dalnice-aktualita
    15. srpna 2022|Marek Drahorád
    Cena dálničních známek u nás a v cizině

    Většina evropských zemí má stejně jako Česko zpoplatněno užívání dálnic a dalších vybraných úseků. Některé země využívají systém dálničních známek, jiné vybírají dálniční poplatky (mýto) při každém průjezdu. Existuje ale také několik zemí, které dálnice vůbec nezpoplatňují.

  • 11. července 2022|ePojisteni
    BESIP trvá na nulové toleranci. Alkohol za volant prostě nepatří

    Roky se diskutuje o uvolnění nulové tolerance alkoholu u řidičů podobně, jako je tomu ve vybraných evropských státech. SO BESIP jde tvrdě proti a na pomoc si bere nepříznivé policejní statistiky. Ty potvrzují, že počty smrtelných nehod zaviněných pod vlivem alkoholu rostou.

  • zena-oprena-o-nabijici-se-elektromobil
    15. června 2022|Marek Drahorád
    Konec spalovacích motorů. Kdy si budeme muset pořídit elektromobil?

    Mohou elektromobily nahradit auta se spalovacími motory? Přijdeme o možnost vlastnit auto, pokud si vůz s elektrickým pohonem nebudeme moci dovolit? Přečtěte si, co se v blízké budoucnosti chystá.

  • autobazar
    18. února 2022|Marek Drahorád
    Na co nezapomenout, když si koupíte ojeté auto

    Koupě ojetého vozidla přináší řadu výhod, z nichž nejdůležitější je finanční úspora. I za rok starý vůz totiž zaplatíte výrazně nižší částku než za nové vozidlo. Při koupi ojetého vozidla je důležitý zejména pečlivý výběr nejlépe za dohledu odborníka, díky kterému se vyvarujete koupi ojetého vozidla se spoustu úmyslně skrytých vad. Pokud už jste si v bazaru ojetý vůz vyhlédli, máme pro vás pár užitečných tipů.