epojisteni logo
technik-technicka-kontrola

Vozidlo s prošlou STK. Zaplatí škodu pojišťovna nebo majitel?

14. 1. 2022
|
Délka čtení: 8 min.

Všechna vozidla, která se pohybují na českých silnicích, musí mít platnou technickou kontrolu. Pokud s autem bez STK vyrazíte na veřejnou komunikaci, hrozí vám postih a riskujete, že budete muset zaplatit škodu vzniklou při nehodě. A to i se správně sjednaným povinným ručením, které spolu s STK patří mezi základní povinnosti pojící se s provozem vozidla.

Může auto bez STK na silnici?

Technickou kontrolu byste vždy měli řešit před koncem její platnosti. Jestliže vám propadne, na silnici raději nevyjíždějte a k technické kontrole nechte auto odvézt odtahovou službou. Pokud jste si stoprocentně jistí bezvadným technickým stavem svého auta, hrozí vám za jízdu bez STK teoreticky pouze malá pokuta, ale spoléhat na to nemůžete. Propadlá technická se totiž může pojit s dalšími komplikacemi, které by vás mohly mrzet.

Dejte stop zdražování povinného ručení

Přišlo vám oznámení od pojišťovny o zdražení vašeho povinného ručení? Žádné obavy, na novou cenu nemusíte kývnout. Smlouvu můžete jednoduše do 6 týdnů vypovědět a přejít k jiné pojišťovně. S výběrem i sjednáním vám rádi pomůžeme. Vše jednoduše z pohodlí domova.

Propadlá technická - pokuta

Pokud si policisté při dopravní kontrole všimnou propadlé STK, mohou situaci řešit několika způsoby. Jestliže je váš vůz v dobrém technickém stavu, hrozí vám pokuta až 2 000 Kč na místě (případně až 2 500 Kč ve správním řízení). Hodně záleží na individuálním posouzení policisty, který může přihlédnout k tomu, jak dlouho je vaše STK propadlá a v jakém stavu je váš vůz. Často tak můžete vyváznout i s pokutou ve výši několika set korun.

Jiný scénář ovšem nastává, pokud je vaše auto v žalostném stavu a jeho provozováním ohrožujete sebe i ostatní účastníky provozu. V tomto případě jde o závažný přestupek a pokuta je výrazně vyšší. Aktuálně jde o postih ve výši 5 000 Kč - 10 000 Kč, který nelze řešit na místě, ale  pouze ve správním řízení. Za jízdu s takovým vozem vám přibude 5 trestných bodů na vaše bodové konto a hrozí vám dokonce zákaz řízení na 6 - 12 měsíců. S autem po silniční kontrole navíc nebudete moci pokračovat v jízdě a budete ho muset nechat odtáhnout.

STK - kontrola auta

Náš tip

Myslete také na přívěsy, vleky a vozíky.

Technickou prohlídkou musí procházet stejně jako auta, motorky, nákladní automobily, autobusy nebo traktory.

Jak často je třeba STK řešit?

Technickou kontrolou musí osobní auta procházet  každé dva roky. Jedinou výjimkou jsou nové vozy, které na první prohlídku jezdí až po čtyřech letech provozu. U jiných typů vozidel se platnost STK různí.

Druh vozidlaPlatnost STK

Nákladní automobily nad 3,5 tuny

1 rok

Přívěsy nad 3,5 tuny a návěsy

1 rok

Vozidla taxislužeb, ambulance, hasičů a policie

1 rok

Autobusy

1 rok

Nákladní automobily nad 3,5 tuny

1 rok

Osobní automobily

2 rok

Nákladní automobily do 3,5 tuny

2 rok

Brzděné přívěsy do 3,5 tuny

2 rok

Motorky

4 rok

Nebrzděné přívěsy do 750 kg

4 rok

Traktory

4 rok

Přívěsy a návěsy k traktorům

4 rok

Prošlá technická a pojištění

Pokud vozidlo bez technické kontroly zaviní nehodu, má pojišťovna  právo odmítnout uhradit škodu  z důvodu porušení smluvních podmínek. Způsobenou škodu poté musí uhradit majitel vozidla. Většina pojišťoven v tomto směru není přísná a propadlá STK není důvodem k neproplacení škody. Auto ale technicky musí být v pořádku, protože se k jeho stavu ve všech případech přihlíží. 

Několik příkladů z praxe:

  • Pojišťovny ČSOB, Kooperativa či Generali škodu uhradí, pokud vozidlo bylo v dobrém technickém stavu a nehoda nebyla způsobena jeho nevyhovujícím technickým stavem. Neplatnou STK jako takovou ale řeší a škodu neproplatí automaticky.

  • Mezi tolerantnější společnosti patří pojišťovna Allianz. Ta platnost technické kontroly primárně neřeší. Pokud by ale vozidlo neodpovídalo požadavkům bezpečnosti provozu, uhrazení škody může zamítnout.

Pokud nehodu nezaviníte, bude vám v případě totální škody vyplacena nižší částka. Vozidlo bez platné STK má totiž nižší tabulkovou hodnotu. Jinak by se vás propadlá STK neměla dotknout.


Dejte stop zdražování povinného ručení

Přišlo vám oznámení od pojišťovny o zdražení vašeho povinného ručení? Žádné obavy, na novou cenu nemusíte kývnout. Smlouvu můžete jednoduše do 6 týdnů vypovědět a přejít k jiné pojišťovně. S výběrem i sjednáním vám rádi pomůžeme. Vše jednoduše z pohodlí domova.

Jak se vám tento článek líbil?

Sdílet článek

Související články

  • policejni-kontrola-dva
    17. června 2023|Monika Šaríková
    Co je bodový systém a jak funguje?

    Poruší-li řidič pravidla silničního provozu a dopustí se tak přestupku, hrozí mu trest. Způsob trestu se odvíjí od závažnosti prohřešku, případně i jeho následků. Bodový systém představuje preventivní způsob, jak řidiče odnaučit porušování pravidel.

  • kladivko-modely-auticek-nehoda
    27. ledna 2023|Jana Březinová
    Auto bez povinného ručení. Jaké jsou sankce?

    Podle statistik České kanceláře pojistitelů (ČKP) se na silnicích každoročně pohybuje 100 až 200 tisíc vozidel bez platného povinného ručení. Jaké sankce za nepojištění vozidla hrozí?

  • 28. prosince 2022|ePojisteni
    Bude Evropská unie tolerovat propadlé řidičáky a STK?

    Ministerstvo dopravy uvedlo, že platnost řidičských průkazů a STK končících v období mezi 1. únorem a 31. srpnem 2020 bude prodloužena o sedm měsíců. Řidiči, kterých se tato zpráva týká, mohou po tuto dobu jezdit s propadlými doklady. Toto nařízení by mělo údajně platit v rámci celé EU. Podle redakce iROZHLAS to však není tak úplně jednoznačné.

  • 31. srpna 2022|ePojisteni
    Havárie v zahraničí. Jak postupovat v různých státech Evropy

    Čas letních dovolených je doslova za rohem a s nimi se blíží i vyšší riziko dopravní nehody. K té přitom nemusí dojít pouze na českých silnicích, ale také v zahraničí. Řešení takové dopravní nehody bývá komplikovanější a mezi nejčastějšími důvody nesnází a problémy při řešení nehody bývá jazyková bariéra, neznalost místních zákonů a neznalost správného postupu řešení pojistné události.Čas letních dovolených je doslova za rohem a s nimi se blíží i vyšší riziko dopravní nehody. K té přitom nemusí dojít pouze na českých silnicích, ale také v zahraničí. Řešení takové dopravní nehody bývá komplikovanější a mezi nejčastějšími důvody nesnází a problémy při řešení nehody bývá jazyková bariéra, neznalost místních zákonů a neznalost správného postupu řešení pojistné události.

  • 31. srpna 2022|ePojisteni
    Počet nehod, od kterých ujedou viníci, roste

    Ujet z místa nehody je nezákonné. Nejhorší je však opustit místo vážné dopravní nehody a neposkytnout nebo nezavolat první pomoc poškozeným osobám. Ti mohou kvůli neposkytnuté včasné pomoci i zemřít. Bohužel se nejedná o výjimečné chování. Podle statistik ujede viník v průměru od každé 6 nehody.

  • praskle-celni-sklo
    Zdražení cen povinného ručení pokračuje. Můžou za něj dražší díly i energie

    Na řidiče se řítí další zdražování. Podle prognóz analytiků i zástupců pojišťoven ho pocítí mnohem důrazněji než v předchozích měsících. Důvodem je nejen rostoucí cena práce a materiálu v servisech, ale také vyšší škoda v případě nehody, která se musí zákonitě promítnout do cen povinného i havarijního pojištění.

  • dalnice-aktualita
    15. srpna 2022|Marek Drahorád
    Cena dálničních známek u nás a v cizině

    Většina evropských zemí má stejně jako Česko zpoplatněno užívání dálnic a dalších vybraných úseků. Některé země využívají systém dálničních známek, jiné vybírají dálniční poplatky (mýto) při každém průjezdu. Existuje ale také několik zemí, které dálnice vůbec nezpoplatňují.

  • 11. července 2022|ePojisteni
    BESIP trvá na nulové toleranci. Alkohol za volant prostě nepatří

    Roky se diskutuje o uvolnění nulové tolerance alkoholu u řidičů podobně, jako je tomu ve vybraných evropských státech. SO BESIP jde tvrdě proti a na pomoc si bere nepříznivé policejní statistiky. Ty potvrzují, že počty smrtelných nehod zaviněných pod vlivem alkoholu rostou.

  • zena-oprena-o-nabijici-se-elektromobil
    15. června 2022|Marek Drahorád
    Konec spalovacích motorů. Kdy si budeme muset pořídit elektromobil?

    Mohou elektromobily nahradit auta se spalovacími motory? Přijdeme o možnost vlastnit auto, pokud si vůz s elektrickým pohonem nebudeme moci dovolit? Přečtěte si, co se v blízké budoucnosti chystá.

  • autobazar
    18. února 2022|Marek Drahorád
    Na co nezapomenout, když si koupíte ojeté auto

    Koupě ojetého vozidla přináší řadu výhod, z nichž nejdůležitější je finanční úspora. I za rok starý vůz totiž zaplatíte výrazně nižší částku než za nové vozidlo. Při koupi ojetého vozidla je důležitý zejména pečlivý výběr nejlépe za dohledu odborníka, díky kterému se vyvarujete koupi ojetého vozidla se spoustu úmyslně skrytých vad. Pokud už jste si v bazaru ojetý vůz vyhlédli, máme pro vás pár užitečných tipů.