epojisteni logo
autonehoda-rozcileny-muz-ukazuje-ulomeny-kus-auta-zene

Povinné ručení a viník neznámý aneb kdo zaplatí škodu?

4. 7. 2017
|
Délka čtení: 8 min.

Povinné ručení a viník neznámý aneb kdo zaplatí škodu?

Povinné ručení je velmi užitečné pojištění vzhledem k vysokému množství nehod, ke kterým denně dochází. Díky povinnému ručení je poškozený viníkem (resp. jeho pojišťovnou) odškodněný rychle a především v odpovídající výši. Kdo však zaplatí škodu, u které není viník znám?

Vyřešení pojistné události, u níž jsou od počátku známy obě strany - poškozený a viník, je velmi snadné. Škodu, kterou viník způsobil poškozenému na jeho majetku či zdraví, zaplatí pojišťovna, u níž má uzavřené povinné ručení. Jakým způsobem se však řeší situace, ve kterých není viník pojištěný, není definovaný, není znám nebo se vůbec nejedná o osobu?

Viník nemá sjednané povinné ručení

V České republice je registrováno přes 8,5 milionů vozidel, přičemž povinné ručení má uzavřeno 7 732 577 (údaj k 1.7.2017, www.ckp.cz). Podle odhadů České kanceláře pojistitelů se na českých silnicích pohybuje zhruba 130 tisíc vozidel bez platného pojištění. Pokud majitel nepojištěného vozidla způsobí škodu, poškozenému škodu uhradí Česká kancelář pojistitelů z Garančního škodu. Vyplacenou částku ČKP následně vymáhá po viníkovi.

Viníkem není osoba, ale zvíře nebo poškozená vozovka

Povinné ručení kryje škody, které vlastník (příp. řidič) provozem motorového vozidla způsobí na majetku či zdraví jiné osoby. Pokud si motorista způsobí škody vlastní vinou, povinné ručení se na tyto škody nevztahuje. Pro tyto případy se hodí mít havarijní pojištění. Co když ale viníkem není ani sám motorista, ani nikdo další?

Ke škodě na vozidle může dojít například následkem srážky se zvěří nebo jízdou po poškozené vozovce (např. díra uprostřed silnice). V případě srážky se zvěří škodu hradí motorista, pokud nemá sjednané havarijní pojištění nebo připojištění k povinnému ručení. V druhém případě může úhradu škody požadovat po správci komunikaci. Zde však musí prokázat nejen příčinu škody, ale i to, že na závadu nebyl upozornění (např. dopravní značení).

Ušetřete na autopojištění až 50 %

Naši zákazníci s námi ušetří až 50 % za povinné ručení. Buďte mezi nimi i vy. Zelenou kartu obdržíte do pár minut na e-mail.

Viník zmizel

Bohužel jsou známy také případy, kdy viník z místa dopravní nehody ujel, skrývá se a odmítá se nahlásit. Takové případy šetří policie. Pokud jej však nenajde, poškozený nemá po kom požadovat úhradu vzniklé škody. V případě, že výše škody přesáhla 10 tisíc korun a došlo ke zranění, může se poškozený obrátit na Českou kancelář pojistitelů.

Viník nebyl jednoznačně definován

U některých dopravních nehod nelze jednoznačně určit viníka nehody. V takových případech je rozhodující rozhodnutí likvidátora pojišťovny, který událost řeší. Mezi klíčové informace patří fotodokumentace, popis pojistné události, vyjádření všech svědků nehody a samozřejmě i policejní protokol. O vyplacení pojistného plnění musí pojišťovna rozhodnout do tří měsíců. V případě, že poškozený s vyjádřením pojišťovny nesouhlasí, má právo žádat přezkoumání případu u soudu.

Dejte stop zdražování povinného ručení

Přišlo vám oznámení od pojišťovny o zdražení vašeho povinného ručení? Žádné obavy, na novou cenu nemusíte kývnout. Smlouvu můžete jednoduše do 6 týdnů vypovědět a přejít k jiné pojišťovně. S výběrem i sjednáním vám rádi pomůžeme. Vše jednoduše z pohodlí domova.

Veronika ČermákováVíce článků autora

Jak se vám tento článek líbil?

Sdílet článek

Související články

  • policejni-kontrola-dva
    17. června 2023|Monika Šaríková
    Co je bodový systém a jak funguje?

    Poruší-li řidič pravidla silničního provozu a dopustí se tak přestupku, hrozí mu trest. Způsob trestu se odvíjí od závažnosti prohřešku, případně i jeho následků. Bodový systém představuje preventivní způsob, jak řidiče odnaučit porušování pravidel.

  • kladivko-modely-auticek-nehoda
    27. ledna 2023|Jana Březinová
    Auto bez povinného ručení. Jaké jsou sankce?

    Podle statistik České kanceláře pojistitelů (ČKP) se na silnicích každoročně pohybuje 100 až 200 tisíc vozidel bez platného povinného ručení. Jaké sankce za nepojištění vozidla hrozí?

  • 28. prosince 2022|ePojisteni
    Bude Evropská unie tolerovat propadlé řidičáky a STK?

    Ministerstvo dopravy uvedlo, že platnost řidičských průkazů a STK končících v období mezi 1. únorem a 31. srpnem 2020 bude prodloužena o sedm měsíců. Řidiči, kterých se tato zpráva týká, mohou po tuto dobu jezdit s propadlými doklady. Toto nařízení by mělo údajně platit v rámci celé EU. Podle redakce iROZHLAS to však není tak úplně jednoznačné.

  • 31. srpna 2022|ePojisteni
    Havárie v zahraničí. Jak postupovat v různých státech Evropy

    Čas letních dovolených je doslova za rohem a s nimi se blíží i vyšší riziko dopravní nehody. K té přitom nemusí dojít pouze na českých silnicích, ale také v zahraničí. Řešení takové dopravní nehody bývá komplikovanější a mezi nejčastějšími důvody nesnází a problémy při řešení nehody bývá jazyková bariéra, neznalost místních zákonů a neznalost správného postupu řešení pojistné události.Čas letních dovolených je doslova za rohem a s nimi se blíží i vyšší riziko dopravní nehody. K té přitom nemusí dojít pouze na českých silnicích, ale také v zahraničí. Řešení takové dopravní nehody bývá komplikovanější a mezi nejčastějšími důvody nesnází a problémy při řešení nehody bývá jazyková bariéra, neznalost místních zákonů a neznalost správného postupu řešení pojistné události.

  • 31. srpna 2022|ePojisteni
    Počet nehod, od kterých ujedou viníci, roste

    Ujet z místa nehody je nezákonné. Nejhorší je však opustit místo vážné dopravní nehody a neposkytnout nebo nezavolat první pomoc poškozeným osobám. Ti mohou kvůli neposkytnuté včasné pomoci i zemřít. Bohužel se nejedná o výjimečné chování. Podle statistik ujede viník v průměru od každé 6 nehody.

  • praskle-celni-sklo
    Zdražení cen povinného ručení pokračuje. Můžou za něj dražší díly i energie

    Na řidiče se řítí další zdražování. Podle prognóz analytiků i zástupců pojišťoven ho pocítí mnohem důrazněji než v předchozích měsících. Důvodem je nejen rostoucí cena práce a materiálu v servisech, ale také vyšší škoda v případě nehody, která se musí zákonitě promítnout do cen povinného i havarijního pojištění.

  • dalnice-aktualita
    15. srpna 2022|Marek Drahorád
    Cena dálničních známek u nás a v cizině

    Většina evropských zemí má stejně jako Česko zpoplatněno užívání dálnic a dalších vybraných úseků. Některé země využívají systém dálničních známek, jiné vybírají dálniční poplatky (mýto) při každém průjezdu. Existuje ale také několik zemí, které dálnice vůbec nezpoplatňují.

  • 11. července 2022|ePojisteni
    BESIP trvá na nulové toleranci. Alkohol za volant prostě nepatří

    Roky se diskutuje o uvolnění nulové tolerance alkoholu u řidičů podobně, jako je tomu ve vybraných evropských státech. SO BESIP jde tvrdě proti a na pomoc si bere nepříznivé policejní statistiky. Ty potvrzují, že počty smrtelných nehod zaviněných pod vlivem alkoholu rostou.

  • zena-oprena-o-nabijici-se-elektromobil
    15. června 2022|Marek Drahorád
    Konec spalovacích motorů. Kdy si budeme muset pořídit elektromobil?

    Mohou elektromobily nahradit auta se spalovacími motory? Přijdeme o možnost vlastnit auto, pokud si vůz s elektrickým pohonem nebudeme moci dovolit? Přečtěte si, co se v blízké budoucnosti chystá.

  • autobazar
    18. února 2022|Marek Drahorád
    Na co nezapomenout, když si koupíte ojeté auto

    Koupě ojetého vozidla přináší řadu výhod, z nichž nejdůležitější je finanční úspora. I za rok starý vůz totiž zaplatíte výrazně nižší částku než za nové vozidlo. Při koupi ojetého vozidla je důležitý zejména pečlivý výběr nejlépe za dohledu odborníka, díky kterému se vyvarujete koupi ojetého vozidla se spoustu úmyslně skrytých vad. Pokud už jste si v bazaru ojetý vůz vyhlédli, máme pro vás pár užitečných tipů.