epojisteni logo
bmw-auto

Povinné ručení pro elektromobily: Jak se liší od pojištění aut s klasickým pohonem?

13. 2. 2021
|
Délka čtení: 8 min.

Při koupi auta hrají stále větší roli nové parametry - možnost úspory i ohled na životní prostředí. To jsou dva hlavní důvody, proč zájem o elektromobily každým rokem vzrůstá. Provoz elektromobilu totiž vychází o dost levněji. A jak je to tedy s cenou  povinného ručení  pro elektromobily? 

Zájem o koupi elektromobilů roste na celém světě 

Počet provozovaných elektromobilů v roce 2020 vzrostl téměř dvojnásobně, zatímco prodeje aut jezdících na benzín, naftu, LPG či CNG počty dokonce mírně klesly. Na celém světě už jezdí více než 7 milionů elektromobilů. Ve prospěch vozidel na elektrický či kombinovaný hybridní pohon hovoří zejména úsporný a ekologický provoz, který je více ohleduplný vůči životnímu prostředí. 

Počty prodaných elektromobilů narůstají společně s vývojem technologie, jejichž úkolem je zvýšení rychlosti nabíjení a prodlužování dojezdové vzdálenosti na jedno nabití. Na vyšším prodeji elektromobilů má zásadní podíl také nabídka zajímavých dotací od EU určených pro firmy v rámci Operačního programu podnikání a inovace pro konkurenceschopnost. 

Elektromobily lákají především na levnější provoz 

Elektromobily mají také celou řadu dalších výhod, alespoň nyní v jejich začátcích. Majitelé například nemusí platit silniční daň, poplatky za parkování v zónách a dokonce nemusí platit ani poplatek za dálniční známku. Majitel elektromobilů si však musí požádat o registrační značku EL nebo vůz nahlásit na Státním fondu dopravní infrastruktury. 

Registrační značka EL je určena pouze pro elektromobily, vodíková auta a hybridy, jejichž hodnota emisí CO2 nepřesahuje 50 g/km. Vydání SPZ probíhá na základě žádosti majitele a je zdarma. V Praze pak stačí takovou SPZ nahlásit, uhradit poplatek ve výši 100 Kč a po celý rok nemusí majitel řešit parkování v zónách.

Jak pojišťovny stanoví cenu pojištění pro elektromobily? 

Dosud bylo povinné ručení pro elektromobily  levnější a to jednoduše proto, že pojišťovny neměly vytvořené kategorie určené právě pro elektromobily. To se pomalu mění. Do sazeb elektromobilů se začínají promítat nové parametry, které s provozem elektromobilů postupně vyvstávají. 

Při stanovení  pojistného se pojišťovny drží tradičních vstupních parametrů, mezi které patří výkon (v tomto případě výkon elektromotoru), hmotnost, značka, cena, rok výroby, počet najetých kilometrů automobilu, ale také trvalé bydliště a věk klienta či jeho historie pojistných událostí.  


Ušetřete na autopojištění až 50 %

Naši zákazníci s námi ušetří až 50 % za povinné ručení. Buďte mezi nimi i vy. Zelenou kartu obdržíte do pár minut na e-mail.



"Rozhodujícím ekvivalentem při stanovení ceny pojistného je výkon elektromotoru s vazbou na celkovou hmotnost vozidla," vysvětluje Renata Čapková tisková mluvčí České podnikatelské pojišťovny.  

Elektromobil - dobíjecí stanice

Je provoz elektromobilu rizikovější? 

Další problém představují odlišná rizika spojená s provozem elektromobilu. Zatím se řeší otázka vyšších škod kvůli složitějším technologiím, a tím pádem i vyšší náklady na opravy. V potaz berou také tichý provoz, který může představovat zvýšené riziko pro chodce. Pojišťovnám zatím chybí dostatečné množství dat, aby odhadovaná rizika mohli analyzovat. Pojistných události způsobených elektromobily je dosud velmi málo.  

"Někteří výrobci uvádějí nutnost kompletní výměny baterie při jejím sebemenším poškození nebo v případě jakéhokoliv poškození hlavního kabelového svazku. U totálních škod se setkáváme s problematickým stanovováním obvyklé ceny vozidla před pojistnou událostí, která je významně ovlivněna aktuální životností baterie," podotýká Jan Marek z pojišťovny Generali. 

Roli jistě sehrají i asistenční služby, které bylo třeba přizpůsobit potřebám elektromobilů a doplnit je o specifické asistenční služby  (např. odtah k nabíjecí stanici nebo nastartování při vybitém akumulátoru), nebo vyřešit otázku autorizovaných servisů, kterých v ČR není příliš mnoho. Například Tesla má pouze jeden v Praze. Ideálním doplněním povinného ručení je sjednat si havarijní pojištění, které chrání vaše vozidlo.

Kdy se ceny povinného ručení pro elektromobily ustálí? 

Ustálení cenové hladiny povinného ručení pro elektromobily je otázkou několika příštích let. Na tom, zda si majitelé elektromobilů za  povinné ručení  připlatí nebo naopak ušetří, budou mít vliv čísla vycházející z pojistných událostí, které poukáží na vyšší nebo nižší rizikovost elektromobilů. To vše teprve ukáže čas. 

 

Podle odborníků je možné do budoucna očekávat rozdílné postupy při stanovování ceny povinného ručení elektromobilů. Zpočátku se budou odvíjet od průzkumu ceny oprav a náhradních dílů, později hlavně od zkušeností s likvidacemi pojistných událostí.



Srovnejte si ceny autopojištění a mějte přehled

Díky naší kalkulačce vám srovnáme nejlepší nabídky povinného ručení na trhu. Pojištění, které se vám bude zamlouvat nejvíce, vám naši specialisté pomůžou rovnou i sjednat. A to jednoduše na pár kliků.

Monika ŠaríkováVíce článků autora

Jak se vám tento článek líbil?

Sdílet článek

Související články

  • policejni-kontrola-dva
    17. června 2023|Monika Šaríková
    Co je bodový systém a jak funguje?

    Poruší-li řidič pravidla silničního provozu a dopustí se tak přestupku, hrozí mu trest. Způsob trestu se odvíjí od závažnosti prohřešku, případně i jeho následků. Bodový systém představuje preventivní způsob, jak řidiče odnaučit porušování pravidel.

  • kladivko-modely-auticek-nehoda
    27. ledna 2023|Jana Březinová
    Auto bez povinného ručení. Jaké jsou sankce?

    Podle statistik České kanceláře pojistitelů (ČKP) se na silnicích každoročně pohybuje 100 až 200 tisíc vozidel bez platného povinného ručení. Jaké sankce za nepojištění vozidla hrozí?

  • 28. prosince 2022|ePojisteni
    Bude Evropská unie tolerovat propadlé řidičáky a STK?

    Ministerstvo dopravy uvedlo, že platnost řidičských průkazů a STK končících v období mezi 1. únorem a 31. srpnem 2020 bude prodloužena o sedm měsíců. Řidiči, kterých se tato zpráva týká, mohou po tuto dobu jezdit s propadlými doklady. Toto nařízení by mělo údajně platit v rámci celé EU. Podle redakce iROZHLAS to však není tak úplně jednoznačné.

  • 31. srpna 2022|ePojisteni
    Havárie v zahraničí. Jak postupovat v různých státech Evropy

    Čas letních dovolených je doslova za rohem a s nimi se blíží i vyšší riziko dopravní nehody. K té přitom nemusí dojít pouze na českých silnicích, ale také v zahraničí. Řešení takové dopravní nehody bývá komplikovanější a mezi nejčastějšími důvody nesnází a problémy při řešení nehody bývá jazyková bariéra, neznalost místních zákonů a neznalost správného postupu řešení pojistné události.Čas letních dovolených je doslova za rohem a s nimi se blíží i vyšší riziko dopravní nehody. K té přitom nemusí dojít pouze na českých silnicích, ale také v zahraničí. Řešení takové dopravní nehody bývá komplikovanější a mezi nejčastějšími důvody nesnází a problémy při řešení nehody bývá jazyková bariéra, neznalost místních zákonů a neznalost správného postupu řešení pojistné události.

  • 31. srpna 2022|ePojisteni
    Počet nehod, od kterých ujedou viníci, roste

    Ujet z místa nehody je nezákonné. Nejhorší je však opustit místo vážné dopravní nehody a neposkytnout nebo nezavolat první pomoc poškozeným osobám. Ti mohou kvůli neposkytnuté včasné pomoci i zemřít. Bohužel se nejedná o výjimečné chování. Podle statistik ujede viník v průměru od každé 6 nehody.

  • praskle-celni-sklo
    Zdražení cen povinného ručení pokračuje. Můžou za něj dražší díly i energie

    Na řidiče se řítí další zdražování. Podle prognóz analytiků i zástupců pojišťoven ho pocítí mnohem důrazněji než v předchozích měsících. Důvodem je nejen rostoucí cena práce a materiálu v servisech, ale také vyšší škoda v případě nehody, která se musí zákonitě promítnout do cen povinného i havarijního pojištění.

  • dalnice-aktualita
    15. srpna 2022|Marek Drahorád
    Cena dálničních známek u nás a v cizině

    Většina evropských zemí má stejně jako Česko zpoplatněno užívání dálnic a dalších vybraných úseků. Některé země využívají systém dálničních známek, jiné vybírají dálniční poplatky (mýto) při každém průjezdu. Existuje ale také několik zemí, které dálnice vůbec nezpoplatňují.

  • 11. července 2022|ePojisteni
    BESIP trvá na nulové toleranci. Alkohol za volant prostě nepatří

    Roky se diskutuje o uvolnění nulové tolerance alkoholu u řidičů podobně, jako je tomu ve vybraných evropských státech. SO BESIP jde tvrdě proti a na pomoc si bere nepříznivé policejní statistiky. Ty potvrzují, že počty smrtelných nehod zaviněných pod vlivem alkoholu rostou.

  • zena-oprena-o-nabijici-se-elektromobil
    15. června 2022|Marek Drahorád
    Konec spalovacích motorů. Kdy si budeme muset pořídit elektromobil?

    Mohou elektromobily nahradit auta se spalovacími motory? Přijdeme o možnost vlastnit auto, pokud si vůz s elektrickým pohonem nebudeme moci dovolit? Přečtěte si, co se v blízké budoucnosti chystá.

  • autobazar
    18. února 2022|Marek Drahorád
    Na co nezapomenout, když si koupíte ojeté auto

    Koupě ojetého vozidla přináší řadu výhod, z nichž nejdůležitější je finanční úspora. I za rok starý vůz totiž zaplatíte výrazně nižší částku než za nové vozidlo. Při koupi ojetého vozidla je důležitý zejména pečlivý výběr nejlépe za dohledu odborníka, díky kterému se vyvarujete koupi ojetého vozidla se spoustu úmyslně skrytých vad. Pokud už jste si v bazaru ojetý vůz vyhlédli, máme pro vás pár užitečných tipů.