epojisteni logo

Nejrychlejší automobil na světě pokořil hranici 300 mil za hodinu

19. 8. 2019
|
Délka čtení: 8 min.

Nejrychlejším autem světa je od srpna loňského roku Bugatti Chiron. Jako první tento supersport pokořil hranici 300 mil/h (490 km/h). Překonal tak předchozí rekord švédského krále superrychlých aut model Koenigsegg Agera RS činící už tehdy neuvěřitelných 447,19 km/h.

Když se před několika lety švédský supersport Koenigsegg Agera RS s maximální rychlostí 447,19 km/h stal novým držitelem světového rekordu, vedení automobilky Bugatti si rychle uvědomilo, že je čeká zatraceně spousta práce, aby nový rekord se ctí překonali. 

Evidentní bylo například to, že sériově vyráběný vůz to už určitě nebude. A to proto, že standardně elektronicky omezena maximální rychlost končí na 420 km/h kvůli pneumatikám. Bugatti se tedy rozhodlo vyvinout a vyrobit vůz, kterým švédského rivala doslova zadupe do země. Cílem bylo pokořit hranici 300 mil/hod a nejlépe rovnou 500 km/h.

Jak Bugatti vylepšil sériový Chiron na rychlostního rekordmana

Vývojový tým se pustil do náročného úkolu z rychlého Chiron učinit ještě rychlejší Chiron. Spojili se tedy s odborníky na rychlost a vývojáře závodních z Dallary a společně začali pracovat na tom, jak by vylepšený Chiron překonal rychlost 300 mil/h. 

Výsledkem byl o 25 cm prodloužený celý vůz s nižším podvozkem kvůli lepší aerodynamice. Neobvyklé vertikální řešení výfuků uvolnilo místo pro větší difuzor, jehož úkolem přisát vůz ještě více k asfaltu.  

Celá záď supersportu získala aerodynamičtější tvar, takže zcela zbytečné by bylo přidávat oblíbené výsuvné křídlo. U Chironu působí jako spojler celá vylepšená záď. Posílení se dočkal také osmilitrový šestnáctiválcový motor se čtyřmi zuby nazývaný “Thor” a výkonem 1 600 koní. Beze změny zůstala převodovka a pohon 4x4.

Nezbytné změny proběhly v interiéru, kde se objevila bezpečnostní klec a doplňkové počítačové systémy “usazené” na místo spolujezdce.

Za volant Bugatti Chiron se posadil veterán rychlostních rekordu

Nejnovější rychlostní rekord se uskutečnil 2. srpna 2019 na testovací trati koncernu Volkswagen Ehra-Lessien, jehož nejdelší rovinka je dlouhá 8,7 km. Za volant se posadil Andy Wallace, automobilový závodník a veterán rychlostních rekordů. Například s legendárním McLarenem F1 zajel starší rekord 389 km/h. Rekordu se mu podařilo dosáhnout i tentokrát a to na neuvěřitelných 490,48 km/h.


Je libo nejrychlejší automobil na světě? K mání bude 30 kusů

Na základě dosaženého úspěchu se Bugatti rozhodlo pustit do výroby 30 kusů v tomto jedinečném, samozřejmě lehce upraveném provedení. Půjde o Bugatti Chiron Super Sport 300+ v černé barvě a oranžovými pruhy se stejným motorem o stejném výkonu a převodovkou, která umožňuje vůz rozjet až na výše zmiňovanou šílenou rychlost.  

To však neznamená, že se tak stane. Sériově vyráběný Bugatti Chiron Super Sport 300+ bude vybaven elektronickým omezovačem rychlosti. Je rozumné, že Bugatti nechce riskovat, že by se její zákazníci na vlastní pěst a bez odpovídajících zkušeností a podmínek pouštěl do rychlostních dobrodružstvích. Maximální rychlost tedy zůstane na oněch 420 km/h, což je samo o sobě hodně.

Odlišně však bude vypadat interiér, který už nebude připomínat laboratoř, ale pohodlnou sportovní sedačku nejen pro řidiče, ale i spolujezdce. Chybět bude i bezpečnostní a ochranná klec. Podvozek rovně nebude tak nízko, aby bylo možné s Bugatti Chironem jezdit i na normálních silnicích.

Na maximálku se bude možné rozjet, ale pouze na okruhu

Na druhou stranu však Bugatti nechce své zákazníky připravit o zážitek. Proto jim nabízí možnost namontovat ochrannou klec a vypojit omezovač rychlosti. To se však může stát pouze na jednom místě a to na testovacím okruhu Ehra-Lessien, kde byl pokořen světový rekord.

Monika ŠaríkováVíce článků autora

Jak se vám tento článek líbil?

Sdílet článek

Související články

  • policejni-kontrola-dva
    17. června 2023|Monika Šaríková
    Co je bodový systém a jak funguje?

    Poruší-li řidič pravidla silničního provozu a dopustí se tak přestupku, hrozí mu trest. Způsob trestu se odvíjí od závažnosti prohřešku, případně i jeho následků. Bodový systém představuje preventivní způsob, jak řidiče odnaučit porušování pravidel.

  • kladivko-modely-auticek-nehoda
    27. ledna 2023|Jana Březinová
    Auto bez povinného ručení. Jaké jsou sankce?

    Podle statistik České kanceláře pojistitelů (ČKP) se na silnicích každoročně pohybuje 100 až 200 tisíc vozidel bez platného povinného ručení. Jaké sankce za nepojištění vozidla hrozí?

  • 28. prosince 2022|ePojisteni
    Bude Evropská unie tolerovat propadlé řidičáky a STK?

    Ministerstvo dopravy uvedlo, že platnost řidičských průkazů a STK končících v období mezi 1. únorem a 31. srpnem 2020 bude prodloužena o sedm měsíců. Řidiči, kterých se tato zpráva týká, mohou po tuto dobu jezdit s propadlými doklady. Toto nařízení by mělo údajně platit v rámci celé EU. Podle redakce iROZHLAS to však není tak úplně jednoznačné.

  • 31. srpna 2022|ePojisteni
    Havárie v zahraničí. Jak postupovat v různých státech Evropy

    Čas letních dovolených je doslova za rohem a s nimi se blíží i vyšší riziko dopravní nehody. K té přitom nemusí dojít pouze na českých silnicích, ale také v zahraničí. Řešení takové dopravní nehody bývá komplikovanější a mezi nejčastějšími důvody nesnází a problémy při řešení nehody bývá jazyková bariéra, neznalost místních zákonů a neznalost správného postupu řešení pojistné události.Čas letních dovolených je doslova za rohem a s nimi se blíží i vyšší riziko dopravní nehody. K té přitom nemusí dojít pouze na českých silnicích, ale také v zahraničí. Řešení takové dopravní nehody bývá komplikovanější a mezi nejčastějšími důvody nesnází a problémy při řešení nehody bývá jazyková bariéra, neznalost místních zákonů a neznalost správného postupu řešení pojistné události.

  • 11. července 2022|ePojisteni
    BESIP trvá na nulové toleranci. Alkohol za volant prostě nepatří

    Roky se diskutuje o uvolnění nulové tolerance alkoholu u řidičů podobně, jako je tomu ve vybraných evropských státech. SO BESIP jde tvrdě proti a na pomoc si bere nepříznivé policejní statistiky. Ty potvrzují, že počty smrtelných nehod zaviněných pod vlivem alkoholu rostou.

  • zena-oprena-o-nabijici-se-elektromobil
    15. června 2022|Marek Drahorád
    Konec spalovacích motorů. Kdy si budeme muset pořídit elektromobil?

    Mohou elektromobily nahradit auta se spalovacími motory? Přijdeme o možnost vlastnit auto, pokud si vůz s elektrickým pohonem nebudeme moci dovolit? Přečtěte si, co se v blízké budoucnosti chystá.

  • autobazar
    18. února 2022|Marek Drahorád
    Na co nezapomenout, když si koupíte ojeté auto

    Koupě ojetého vozidla přináší řadu výhod, z nichž nejdůležitější je finanční úspora. I za rok starý vůz totiž zaplatíte výrazně nižší částku než za nové vozidlo. Při koupi ojetého vozidla je důležitý zejména pečlivý výběr nejlépe za dohledu odborníka, díky kterému se vyvarujete koupi ojetého vozidla se spoustu úmyslně skrytých vad. Pokud už jste si v bazaru ojetý vůz vyhlédli, máme pro vás pár užitečných tipů.

  • autobazar
    18. února 2022|Marek Drahorád
    Dovoz auta z Německa: Návod krok za krokem...

    Nabídka ojetých vozů je dnes v Česku bohatá. Hodně lidí ale stále preferuje dovoz aut z Německa. Důvodem je lepší nabídka specifických modelů, často lepší technický stav i nižší cena a profesionální přístup.

  • zelena-karta-v-mobilu-za-volantem
    20. ledna 2022|Monika Šaríková
    Nově by si řidiči měli vystačit se zelenou kartu i v elektronické podobě

    Zelená karta v listinné podobě už nebude v Česku třeba. Ministerstvo financí na konci roku podpořilo řidiče, který v rámci silniční kontroly jako doklad o povinném ručení předložil dokument uložený v mobilním telefonu. Řidiči, kteří se k podobnému kroku odhodlají, by však měli být připraveni na to, že policie nemusí být ještě informována.

  • muz-meni-kolo-na-kraji-silnice
    17. ledna 2022|Marek Drahorád
    Povinná výbava auta i motorky v roce 2022

    Ať už vyrážíte na pouhý nákup či na okružní cestu po republice, povinnou výbavu musíte mít vždy u sebe. Při silniční kontrole jde spolu s doklady o často kontrolovaný prvek, který se nevyplatí zanedbávat. Za nekompletní povinnou výbavu hrozí pokuta až 2 000 Kč.