epojisteni logo
autonehoda-rozcileny-muz-ukazuje-ulomeny-kus-auta-zene

Ne vždy povinné ručení stačí. Úhrada škody může být i na viníkovi nehody

Ne vždy povinné ručení stačí. Úhrada škody může být i na viníkovi nehody

Většina řidičů se domnívá, že povinné ručení za ně uhradí veškerou škodu. To však nemusí být pravda. Pokud škoda překročí sjednaný limit pojistného plnění, placení přechází na viníka nehody. Jednat se může i miliony korun.

Tento problém se týká především škod, při kterých dojde k úmrtí nebo vážnému zranění s trvalými následky. Kdo za to může? Nový občanský zákoník, podle kterého je výše odškodného stanovována individuálně, a posuzují ji specialisté na základě policejních zpráv, znaleckých posudků a mnoha dalších podkladů.

„Asi prozatím největší  škoda na zdraví  je dopravní nehoda, kdy viník těžce zranil 41-letého motocyklistu.  Poškozený  má nyní intelekt 10-letého dítěte a omezenou svéprávnost. Na škodě bylo doposud vyplaceno přes 34 milionů korun. Největší položku do budoucna budou tvořit náklady na péči a na ztrátu na výdělku. Poškozený nicméně neměl před nehodou tak vysoký výdělek, ale pokud by šlo o špičkově placeného manažera či dobře vydělávajícího podnikatele, částky by mohly být mnohem vyšší,“  přibližuje mluvčí Allianz Václav Bálek.

Příkladem je také případ ženy, která na přechodu srazila ženu. Ta na následky velmi vážných zranění zemřela v nemocnici. Žena byla odsouzena k podmíněnému trestu a čtyři roky nesmí řídit. Příbuzní ženy navíc požádali o finanční odškodnění a nyní jim žena musí splácet několikamilionové odškodnění. Proč to platí ona a ne pojišťovna?

Srovnání cen havarijního pojištění zdarma

Chcete si sjednat havarijní pojištění, ale neorientujete se v cenách na trhu? Stačí vyplnit pár údajů do naší kalkulačky a my vám poradíme s výběrem i sjednáním nabídky na míru pro vás.

Pozor na regresivní právo pojišťovny

Viník nehody je povinen uhradit škody, která přesáhne limit pojistného plnění. Pokud má například sjednané povinné ručení s nejnižším zákonným limitem 35 000 000 Kč a škoda se vyhoupne na 40 000 000 Kč, zbylých 5 000 000 musí zaplatit ze svého. Překročit tuto částku není vůbec nemožné zejména v případě, kdy došlo k úmrtí nebo se poškozený potýká s trvalými následky (viz. výše uvedené případy). Viník totiž hradí nejen odškodné, ale také další náklady včetně ušlého zisku.

Ze své kapsy viník hradí také škody, které způsobil pod vlivem alkoholu či jiných omamných látek, při jízdě bez řidičského oprávnění nebo úmyslně způsobené nehody. Konkrétně v těchto případech může pojišťovna uplatnit regresivní právo a požadovat již vyplacené pojistné plnění zpět po viníkovi nehody.

Půjčit auto se nemusí vyplatit

Jako velký problém se může ukázat zapůjčení auta. Pokud by způsobil nehodu pod vlivem alkoholu či omamných látek nebo bez platného řidičského průkazu, může pojišťovna zaplacení škody požadovat i po provozovateli auta. Stačí, pokud nebude schopen prokázat, že chování viníka nemohl žádným způsobem ovlivnit.

Nepodceňujte havarijní pojištění

I ti nejlepší řidiči se někdy mohou dostat do potíží. Naštěstí havarijní pojištění vám pomůže s vyrovnáním škod i na vašem vozidle. Sjednejte si jej dříve, než bude pozdě. Pomůžeme vám s výběrem i sjednáním.

Veronika ČermákováVíce článků autora

Jak se vám tento článek líbil?

Sdílet článek

Související články

  • policejni-kontrola-dva
    17. června 2023|Monika Šaríková
    Co je bodový systém a jak funguje?

    Poruší-li řidič pravidla silničního provozu a dopustí se tak přestupku, hrozí mu trest. Způsob trestu se odvíjí od závažnosti prohřešku, případně i jeho následků. Bodový systém představuje preventivní způsob, jak řidiče odnaučit porušování pravidel.

  • kladivko-modely-auticek-nehoda
    27. ledna 2023|Jana Březinová
    Auto bez povinného ručení. Jaké jsou sankce?

    Podle statistik České kanceláře pojistitelů (ČKP) se na silnicích každoročně pohybuje 100 až 200 tisíc vozidel bez platného povinného ručení. Jaké sankce za nepojištění vozidla hrozí?

  • 28. prosince 2022|ePojisteni
    Bude Evropská unie tolerovat propadlé řidičáky a STK?

    Ministerstvo dopravy uvedlo, že platnost řidičských průkazů a STK končících v období mezi 1. únorem a 31. srpnem 2020 bude prodloužena o sedm měsíců. Řidiči, kterých se tato zpráva týká, mohou po tuto dobu jezdit s propadlými doklady. Toto nařízení by mělo údajně platit v rámci celé EU. Podle redakce iROZHLAS to však není tak úplně jednoznačné.

  • 31. srpna 2022|ePojisteni
    Havárie v zahraničí. Jak postupovat v různých státech Evropy

    Čas letních dovolených je doslova za rohem a s nimi se blíží i vyšší riziko dopravní nehody. K té přitom nemusí dojít pouze na českých silnicích, ale také v zahraničí. Řešení takové dopravní nehody bývá komplikovanější a mezi nejčastějšími důvody nesnází a problémy při řešení nehody bývá jazyková bariéra, neznalost místních zákonů a neznalost správného postupu řešení pojistné události.Čas letních dovolených je doslova za rohem a s nimi se blíží i vyšší riziko dopravní nehody. K té přitom nemusí dojít pouze na českých silnicích, ale také v zahraničí. Řešení takové dopravní nehody bývá komplikovanější a mezi nejčastějšími důvody nesnází a problémy při řešení nehody bývá jazyková bariéra, neznalost místních zákonů a neznalost správného postupu řešení pojistné události.

  • 31. srpna 2022|ePojisteni
    Počet nehod, od kterých ujedou viníci, roste

    Ujet z místa nehody je nezákonné. Nejhorší je však opustit místo vážné dopravní nehody a neposkytnout nebo nezavolat první pomoc poškozeným osobám. Ti mohou kvůli neposkytnuté včasné pomoci i zemřít. Bohužel se nejedná o výjimečné chování. Podle statistik ujede viník v průměru od každé 6 nehody.

  • praskle-celni-sklo
    Zdražení cen povinného ručení pokračuje. Můžou za něj dražší díly i energie

    Na řidiče se řítí další zdražování. Podle prognóz analytiků i zástupců pojišťoven ho pocítí mnohem důrazněji než v předchozích měsících. Důvodem je nejen rostoucí cena práce a materiálu v servisech, ale také vyšší škoda v případě nehody, která se musí zákonitě promítnout do cen povinného i havarijního pojištění.

  • dalnice-aktualita
    15. srpna 2022|Marek Drahorád
    Cena dálničních známek u nás a v cizině

    Většina evropských zemí má stejně jako Česko zpoplatněno užívání dálnic a dalších vybraných úseků. Některé země využívají systém dálničních známek, jiné vybírají dálniční poplatky (mýto) při každém průjezdu. Existuje ale také několik zemí, které dálnice vůbec nezpoplatňují.

  • 11. července 2022|ePojisteni
    BESIP trvá na nulové toleranci. Alkohol za volant prostě nepatří

    Roky se diskutuje o uvolnění nulové tolerance alkoholu u řidičů podobně, jako je tomu ve vybraných evropských státech. SO BESIP jde tvrdě proti a na pomoc si bere nepříznivé policejní statistiky. Ty potvrzují, že počty smrtelných nehod zaviněných pod vlivem alkoholu rostou.

  • zena-oprena-o-nabijici-se-elektromobil
    15. června 2022|Marek Drahorád
    Konec spalovacích motorů. Kdy si budeme muset pořídit elektromobil?

    Mohou elektromobily nahradit auta se spalovacími motory? Přijdeme o možnost vlastnit auto, pokud si vůz s elektrickým pohonem nebudeme moci dovolit? Přečtěte si, co se v blízké budoucnosti chystá.

  • pojistna-smlouva-pojistovacka-klientka
    02. června 2022|ePojisteni
    Nový občanský zákoník a pojištění

    Od 1. ledna letošního roku je platný nový občanský zákoník, který do mnoha oblastí běžného lidského života přinesl významné změny. V oblasti pojištění se nejedná o revoluční změny. Změny se týkají především pojmů a podmínek, které leckdy bývají poměrně složité. Proto si je připomeneme.