epojisteni logo
servis-vozidla

Jak vypadá pravidelný servis auta a proč se mu nevyhýbat

26. 8. 2019
|
Délka čtení: 8 min.

Jde-li o nové vozidlo, řidiči na pravidelné servisní prohlídky nezapomínají. Přišli by totiž o záruku. V případě ojetého vozidla však na pravidelnou servisní prohlídku už důraz nekladou a diví se pak, když jim na stole přistane mastný účet za nezbytné opravy.

Pravidelným servisem vozidla předejdete drahým opravám

Pravidelné servisní prohlídky rozhodně neslouží k tomu, aby si servisy “namastily” kapsy za snadnou někdy až zbytečnou práci, jak si řidiči a majitelé vozidel často myslí. Opravdu dobře provedená servisní prohlídka včas odhalí veškeré nedostatky a závady. Je to na vlas stejné jako s pravidelnými prohlídkami u zubaře. Čím dříve je “kaz” odhalen, tím méně vás bude stát jeho oprava.

Jaké úkony zahrnuje pravidelný servis auta

Pravidelná servisní prohlídka vozidla se provádí nejlépe jednou za rok či dva a zahrnuje základní servisní úkony. To však neznamená, že se jedná o jednoduchou práci, kterou mechanik zvládne během pauzy na svačinu. Základní úkony vyžadují odborné znalosti, zkušenosti i dodržení správného postupu. Špatně provedená servisní prohlídka může ovlivnit funkčnost nebo poškodit komponenty.

Vyvažování kol a jejich pravidelná údržba

Nesprávně vyvážená kola mohou nejen zvyšovat a urychlovat opotřebení pneumatik, ale také poškodit podvozek, způsobovat vibrace volantu, zvyšovat spotřebu pohonných hmot či zhoršovat pohodlí při jízdě.

Náš tip

Účelem pravidelné údržby kol a pneumatik je kontrola:

  • vyváženosti kol - vyvážení kol by se mělo provádět také při každé výměně (přezutí) pneumatik, tedy minimálně 2x ročně

  • stavu disku - při poškození disku je doporučeno jej vyměnit

  • stavu a hloubky dezénu pneumatiky - v ČR je stanovena minimální hloubka u letních (1,6 mm) i zimních pneumatik (4 mm)

  • správného tlaku pneumatiky - nesprávný tlak zvyšuje nesymetrické poškození pneumatik, zvyšuje spotřebu paliva a zhoršuje ovladatelnost auta

Pravidelná výměna oleje každých 15 000 km

Pro správnou funkčnost motoru a maximální prodloužení jeho životnosti je nezbytné měnit olej v pravidelných intervalech. Doporučeno je měnit olej v intervalech kratších, než obvykle doporučuje výrobce. Odborníci doporučují měnit olej po jednom roce nebo ujetí 15 000 kilometrů. U hodně zatěžovaných vozidel je vhodné olej měnit dokonce každých 10 000 kilometrů.

výměna oleje

Kontrola a servis klimatizace zahrnuje dezinfekci

U moderních aut je standardní součástí klimatizace. Chcete-li, aby bezchybně fungovala a vytvářela v autě příjemně dýchatelné prostředí se správnou teplotou, je její pravidelný servis naprosto nezbytný. 

Klimatizace je hermeticky uzavřený systém a může dojít k úniku chladiva, jehož nedostatek pak snižuje účinnost klimatizace.  Každý rok je třeba kontrolovat olej, který je pro správnou funkci klimatizace nutný, a chladiva. 

Zanedbání pravidelného servisu klimatizace může poškodit kompresor. Jednou za dva až tři roky je doporučeno vyměnit filtr s vysoušečem, vyčistit tzv. výparník a zkontrolovat těsnost celého klimatizačního systému.

Diagnostika - kontrola řídících jednotek

Součástí pravidelného servisu vozidla je diagnostika neboli kontrola všech řídících jednotek, ke které jsou potřeba profesionální diagnostická zařízení. Ty pomohou odhalit možné závady už v zárodku. 

Veškeré chyby odhalené diagnostickými přístroji však musí prověřit odborný technik, který posoudí, zda se skutečně jedná o závadu nebo jen chybné hlášení. V případě závady zajistí nápravu.

Kontrola brzd a výměna brzdových destiček

Brzdový systém vozidla působí jednoduše, jeho kontrolu však přenechte odborníkům. Neodborná opravy brzd může ovlivnit jejich funkčnost nebo je dokonce poškodit.  V ideálním případě by kontrola a údržba brzd měla zahrnovat také výměnu brzdových destiček, které se provozem opotřebovávají. 

Pokud se brzdové destičky nemění a čeká se až na jejich úplné opotřebení, může dojít ke vzniku dalších a v tomto případě zbytečných závad, kterým lze předejít. Opotřebené destičky například vyvolávají rychlejší opotřebení obložení brzd a snížení funkce celého brzdového systému.

Ušetřete na autopojištění až 50 %

Naši zákazníci s námi ušetří až 50 % za povinné ručení. Buďte mezi nimi i vy. Zelenou kartu obdržíte do pár minut na e-mail.

Monika ŠaríkováVíce článků autora

Jak se vám tento článek líbil?

Sdílet článek

Související články

  • policejni-kontrola-dva
    17. června 2023|Monika Šaríková
    Co je bodový systém a jak funguje?

    Poruší-li řidič pravidla silničního provozu a dopustí se tak přestupku, hrozí mu trest. Způsob trestu se odvíjí od závažnosti prohřešku, případně i jeho následků. Bodový systém představuje preventivní způsob, jak řidiče odnaučit porušování pravidel.

  • kladivko-modely-auticek-nehoda
    27. ledna 2023|Jana Březinová
    Auto bez povinného ručení. Jaké jsou sankce?

    Podle statistik České kanceláře pojistitelů (ČKP) se na silnicích každoročně pohybuje 100 až 200 tisíc vozidel bez platného povinného ručení. Jaké sankce za nepojištění vozidla hrozí?

  • 28. prosince 2022|ePojisteni
    Bude Evropská unie tolerovat propadlé řidičáky a STK?

    Ministerstvo dopravy uvedlo, že platnost řidičských průkazů a STK končících v období mezi 1. únorem a 31. srpnem 2020 bude prodloužena o sedm měsíců. Řidiči, kterých se tato zpráva týká, mohou po tuto dobu jezdit s propadlými doklady. Toto nařízení by mělo údajně platit v rámci celé EU. Podle redakce iROZHLAS to však není tak úplně jednoznačné.

  • 31. srpna 2022|ePojisteni
    Havárie v zahraničí. Jak postupovat v různých státech Evropy

    Čas letních dovolených je doslova za rohem a s nimi se blíží i vyšší riziko dopravní nehody. K té přitom nemusí dojít pouze na českých silnicích, ale také v zahraničí. Řešení takové dopravní nehody bývá komplikovanější a mezi nejčastějšími důvody nesnází a problémy při řešení nehody bývá jazyková bariéra, neznalost místních zákonů a neznalost správného postupu řešení pojistné události.Čas letních dovolených je doslova za rohem a s nimi se blíží i vyšší riziko dopravní nehody. K té přitom nemusí dojít pouze na českých silnicích, ale také v zahraničí. Řešení takové dopravní nehody bývá komplikovanější a mezi nejčastějšími důvody nesnází a problémy při řešení nehody bývá jazyková bariéra, neznalost místních zákonů a neznalost správného postupu řešení pojistné události.

  • 11. července 2022|ePojisteni
    BESIP trvá na nulové toleranci. Alkohol za volant prostě nepatří

    Roky se diskutuje o uvolnění nulové tolerance alkoholu u řidičů podobně, jako je tomu ve vybraných evropských státech. SO BESIP jde tvrdě proti a na pomoc si bere nepříznivé policejní statistiky. Ty potvrzují, že počty smrtelných nehod zaviněných pod vlivem alkoholu rostou.

  • zena-oprena-o-nabijici-se-elektromobil
    15. června 2022|Marek Drahorád
    Konec spalovacích motorů. Kdy si budeme muset pořídit elektromobil?

    Mohou elektromobily nahradit auta se spalovacími motory? Přijdeme o možnost vlastnit auto, pokud si vůz s elektrickým pohonem nebudeme moci dovolit? Přečtěte si, co se v blízké budoucnosti chystá.

  • autobazar
    18. února 2022|Marek Drahorád
    Na co nezapomenout, když si koupíte ojeté auto

    Koupě ojetého vozidla přináší řadu výhod, z nichž nejdůležitější je finanční úspora. I za rok starý vůz totiž zaplatíte výrazně nižší částku než za nové vozidlo. Při koupi ojetého vozidla je důležitý zejména pečlivý výběr nejlépe za dohledu odborníka, díky kterému se vyvarujete koupi ojetého vozidla se spoustu úmyslně skrytých vad. Pokud už jste si v bazaru ojetý vůz vyhlédli, máme pro vás pár užitečných tipů.

  • autobazar
    18. února 2022|Marek Drahorád
    Dovoz auta z Německa: Návod krok za krokem...

    Nabídka ojetých vozů je dnes v Česku bohatá. Hodně lidí ale stále preferuje dovoz aut z Německa. Důvodem je lepší nabídka specifických modelů, často lepší technický stav i nižší cena a profesionální přístup.

  • zelena-karta-v-mobilu-za-volantem
    20. ledna 2022|Monika Šaríková
    Nově by si řidiči měli vystačit se zelenou kartu i v elektronické podobě

    Zelená karta v listinné podobě už nebude v Česku třeba. Ministerstvo financí na konci roku podpořilo řidiče, který v rámci silniční kontroly jako doklad o povinném ručení předložil dokument uložený v mobilním telefonu. Řidiči, kteří se k podobnému kroku odhodlají, by však měli být připraveni na to, že policie nemusí být ještě informována.

  • muz-meni-kolo-na-kraji-silnice
    17. ledna 2022|Marek Drahorád
    Povinná výbava auta i motorky v roce 2022

    Ať už vyrážíte na pouhý nákup či na okružní cestu po republice, povinnou výbavu musíte mít vždy u sebe. Při silniční kontrole jde spolu s doklady o často kontrolovaný prvek, který se nevyplatí zanedbávat. Za nekompletní povinnou výbavu hrozí pokuta až 2 000 Kč.