Ten, kdo rok co rok lepí na okno svého automobilu novou dálniční známku, dobře ví, jak těžko se sundává dolů ta stará, aniž by po sobě nezanechala zbytky samolepky a lepidlo. Doporučíme vám pár triků, jak známku nejen snadno sundat, ale také jak ji nalepit tak, aby šla sundat ještě rychleji.
Každý rok v průběhu ledna můžete spatřit řidiče, kterak se při sundavání staré dálniční známky nervují a rozčilují. Tu sundají pouze část samolepky, tu po ní zůstane nepěkný a lepivý flek od lepidla. Odlepení dálniční známky vyžaduje trpělivost a v ideálním případně vhodnější nástroj než vlastní nehty. Poškodit při tom nechcete ani sebe, ani sklo.
Většina řidičů se při odstraňování staré dálniční známky spoléhá na vlastní nehty. Není to špatná ani neúspěšná metoda, jen to chce nespěchat. Pomocí nehtu je nutné odlepit nejprve růžek a pak pomalu kousek po kousku odlepovat celou dálniční známku. Pokud budete postupovat příliš rychle, dálniční známka se začne trhat. Odlepit drobné zbytky jde mnohem hůře.
Nehty lze nahradit ostrou žiletkou. Práce se žiletkou však vyžaduje nejen trpělivost, ale především zvýšenou opatrnost. Poškrábat můžete nejen sklo auta, ale při netrpělivé manipulaci se můžete nepříjemně pořezat. A žiletky jsou zatraceně ostré.
Používáte-li doma sklokeramickou desku, možná na její čištění používáte speciální škrabku. Ta si hravě poradí s nečistotami a připáleninami na desce a zároveň je skvělým pomocníkem při sundavání dálniční známky, aniž by hrozilo poškození skla jako v případě žiletky.
Na všechno existují chytrá “udělátka” a dálniční známka není výjimkou. Na benzínových pumpách nebo v obchodech s autopotřebami si můžete za pár korun koupit speciální škrabku určenou na sundávání dálniční známek. Tuhle vychytávku ocení nejen jednotlivci, ale i firmy, kde má výměnu dálničních známek na starosti jeden člověk.
Odlepování dálniční známky jde mnohem snáze, když ji nejprve nahřejete fénem. Teplo z énu rozehřeje lepidlo a známku bude dole rychleji, než řeknete švec.
To, že na skle zůstanou zbytky lepidla, je téměř vždy samozřejmost. I když je odstraňování zbytků otrava, nenechávejte jej tam a nepřelepujte novou dálniční známkou. Čisté sklo je důležité pro lepší vzhled i čitelnost nové známky.
Používat obyčejnou vodu je absolutně zbytečné. Z běžných kuchyňských zásob je účinný olej, ocet, případně majonéza. Výrobky obsahující olej však sklo zanechávají mastné a je nutné jej důkladně odmastit a osušit, aby na místě nová dálniční známka držela.
Lepší a hlavně bezpečnější volbou je obyčejný líh. Odstranění lepidla sice trochu trvá, ale zase nehrozí, že líh kápne jinam a poškodí palubní desku či čalounění. A navíc nijak nezapáchá. Podobně funguje technický benzín.
Použít lze i ředidlo nebo aceton. Zde si však dávejte velký pozor, aby vám neukapl jinam. Aceton i ředidlo mohou poškodit plasty i čalounění. Navíc docela silně zapáchají a je tedy nutné auto důkladně vyvětrat. Zápach je totiž nejen nepříjemný, ale při dlouhodobém působení může vyvolat nevolnost.
Pokud chcete potížím s odlepováním dálniční známky předejít, je důležité ji správně už nalepit. Nezapomeňte vyplnit SPZ vozidla tak, aby byla čitelná.
Poté sundejte fólii a známku několikrát přiložte k oblečení, které máte zrovna na sobě. Pozor si dávejte na hodně chlupaté oblečení, jako je svetr nebo čepice. Lepší je obyčejné tričko, košile, mikina, sukně či kalhoty. Na známku se přichytí jemné chloupky a ty sníží přilnavost použitého lepidla. Buďte opatrní, abyste známku nepoškodili a nepotrhali.