epojisteni logo
spolujizda

Co je spolujízda, jak funguje a proč je populární?

Spolujízda nepředstavuje žádnou zvláštní novinku. Když s přáteli vyrazíte jedním autem na výlet, vždy se jedná o spolujízdu. Bylo jen otázkou času, kdy v dnešní “online” době spolujízdu začnou nabízet řidiči i neznámým lidem, a kdy někdo světu nabídne jednoduchou aplikací zaměřenou na propojení řidičů a cestujících.

Co je to spolujízda

Spolujízda je vlastně takové stopování naruby. Zatímco stopování se postavíte na krajnici silnice a se zdviženou rukou čekáte a doufáte, že vám zastaví nějaký ochotný a příjemný řidič, naopak u spolujízdy si vše domluvíte předem v klidu z domova (jak místo, tak i čas odjezdu a další detaily). 

Za spolujízdu sice na rozdíl od stopu zdarma něco zaplatíte, ale cesta vychází vždy o dost levněji než veřejná doprava. Navíc díky referencím získáte předem představu, s kým se svezete. Taková spolujízda je tedy mnohem bezpečnější než klasický autostop.

Dejte stop zdražování povinného ručení

Přišlo vám oznámení od pojišťovny o zdražení vašeho povinného ručení? Žádné obavy, na novou cenu nemusíte kývnout. Smlouvu můžete jednoduše do 6 týdnů vypovědět a přejít k jiné pojišťovně. S výběrem i sjednáním vám rádi pomůžeme. Vše jednoduše z pohodlí domova.

Spolujízda sdružuje dvě skupiny lidí

První skupinou jsou řidiči, kteří mají auto a hodně času stráví za volantem. Druhou skupinu představují cestující, kteří auto převážně nemají, ale rádi by jej ke svým cestám využívali a nejlépe ušetřili za dopravu. 

Řidiči obvykle cestují sami a mají dvě až tři volná místa v autě. Cestující bez auta by se zase rádi rychle a levně dostali do nějakého konkrétního města. Obě skupiny díky rozdělení nákladů na cestu ušetří nemalé peníze a často stráví společnou příjemnou jízdu.

Do hry vstupuje třetí strana, kterou představuje zprostředkovatel  spolujízdy v podobě webové a online aplikace. Řidiče zde mohou nabídnout spolujízdu, cestující zase spolujízdu poptávají. Stačí uvést cílovou destinaci, čas jízdy, počet volných míst a cenu. Cestující si pak mohou vybrat řidiče a domluvit se mezi sebou na detailech. 

Pozitiva a stinné stránky spolujízdy

Kromě významně nižších cestovních nákladů, zde funguje záruka bezpečné jízdy na rozdíl od náhodného stopování.  Cestující mají možnost řidiče po každé spolujízdě ohodnotit a další cestující si tak mohou vybrat už prověřeného řidiče. Platí to ale i naopak. Také řidiči mají právo ohodnotit své cestující.

Během spolujízdy poznáte nové lidi, pobavíte se a můžte dokonce navázat nová přátelství. Smysl má rovněž ochrana životního prostředí, kdy více lidí cestujících v jednom autě má za následek snižování počtu aut na silnicích.

Nic není dokonalé a tak je nutné zmínit i jisté stinné stránky spolujízdy. V první řadě musí někdo jet vaším směrem právě v době, kdy tam jedete. Existují hodně vytížené vytrasy, kdy si můžete vybírat, jindy budete rádi, když se objeví alespoň jeden řidič. Počítat je třeba také se zpožděním, poruchou auta či nemocí řidiče, kdy se cesta zkomplikuje. Někdy si také s řidičem či ostatními cestujícími nemusíte vůbec sednout.

Blablacar

Prvním velkým úspěšným mezinárodním průkopníkem ve zprostředkování spolujízdy se stal projekt BlaBlaCar. Založil jej francouzský student Frederic Mazzella v roce 2006, který se jednoho dne nemohl dostat ze školy domů. Vlastní auto neměl a vlaky byly plné. Rozhodl se tedy oslovit řidiče a požádat o spolujízdu. Z nápadu během pár lety vznikla webová, a poté i mobilní aplikace propojující řidiče s volnými místy s cestujícími.

Dnešní BlaBlaCar zprostředkovává výhodnou spolujízdu v rámci celé Evropy včetně České republiky, kde za tímto účelem koupil původní český portál zaměřený na spolujízdu Jízdomat.cz. BlaBlaCar však funguje i mimo Evropu (např. Brazílie, Mexiko, Indie a další). BlaBlaCar vytvořil ucelenou síť spolujízdy, díky které se snadno a hlavně bezpečně dopravíte po celé ČR i Evropě.

Na BlaBlaCar je skvělé ověřování a vtipné hodnocení řidičů. Nový řidič musí uvést pravé jméno, dodat fotografii, email i telefon a systém vše prověří.  Systém rovněž nastavuje ceny za spolujízdu, takže vás žádný řidič nemůže “natáhnout”. Velmi užitečný a vtipný je ukazatel “upovídanosti” řidiče, který vás upozorní na to, jak moc je řidič “ukecaný”. Pokud chcete mít spíše klid, vyberte si raději řidiče s méně “bla bla” ve svém profilu.

Hledejte spolujízdu na FB

BlaBlaCar je sice nejpopulárnější projektem, ale není jedinou aplikací sloužící k vyhledání spolujízdy. V rámci cestování po ČR, SR, ale i do zemí v rámci celé Evropy najdete další webové stránky nabízející výhodnou spolujízdu (např. Autostop.cz, Jízdaspolu.cz, Autospolujízda.cz a další).

Další možnosti spolujízdy nabízí sociální sítě, zejména pak Facebook. Na Facebooku najdete spoustu skupin, které sdružují lidi převážně na základě konkrétní trasy. Hojně využívaná je takhle spolujízda mezi Prahou a Brnem, mezi Prahou a Ostravou, mezi Prahou a Bratislavou a jiným slovenskými městy, ale i mezi Prahou a Jihlavou a mešními městy. Stačí najít odpovídající skupinu, přidat se a již můžete využívat přímé nabídky řidičů či zadávat vlastní poptávku.

Nepodceňujte havarijní pojištění

I ti nejlepší řidiči se někdy mohou dostat do potíží. Naštěstí havarijní pojištění vám pomůže s vyrovnáním škod i na vašem vozidle. Sjednejte si jej dříve, než bude pozdě. Pomůžeme vám s výběrem i sjednáním.

Monika ŠaríkováVíce článků autora

Jak se vám tento článek líbil?

Sdílet článek

Související články

  • policejni-kontrola-dva
    17. června 2023|Monika Šaríková
    Co je bodový systém a jak funguje?

    Poruší-li řidič pravidla silničního provozu a dopustí se tak přestupku, hrozí mu trest. Způsob trestu se odvíjí od závažnosti prohřešku, případně i jeho následků. Bodový systém představuje preventivní způsob, jak řidiče odnaučit porušování pravidel.

  • kladivko-modely-auticek-nehoda
    27. ledna 2023|Jana Březinová
    Auto bez povinného ručení. Jaké jsou sankce?

    Podle statistik České kanceláře pojistitelů (ČKP) se na silnicích každoročně pohybuje 100 až 200 tisíc vozidel bez platného povinného ručení. Jaké sankce za nepojištění vozidla hrozí?

  • 28. prosince 2022|ePojisteni
    Bude Evropská unie tolerovat propadlé řidičáky a STK?

    Ministerstvo dopravy uvedlo, že platnost řidičských průkazů a STK končících v období mezi 1. únorem a 31. srpnem 2020 bude prodloužena o sedm měsíců. Řidiči, kterých se tato zpráva týká, mohou po tuto dobu jezdit s propadlými doklady. Toto nařízení by mělo údajně platit v rámci celé EU. Podle redakce iROZHLAS to však není tak úplně jednoznačné.

  • 31. srpna 2022|ePojisteni
    Havárie v zahraničí. Jak postupovat v různých státech Evropy

    Čas letních dovolených je doslova za rohem a s nimi se blíží i vyšší riziko dopravní nehody. K té přitom nemusí dojít pouze na českých silnicích, ale také v zahraničí. Řešení takové dopravní nehody bývá komplikovanější a mezi nejčastějšími důvody nesnází a problémy při řešení nehody bývá jazyková bariéra, neznalost místních zákonů a neznalost správného postupu řešení pojistné události.Čas letních dovolených je doslova za rohem a s nimi se blíží i vyšší riziko dopravní nehody. K té přitom nemusí dojít pouze na českých silnicích, ale také v zahraničí. Řešení takové dopravní nehody bývá komplikovanější a mezi nejčastějšími důvody nesnází a problémy při řešení nehody bývá jazyková bariéra, neznalost místních zákonů a neznalost správného postupu řešení pojistné události.

  • 31. srpna 2022|ePojisteni
    Počet nehod, od kterých ujedou viníci, roste

    Ujet z místa nehody je nezákonné. Nejhorší je však opustit místo vážné dopravní nehody a neposkytnout nebo nezavolat první pomoc poškozeným osobám. Ti mohou kvůli neposkytnuté včasné pomoci i zemřít. Bohužel se nejedná o výjimečné chování. Podle statistik ujede viník v průměru od každé 6 nehody.

  • praskle-celni-sklo
    Zdražení cen povinného ručení pokračuje. Můžou za něj dražší díly i energie

    Na řidiče se řítí další zdražování. Podle prognóz analytiků i zástupců pojišťoven ho pocítí mnohem důrazněji než v předchozích měsících. Důvodem je nejen rostoucí cena práce a materiálu v servisech, ale také vyšší škoda v případě nehody, která se musí zákonitě promítnout do cen povinného i havarijního pojištění.

  • dalnice-aktualita
    15. srpna 2022|Marek Drahorád
    Cena dálničních známek u nás a v cizině

    Většina evropských zemí má stejně jako Česko zpoplatněno užívání dálnic a dalších vybraných úseků. Některé země využívají systém dálničních známek, jiné vybírají dálniční poplatky (mýto) při každém průjezdu. Existuje ale také několik zemí, které dálnice vůbec nezpoplatňují.

  • 11. července 2022|ePojisteni
    BESIP trvá na nulové toleranci. Alkohol za volant prostě nepatří

    Roky se diskutuje o uvolnění nulové tolerance alkoholu u řidičů podobně, jako je tomu ve vybraných evropských státech. SO BESIP jde tvrdě proti a na pomoc si bere nepříznivé policejní statistiky. Ty potvrzují, že počty smrtelných nehod zaviněných pod vlivem alkoholu rostou.

  • zena-oprena-o-nabijici-se-elektromobil
    15. června 2022|Marek Drahorád
    Konec spalovacích motorů. Kdy si budeme muset pořídit elektromobil?

    Mohou elektromobily nahradit auta se spalovacími motory? Přijdeme o možnost vlastnit auto, pokud si vůz s elektrickým pohonem nebudeme moci dovolit? Přečtěte si, co se v blízké budoucnosti chystá.

  • pojistna-smlouva-pojistovacka-klientka
    02. června 2022|ePojisteni
    Nový občanský zákoník a pojištění

    Od 1. ledna letošního roku je platný nový občanský zákoník, který do mnoha oblastí běžného lidského života přinesl významné změny. V oblasti pojištění se nejedná o revoluční změny. Změny se týkají především pojmů a podmínek, které leckdy bývají poměrně složité. Proto si je připomeneme.