/f/124222/1280x871/2dc6430e96/otevrena-hala-nadrazi.jpg)
Pojištění zavazadel na cestu letadlem: Vyplatí se vůbec?
Na letištích po celém světě se ztratí nebo poškodí přes 5 milionů zavazadel ročně. Přesto většina lidí netuší, jak funguje kompenzace aerolinek, ani pojištění zavazadel. Pokud nechcete, aby se vysněná dovolená proměnila v noční můru, čtěte, jak správně postupovat a na co si dát pozor.
Každý 50. cestující má problém se zavazadlem
Podle statistik společnosti SITA se jen v roce 2022 dostalo do problémů 26 milionů zavazadel. Z toho bylo:
80 % zpožděno,
13 % poškozeno,
7 % ztraceno nebo ukradeno.
V průměru se tak potíže týkají každého 131. pasažéra. U mezinárodních letů je to dokonce každý 50. cestující, a to z důvodu přestupů. Vůbec nejhůř na tom byly evropské aerolinky, které řešily 2,5× více stížností než americké a 5× více než asijské.
O vaše zavazadla se postará pojištění
Chcete svá zavazadla v letadle chránit? Pak si můžete sjednat pojištění zavazadel v rámci cestovního pojištění. To pokryje škody do limitu ve smlouvě – některé pojišťovny nabízí dokonce limity až 200 000 Kč.
Pojištění zavazadel kryje škody vzniklé odcizením, poškozením nebo ztrátou zavazadla, a v něm uložených věcí. Jak se ale dozvíte vzápětí, ne všechny pojišťovny vám poskytnou plnění za škody během letecké přepravy.
Pojištění zavazadel si snadno sjednáte k cestovnímu pojištění
Kdo vám dá nejlepší nabídku? Zjistěte to během pár minut online. V naší kalkulačce si snadno vyhledáte nabídky cestovního pojištění, které zahrnují i krytí zavazadel.
Kdy má pojištění zavazadel smysl?
Nosíte dražší a značkové oblečení a boty.
Máte s sebou drahou elektroniku – např. notebook, foťák, kameru, dron.
Cestujete se sportovním vybavením – např. kolo, lyže, golfové hole.
Letíte s přestupy nebo do rizikových destinací.
Na pokoji trávíte minimum času a věci tam zůstanou bez dozoru.
Nejčastější výluky: Kdy pojišťovna řekne „NE“
1. Na dobu přepravy se pojištění nevztahuje
Bohužel některé pojišťovny vůbec nepojistí dobu, kdy zavazadlo svěříte dopravci. Tuto výluku najdete například u Kooperativy nebo Slavia pojišťovny. Stejná výluka platí i u AXA Assistance – tedy pokud si nesjednáte speciální připojištění cestování letadlem.
Jiné pojišťovny sice pojištění zavazadel během přepravy nabízí, ale na tuto dobu uplatňují speciální limity – to je případ Allianz nebo ČSOB Pojišťovny.
2. Zavazadlo není zamčené
Většina pojišťoven neuhradí škody, které vznikly prostou krádeží. To znamená, že zloděj nemusel překonat žádnou překážku – prostě si rozepnul zip na kufru. Ale stačí jako překážka malý zámeček na kufr?
"Zavazadlo zajištěné zámkem je obvykle považováno za dostatečně zabezpečené, a pojištění by platilo.“
Pojišťovna ale může požadovat důkaz. To potvrzuje i Kateřina Novotná, specialistka interní a externí komunikace v Allianz: „Pro prokázání existence uzamčení kufru lze použít například fotografie zavazadla před cestou, doklad o zakoupení zámečku či svědecké výpovědi.“
3. Cennosti do kufru nepatří
Na věci jako šperky, peníze, kreditní karty nebo jízdenky se pojištění nevztahuje téměř u žádné pojišťovny. Nepochodíte ani s náhradou za osobní doklady – i když například u Slavia pojišťovny si jejich ztrátu můžete připojistit.
S elektronikou je to různé – obvykle je ve výlukách jen v případě, že se jedná o krádež z vozidla. Na leteckou přepravu by se tedy pojištění teoreticky vztahovat mělo. Ale má to háček – elektroniku byste podle pravidel aerolinek měli přepravovat v příručním zavazadle.
Pokud ji strčíte do odbaveného kufru, máte smůlu s reklamací u aerolinek i u pojišťovny. V pojistných podmínkách to najdete jako zmínku, že zavazadla musí být „uložena dle pokynů dopravce“. A letecké společnosti neodpovídají za cennosti, elektroniku ani osobní doklady uložené v odbaveném zavazadle.
4. Nezavoláte policii
Zjistili jste krádež věcí nebo rovnou celého zavazadla? Pak musíte kontaktovat policii. Ta o krádeži sepíše protokol. Dokument pak musíte odevzdat pojišťovně, jinak vám škodu nenahradí.
V případě ztráty zavazadla budete potřebovat protokol PIR z letiště. Ten musíte předložit také u poškození kufru, spolu s foto nebo videodokumentací škod.
„K oznámení o škodní události musí klient doložit doklad o pojištění; policejní zprávu při krádeži/odcizení nebo reklamační protokol dopravce o poškození, zničení nebo odcizení zavazadel; originály dokladů nebo podrobný seznam věcí s uvedením jejich pořizovací ceny a stáří; fotografie či jiný filmový materiál; nebo výpis z banky. Veškeré dokumenty musí být v českém jazyce,“ říká Adámková.
5. Nedoložili jste účtenky
Nemáte účtenku od kufru ani věcí uložených uvnitř? Pak budete mít smůlu například u AXA Assistance. V pojistných podmínkách totiž uvádí, že jste povinni předložit doklady prokazující pořizovací cenu a datum pořízení všech poškozených, zničených, odcizených nebo ztracených věcí.
Jiné pojišťovny jsou o něco benevolentnější – například Generali Česká pojišťovna. „Pokud klient nemá účtenky k zavazadlům nebo věcem, cena těchto věcí se obvykle určuje odhadem obvyklé ceny na trhu v době ztráty nebo škody. Hodnota se může snižovat podle stáří nebo opotřebení věci,“ vysvětluje Adámková.
Také ČSOB Pojišťovna nabízí alternativu k předložení účtenek. „Klient musí doložit čestné prohlášení, kdy pořídil věc a uvede hodnotu, datum koupě a aktuální stav. Případně může podpůrně doložit kopii výpisu z bankovního účtu nebo využít svědectví,“ objasňuje její mluvčí Petr Milata.
Příruční zavazadlo si hlídejte jako ostříž
Pojištění zavazadel se vztahuje jen na krádeže odbavených zavazadel. Pokud vám někdo vybere batoh v kabině, máte smůlu. „Příruční zavazadlo, které si bere cestující do kabiny, není považováno za zavazadlo odbavené a předané přepravci k přepravě,“ vysvětluje Novotná z Allianz. „Pokud máte příruční zavazadlo uložené v boxu nad hlavou, doporučujeme obezřetnost a pravidelně kontrolovat své věci, abyste minimalizovali riziko jejich ztráty nebo odcizení.“
Stejný přístup potvrzuje také ČSOB Pojišťovna: „Jsou kryta zavazadla, která jsou předána dopravci a musí doložit příslušný doklad o předání zavazadla, tj. ty nad hlavou kryta obecně nejsou – nebyla předána dopravci,“ říká Milata
Srovnání pojišťoven: Podmínky pojištění zavazadel v letecké přepravě
Limit pro pojištění zavazadel | Výluky týkající se letecké přepravy | |
---|---|---|
Allianz | varianta Komfort: 25 000 Kč (celkový limit), 5 000 Kč (limit na škody během přepravy) varianta Extra: 50 000 Kč, resp. 5 000 Kč varianta Max: 100 000 Kč, resp. 5 000 Kč | Na škody během přepravy se uplatní nižší limit. |
AXA Assistance | varianta Komfort: 30 000 Kč (celkový limit), 10 000 Kč (limit na věc) varianta Excelent: 60 000 Kč (celkový limit), 20 000 Kč (limit na věc) | Pojištění se vůbec nevztahuje na zavazadla a věci předané dopravci k přepravě – výluka se neuplatní, pokud máte sjednáno připojištění cestování letadlem. |
ČSOB Pojišťovna | varianta Dominant: 15 000 Kč (celkový limit), 1 000 Kč (limit na škody během přepravy) varianta Premiant: 50 000 Kč, resp. 3 000 Kč | Na škody během přepravy se uplatní nižší limit. |
Direct | lze zvolit: 30 000 Kč, 60 000 Kč nebo 200 000 Kč | |
Kooperativa | varianta Klasik: 30 000 Kč varianta Plus: 50 000 Kč | Pojištění se vůbec nevztahuje na zavazadla a věci předané dopravci k přepravě. |
Generali Česká pojišťovna | varianta Standard: 20 000 Kč varianta Exclusive: 50 000 Kč | Pojištění se nevztahuje na škody na zavazadlech vzniklé rozříznutím či jiným poškozením během přepravy. |
Slavia | varianta Letadlo: 15 000 Kč prémiové krytí: 60 000 Kč (celkový limit), 15 000 Kč (limit na jednu věc) | Pojištění se vůbec nevztahuje na zavazadla a věci předané dopravci k přepravě. |
Union | varianta Optimum: 40 000 Kč (celkový limit), 10 000 Kč (limit na jednu věc) | Pokud se v pojistné smlouvě nesjednalo jinak, pojištění se nevztahuje na elektroniku. |
UNIQA | varianta Komfort: 15 000 Kč (celkový limit), 5 000 Kč (limit na jeden kus) varianta Exclusiv: 25 000 Kč (celkový limit), 5 000 Kč (limit na jeden kus) | V souvislosti s předáním zavazadel k přepravě se za pojistnou událost považuje pouze ztráta zavazadel, nikoliv jejich poškození. |
Za zničený nebo ztracený kufr vám poskytne náhradu i letecká společnost
Peníze za poškozená nebo ztracená zavazadla můžete získat nejen od pojišťovny. Za škody na odbaveném zavazadle totiž odpovídá aerolinka. Jak se u ní domáhat náhrady škody?
Přímo na letišti vyhledejte reklamační přepážku, kde sepíšete protokol o škodě a získáte kontakt na aerolinku, kam zašlete žádost o kompenzaci. Její výše se u všech mezinárodních letů řídí Montrealskou dohodou. Maximálně z letecké společnosti dostanete 1 700 dolarů (cca 37 000 Kč). Zaplatí vám ale jen to, na co prokážete nárok.
Ale jak dokázat, co jste v kufru měli, když se nenajde? Pomůžou fotky sbalených věcí i svědecké výpovědi.
„Tvrzení klienta o předmětech v zavazadle je obvykle porovnáváno s hmotností zavazadla při odbavení.“
Musí být kufr zamčený?
„Jestliže dojde ke ztrátě obsahu bez poškození zavazadla, nevztahuje se na situaci Montrealská úmluva, ale klientům doporučujeme kontaktovat policii v místě příletu,“ říká Dufková. Na kufru by vám tak určitě neměl chybět zámeček. Ostatně uzamčení kufru a přivolání policie ke krádeži vyžadují i pojišťovny – jinak vám nic nezaplatí.
Poškozený nebo ztracený kufr: Co dělat krok za krokem
Hned po vyzvednutí na pásu si zavazadlo pořádně prohlédněte. Pokud najdete poškození, nafoťte ho ze všech stran.
Vyhledejte přepážku reklamace zavazadel – značené např. Lost Baggage, Baggage Service, Baggage Handling Desk. Sem budete směřovat i v případě, že kufr vůbec nedorazí.
Předložte zavazadlový lístek – útržek, který jste dostali při odbavení. Vyplníte protokol (PIR – Property Irregularity Report) a důkladně popíšete zničení.
Pracovníci vám předají kontakt na aerolinku, kde můžete uplatnit nárok na kompenzaci. Máte na to lhůtu 7 dní.
V případě zničení zavazadla předložte aerolince:
zavazadlový lístek,
palubní vstupenku nebo letenku,
účtenku od nákupu zavazadla,
fotodokumentaci poničení.
Aerolinka vám může nabídnout opravu, nový kufr nebo finanční náhradu. „Účtenka za zavazadlo není nutná, v takovém případě se vychází z obvyklé ceny na trhu v době poškození,“ říká Dufková.
Pokud vaše zavazadlo vůbec nedorazilo, považuje se za zpožděné.
Většina zavazadel přijde do 48 hodin a letecká společnost je doručí na vámi uvedenou adresu. Pokud cestujete mimo domov, máte nárok na úhradu nejnutnějších potřeb (např. na hygienu).
Jestli zavazadlo nedorazilo ani do 7 dní, máte nejvyšší čas poslat žádost o kompenzaci na aerolinku. Prozatím vám ale nahradí jen výdaje nezbytné na nákup základních potřeb.
Teprve po 21 dnech se kufr považuje za definitivně ztracený a můžete uplatnit nárok na věci uvnitř – do limitu Montrealské dohody.
Nepočítejte s tím, že dostanete plnou cenu
Ani když předložíte účtenky od oblečení a bot, nedostanete plnou pořizovací cenu. Aerolinka totiž snižuje jejich hodnotu podle stáří. Například Smartwings k tomu účelu vede amortizační tabulku. Z ní se dozvíte například to, že boty pořízené před 1 rokem mají už jen 70 % hodnoty.
/f/124222/1600x1138/5b33f588b7/amortizacni-tabulka-smartwings_pc.png)
Zdroj: amortizační tabulka Smartwings
Jaké věci v odbaveném zavazadle aerolinka nenahradí
křehké věci (např. parfémy, brýle, sklo, porcelán)
potraviny a léky podléhající zkáze
peníze, kreditní karty
cenné a umělecké předměty
osobní doklady, dokumenty a cenné papíry
notebook, tablet, mobilní telefon, fotoaparát, kamera
/f/124222/1603x1263/ae3d7f4e99/jak-predejit-poskozeni-a-zpozdeni-kufru-grafika.png)
Co si z článku odnést
Letecké společnosti ručí jen omezeně – za poškození nebo ztrátu zavazadel odpovídá aerolinka, ale náhrady jsou omezené Montrealskou dohodou na cca 37 000 Kč a často nedostanete plnou hodnotu věcí kvůli amortizaci.
Pojištění zavazadel se ne vždy vztahuje na přepravu letadlem – některé pojišťovny kryjí škody během letu jen částečně nebo vůbec. Pozor si dejte na výluky a limity, které často platí právě pro dobu, kdy je kufr svěřen dopravci.
Bez důkazů pojišťovna ani aerolinka nic nezaplatí – důležité jsou účtenky, fotky zavazadel a jejich obsahu, případně svědecké výpovědi. Klíčové je zamknout zavazadlo a kontaktovat policii u krádeže.
Na některé věci se pojištění nevztahuje vůbec – pojišťovny obvykle nekryjí šperky, peníze, doklady ani elektroniku v odbaveném kufru.
Příruční zavazadlo není chráněné – ani pojištění, ani aerolinky nenesou odpovědnost za věci ukradené z batohu v kabině. Věci v příručním zavazadle jsou plně na vaši odpovědnost.
/f/124222/140x140/ad085afb97/jana-brezinova.png)